Gå til innhold

Kva by burde eg studere i?


Teitgutt

Anbefalte innlegg

HALLO!!!!!!!!

Eg har ikkje funne nokon tråd her som svarar på spørsmålet mitt, og eg antar at dette er riktig del å poste den i.

 

Eg skal til med studier til hausten, og i den anledning er det sabla vanskeleg å finne ut kva by ein helst vil bu i. Per i dag har eg ein liten ting for Oslo, men det er ikkje avgjort. Planen er å ta lektorfag, men har endå ikkje bestemt meg for kva hovudfag eg skal gå etter.

Uansett, poenget er at eg gjerne vil høyre kva erfaringar andre har gjort seg i dei ulike byane? Kva er positivt og negativt med Oslo i forhold til Trondheim, til dømes.

 

Vennligst unngå svar som "TRONDHEIM ER BEST! HAR ALDRI VERT I OSLO, MEN OSLO SUXXXX!!!", for slike svar hjelper meg(og eventuelle andre som skulle finne nytte i denne tråden) sabla lite. Om du ikkje har relevant info å komme med ang. ein by, så dropp å skrive om den.

 

Takk på førehand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det egentlig som er så dyrt ved å bo i Oslo? Prisene på hybler hos SiT og SiO er for eksempel noenlunde de samme (se for eksempel på Sogn studentby); har jeg gått glipp av noe viktig som gjør det "3 ganger dyrere" å studere i Oslo?

Endret av operg
Lenke til kommentar

Nå har du ikke bestemt deg for hovedfag, men dersom du tenker noe annet enn realfag så tror jeg neppe trondheim er riktig by å velge med tanke på at NTNU følger denne rangeringen når de skal bevilge penger:

 

1. teknologi

2. realfag

4. ???

5. hurp derp

6. takisolasjon

7. lønn til vaskedamer som ideelt sett skal vaske på gulvet rundt skapene ved auditorium R2

8. alt annet (dragvoll)

 

Om realfag derimot er tingen tror jeg nok trondheim er riktig sted. Inntrykket jeg har fått er at miljøet blant lærerstudentene er storartes og at de virkelig trives (på andre studieretninger forsvinner du ofte i mengden men her har de skikkelig klassefølelse), og her kan du velge fritt blant masse spanande, ubrukelige og fantastiske emner fra både realfags- og teknologifronten! (Men jeg er sikker på at det der gjelder uansett universitet du velger, så det vil ikke akkurat være et hovedargument for å velge akkurat Trondheim)

 

Ulempen med Trondheim er som sagt at alt annet er litt nærmere hva vi kommer av drid pluss at du nærmest må dra på helgetur om du skal til campusen for alt annet enn realfag og teknologi, slik at det blir vanskelig å kombinere inn fag fra den kanten og du blir nødt til bytte campus når du skal ta de obligatoriske pedagogiske emnene. Dessuten er været her elendig, og jeg er trønder og har lov til å si sånt.

 

Men for all del, det er godt mulig at inntrykket mitt av Dragvoll er helt feil. Det får isåfall noen andre komme med innspill om. AVH, som både de fleste dragvollfagene og realfagsmiljøet som ikke er teknologirelatert kan spore sitt opphav ifra, var først og fremst en slags lærerhøyskole, og da burde jo på en måte logikk tilsi at de ikke burde være så alt for elendige til å utdanne lærere.

Lenke til kommentar

Vel, som sagt av andre her så er det ikke nødvendigvis så dyrt å bo i Oslo om du får hybel / leilighet gjennom SiO / OAS. Privatmarkedet derimot, kan nok være litt dyrt ja. Tror nok du kan like deg her, mye å finne på. Men jeg kjenner flere som har studert i Trondheim, og de likte seg godt der og.

Lenke til kommentar

Ja, forstår det som at miljøet er svært godt i Trondheim, og at Oslo har fått eit urettferdig stempel på seg for å vere utriveleg for studentar.

Om det blir Oslo, så er vi 3-4 stk som skal bu saman, så då skal det vere mogleg å få heilt kurrante prisar på leiligheit, har eg høyrt.

Nei, er ikkje lett, dette..

Lenke til kommentar

Tøv og vås. Det faglige nivået er høyt. Det sosiale er også svært bra. Problemet er jo at det gjerne sammenlignes med gløshaugen-linjene. Her er det et veldig bra opplegg, det er gode rammer for sosiale greier, fester osv. NTH hadde svært lange tradisjoner for linjeforeningsarbeid, det hadde ikke de andre skolene i Trondheim i like stor grad. NTNU gløshaugen har videreført dette. Sammenligner du med andre universiteter tror jeg ikke det er noe dårligere.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt studiested ut ifra hva slags utdanning de tilbyr og ikke fokusere så mye på bosted. Når det er sagt bor jeg i Oslo og synes ikke det er spesielt dyrt. Bor med samboer hvor jeg betaler 2500kr måneden, dvs tilsammen 5000kr i leie, i studenby. Det sosiale på Universitet er kjempebra, også har du jo hovedstaden til disposisjon.

