Gå til innhold

Kva by burde eg studere i?


Teitgutt

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke vanskelig, men det er vanskelig å finne seg billig bolig. Jeg kjenner heller ingen som har hatt problemer med å finne seg en bolig mens de studerte, men så betalte de en sinnsyk leie for den også da. Det var vel poenget mitt.

Jeg prater om studentboligene. De er ikke dyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke vanskelig, men det er vanskelig å finne seg billig bolig. Jeg kjenner heller ingen som har hatt problemer med å finne seg en bolig mens de studerte, men så betalte de en sinnsyk leie for den også da. Det var vel poenget mitt.

Jeg prater om studentboligene. De er ikke dyre.

 

Nei, de er ikke det, men å få studentbolig er ikke lett nei. Og jeg kjenner flere som søkte nesten ett år i forveien. Men mye av grunnen til at det ikke er så lett å "se", er jo fordi man gir opp å stå i køen når man kommer til studiestart og bare er nødt til å få seg en bolig og ser seg etter andre alternativer. I fjor var det en kø på 3000 studenter som sto uten studentbolig ved studiestart, og det er ikke iberegnet høgskolestudentene. I 2008 var det f.eks 10 000 studenter. Så det blir fullstendig feil å si at det er lett.

 

Jeg vil også kommentere at det er mye billigere å bo sammen i en parleilighet gjennom SiO enn f.eks på en hybel alene. Nå har jeg sjekket litt ift priser, og en møblert tomroms i Bjerke studenthus koster omkring 5076 kr eksl. strøm. Det er klart det at å dele på en slik utgift gjør det billigere. Derimot, velger man å bo på en hybel, f.eks en umøblert hybel på 12-14 m2 i Bjølsen studentby vil det koste 2942-3635 ekl. strøm. Jeg synes faktisk det er ganske mye når man må ha møbler og alt annet i tillegg. Nei, jeg synes ikke dette er billig.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Nå trenger du ikke overdrive. Hvis man søker et år i forveien får man bolig, uansett. Hvis du går inn på SiOs hjemmesider kan du se at det er mange ledige hybler idag, og slik vil det holde seg frem til den siste måneden før studiestart.

 

Jeg forstår rett og slett ikke hva problemet er. Jeg kjenner, som nevnt, ingen som har hatt problemer med å skaffe en plass å bo igjennom SiO. Er man tidlig ute, får man hybel. Ingen diskusjon.

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Jeg overdriver ikke jeg, dette er faktum, det er bare google så ser man at det faktisk har vært så mange på ventelistene i de tidligere år. At det gikk bra for deg betyr jo ikke at det ikke kan være annerledes for for andre. Personlig kjenner jeg mange med annen opplevelse enn deg, og grunnen til at jeg aldri flyttet for meg selv er fordi jeg aldri fikk meg studentbolig når jeg søkte i god tid i forveien. Det er mange ledige nå, ja, men de dekker neppe for alle. For mange er det vanskelig å søke ett år i forveien uansett siden man ikke får svar på søknaden på opptak før i juli.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg har da aldri nektet for at det er lange ventelister. Jeg sier at det langt ifra er et problem å unngå disse ventelistene hvis man bruker hodet. At du sier at man kan risikere å bli sittende på venteliste i over et år er reinspikka tullball. Da har man nemlig gjort noe feil.

 

Ja, det gikk bra for meg - og det har gått bra for alle andre jeg kjenner, som søker tidlig. Det sier seg selv at man kommer langt bak på ventelister hvis man venter? Venter man til det siste før man søker, risikerer man å måtte vente i toppen 2 måneder for bolig. Det gjelder å ikke være kresen på boligene vet du. Man slenger ikke kun inn ett valg. Man søker på alt som er, og tar det man får. Så får man heller søke om bytting av hybel senere.

 

Dette hjelper uansett ikke trådstarter, så dette er siste innlegg om saken fra min side.

Lenke til kommentar

Uansett bygges det flere studentboliger til studentene som kommer i neste år. Jeg søkte et halvt år før, fikk akkurat den boligen jeg ville ha og kjenner heller ingen som har hatt problemer med SiO. Du kan også leie rimelig i Oslo, hvis du ikke insisterer på å leie i Holmenkollen!

 

Synes du 2942-3635 er billig for en hybel på 12-14 kvadrat når strømmen er ekskludert? Synes det er sinnsykt dyrt.(..)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Både Toysekopp og Tygg3n som har posta i denne tråden er potensielle roomies og personlege vener av meg, så er snakk om å leige leiligheit med splitta leige, men er jo greit å vite om studentbustader også, sånn i tilfelle. Ser det er hakket dyrare enn byar som Bergen når det kjem til leige i Oslo, men om ein er 3-4 stk, så er det bustader med relativt like prisar.

Eg snusar framleis mest på Oslo, men Trondheim er ikkje heilt utelukka det heller. Er det nokon som veit noko om gode strøk å bu i for studentar i Oslo?

Søstra mi har stort sett budd på løkka i kollektiv, eller i leiligheita til familien til kjærasten m/ jobb på sida, så ho er ikkje heilt den eg vil gå til for tips på det feltet.

