Gå til innhold

Partisjonering av harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor stor ytelsesforbedring gir egentlig partisjonering?  

Hvor mange partisjoner er best når du f. eks. har en 120GB HD?

:-?

 

tror ikke du merker noe særlig ytelsesforskjell fra eller til.

selv har jeg hatt noen 80GB disker med både en partisjon og som 5-6 partisjoner, men jeg merket ikke noe forskjell, så jeg tror ikke det er noe stor forskjell.

Lenke til kommentar

1: Du har kun en partisjon, og det skjer noe galt i Windows, du må reformatere og reinstallere: det tar kanskje 10 timer. Antagelig mister du masse data.

2: Du har to/tre partisjoner, kun Windows og programmer på C: og resten på D:, og i tillegg bruker du Ghost og har backup. Samme Windows feilen skjer. Det tar 10 minutter å legge tilbake backup, og du mister ikke noe data.

Det kalles ikke ytelsesforbedring, men det er som å ha forsikring. Du kan sove bedre om natta. :wink:

Lenke til kommentar

grunnen til at man partisjonerer er jo pga at man skal kunne legge viktige ting på en egen partisjon, system partisjonen bør ikke være på mer enn 5 GB og de andre bør kanskje ikke være på mer enn 20 GB.

 

et eks: la oss si at et rom er hele disken, hvis man setter en kasse midt på gulvet i et rom så vil den ta mere plass, hvis man deler opp rommet så vil den ikke ta så stor plass, for da har du satt den i et hjørne av rommet. det samme kan sies om å partisjonere også, og man partisjonerer pga at filene ikke skal ligge på et sted på disken på en måte.

Lenke til kommentar

jeg har to disker.

en på 10 gb og en på 60gb.

innstalerer win på den lille disken(10gb fat syst)

den på 60 gb bruker jeg til spill,patcher,filmer,musikk,proz,add&mods.

bruker ntfs syst på den store.

 

kunne jo ha delt opp den på 60gb til to partisjonerer,men går greit med en partisjonerer også.

 

Nei det er ikke raskere, men det er sikrere og utnytter disken bedre.(ntfs)

 

men hårek har jo rett,lettere og formatere eller ta backup hvis man har små partisjonerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...