 

Det hadde kanskje vært lurt å fortelle litt om hva slags utdanning du vurderer.

Lenke til kommentar

Fordelen med Trondheim:

 

- Trondheim er rimeligere å bo i enn flere andre byer i landet vårt.

- Det finnes en tak-over-hodet-garanti dersom du ikke har funent deg bolig ved studiestart: http://www.studiebyen.no/no/bolig/tak-over-hodet

- Man har Studentersamfundet i Trondheim, som definitivt er en god grunn for å studere her (særlig om du deltar aktivt her) www.samfundet.no

- Trondheim har kjærestegaranti (http://www.studiebyen.no/no/kjaerestegaranti)

- Trondheim er akkurat passe stort, trivelig og det er generelt sett kort vei til alt (selv om enkelte gløsinger (som gjerne aldri har vært på Dragvoll eller satt seg inn i hvilke fag som er der) liker å klage på Dragvoll). Det meste er mulig å sykle til, eller maks en kort busstur unna.

 

Jeg har forøvrig bodd mesteparten av livet mitt i og rundt Oslo og kan aldri tenke meg å bo i noen annen by enn Trondheim lenger, etter å ha bodd her i 2 år nå.

 

Jeg anbefaler Trondheim.

Endret av EvileyeS
Lenke til kommentar

Men så er du heldig også da bjelleklang, å få tak i studentbolig i Oslo er det absolutt ikke alle som får, og ventelistene er lange. 5000 kr er kjempebillig ift ellers i Oslo. Har selv studert fire år i Oslo, og det var svært vanskelig å få en studentbolig.

Det så absolutt ikke vanskelig å få tak i studentbolig. Hvis du venter til siste liten, ja - men planlegger man litt å sender søknader rundt tidlig kan man velge å vrake.

 

Studerer selv i Oslo, og jeg kjenner ingen som har hatt problemer med å finne seg bolig - med unntak av en, som bestemte seg for å studere i Oslo kun få uker før studiestart.

 

Når det er sagt, er jeg helt enig med bjelleklang. Ikke fokuser på hvor, men hva du skal studere. Finn det som passer deg. Studietiden blir til hva du gjør av det selv, uansett om du skal gå på høgskole i ytre langtbortivekk eller i Oslo/Trondheim.

 

Be cool, studer realfag i Oslo!

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Men så er du heldig også da bjelleklang, å få tak i studentbolig i Oslo er det absolutt ikke alle som får, og ventelistene er lange. 5000 kr er kjempebillig ift ellers i Oslo. Har selv studert fire år i Oslo, og det var svært vanskelig å få en studentbolig.

Det så absolutt ikke vanskelig å få tak i studentbolig. Hvis du venter til siste liten, ja - men planlegger man litt å sender søknader rundt tidlig kan man velge å vrake.

 

Studerer selv i Oslo, og jeg kjenner ingen som har hatt problemer med å finne seg bolig - med unntak av en, som bestemte seg for å studere i Oslo kun få uker før studiestart.

 

Når det er sagt, er jeg helt enig med bjelleklang. Ikke fokuser på hvor, men hva du skal studere. Finn det som passer deg. Studietiden blir til hva du gjør av det selv, uansett om du skal gå på høgskole i ytre langtbortivekk eller i Oslo/Trondheim.

 

Be cool, studer realfag i Oslo!

 

Nei, det er ikke vanskelig, men det er vanskelig å finne seg billig bolig. Jeg kjenner heller ingen som har hatt problemer med å finne seg en bolig mens de studerte, men så betalte de en sinnsyk leie for den også da. Det var vel poenget mitt.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Henger meg på tråden, kanskje eine og aleine fordi eg er i omtrent samme situasjon som trådstartar( Hei Pissen!!!!)

 

Har snust litt på Stavanger osv, men frister litt/meget å flytte til den største byen Norge har by på.

Jeg vil anbefale Stavanger da jeg selv bor der. Har vært i alle de andre byene og synes Stavanger er den peneste, koseligste og mest praktiske byen. Noen sier det er litt som i Oslo at Stavanger er preget av at mange er studenter som allerede kommer fra området og derfor allerede har en miljø i byen. Det kan sikkert stemme til en viss grad, men kan ikke skjønne at du skal ha noe problem med å bli kjent med folk uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...