Lenke til kommentar

Flytta til Bergen i fjor haust, og sidan eg ikkje søkte på studentbolig før eg visste eg kom inn i Bergen gjennom samordnaopptak, så måtte eg ta til takke med 12 kvadrat i sentrum til 5000,- inkludert strøm, oppvarming, internett. Dette var i kollektiv i sentrum.

 

Var rask å flytte til Ytre Sandviken i leilighet med to kompisar når sjansen bydde seg. Er utruleg greit å bu saman med folk ein kjenner, samtidig som husleiga gjekk ned over 1000-lappen (arealet gjekk opp ca 60 kvadrat). Så tipset er å søke tidleg, så kan du berre takke nei dersom du finn noko anna.

 

Ellers er Bergen ein kjempeby for studentar, alle fakultet ligg i sentrum, og det går bussar omtrent heile tida. Buss er heller ikkje dyrt, viss du kjøper busskort. Med nyopning no i februar på Kvarteret har ein også ein god og billeg uteplass, i tillegg til ganske mange andre rundt om :) Har stadig lurt på og melde meg på dykkerkurs eller fotball med BSI, men har ikkje hatt tid. Her er nok av fritidssysler å vere med på! Kan på det sterkaste anbefale Bergen.

Lenke til kommentar

Uansett bygges det flere studentboliger til studentene som kommer i neste år. Jeg søkte et halvt år før, fikk akkurat den boligen jeg ville ha og kjenner heller ingen som har hatt problemer med SiO. Du kan også leie rimelig i Oslo, hvis du ikke insisterer på å leie i Holmenkollen!

 

Synes du 2942-3635 er billig for en hybel på 12-14 kvadrat når strømmen er ekskludert? Synes det er sinnsykt dyrt.(..)

Det er da helt vanlig leie i de store byene, det.

Lenke til kommentar

Uansett bygges det flere studentboliger til studentene som kommer i neste år. Jeg søkte et halvt år før, fikk akkurat den boligen jeg ville ha og kjenner heller ingen som har hatt problemer med SiO. Du kan også leie rimelig i Oslo, hvis du ikke insisterer på å leie i Holmenkollen!

 

Synes du 2942-3635 er billig for en hybel på 12-14 kvadrat når strømmen er ekskludert? Synes det er sinnsykt dyrt.(..)

 

Hva slags pris forventer du i hovedstaden? Dette er ikke bygda. Forresten har du fellesareal i tillegg...

Lenke til kommentar

Uansett bygges det flere studentboliger til studentene som kommer i neste år. Jeg søkte et halvt år før, fikk akkurat den boligen jeg ville ha og kjenner heller ingen som har hatt problemer med SiO. Du kan også leie rimelig i Oslo, hvis du ikke insisterer på å leie i Holmenkollen!

 

Synes du 2942-3635 er billig for en hybel på 12-14 kvadrat når strømmen er ekskludert? Synes det er sinnsykt dyrt.(..)

 

Hva slags pris forventer du i hovedstaden? Dette er ikke bygda. Forresten har du fellesareal i tillegg...

 

Oslo er en helt grei by om du får et rimelig sted å bo. Kan dog ikke si mye om studiemiljøet før jeg begynner der til høsten.

 

Med tanke på boligkostnad er det billig nok om du får hybel gjennom SiO, eller som meg får plass på Blindern Studenterhjem. 5500-6000kr (avhengig av rommet) i måneden og dekker:

- Strøm

- Internett

- 3 måltider om dagen + matpakke + kaffe/te når man vil

- Vaskeri

- Treningsrom

- Bruk av egen lesesal og kollokvierom

- Diverse andre ting på bruket (gymsal/styrkerom, tennisbaner, sandvolleyballbane, fotballbane, TV-stue osv)

 

Det sosiale miljøet skal være meget bra, har jeg hørt.

 

Verdt en søknad om du skal til Oslo.

 

 

Innlegget kan være noe preget av min glede over å ha fått plass på blindern studenterhjem. Oh well.

Lenke til kommentar

Angående studentbolig i Oslo, er det noen grunn til ikke å søke på alle hyblene i byen (fra Sio) som framtidig student til høsten? Jeg vet at jeg søker veldig sent og at det er derfor liten sjanse for å få bolig fra SiO, men hvis jeg søker på alle maksimerer jeg vel sjansene mine? En annen ting: jeg har ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal studere; er det problematisk i tilfelle jeg skulle være så heldig og få et tilbud?

Lenke til kommentar

Uansett bygges det flere studentboliger til studentene som kommer i neste år. Jeg søkte et halvt år før, fikk akkurat den boligen jeg ville ha og kjenner heller ingen som har hatt problemer med SiO. Du kan også leie rimelig i Oslo, hvis du ikke insisterer på å leie i Holmenkollen!

 

Synes du 2942-3635 er billig for en hybel på 12-14 kvadrat når strømmen er ekskludert? Synes det er sinnsykt dyrt.(..)

 

 

Alle OAS sine hybler har inkludert strøm, digital tv, vann, og 1Mbit bredbånd. Jeg betaler 3500,- for min 16m2 hybel, synes det er helt greit. Du finner ikke noe særlig billigere enn 2900,- for hybel i Oslo såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...