Gå til innhold

Hvor går grensen for hva som regnes for antisemitismiske bilder, utsagn osv. i humorkatogorien?


Anbefalte innlegg

Jeg leste akkurat i 4chan bilde- og diskusjonstråden og kom over et innlegg fra Jarmo (trykk på link for å lese) der han skriver "Neste bruker med antisemitismiske vitser fyker ut på ferie ...".

I og med at jeg ikke så hva det ble reagert på så er jeg litt usikker selv, men jeg føler alikevell for å stille spørsmålet; hvor går grensen for hva som regnes som antisemitisme?. Er det absolutt null-toleranse for spøk med jødedommen? Mens man kan spøke så mye man vil med kristemdommen? Eller ateismen for den saksskyld?.

 

 

Reglene til humorkatogorien sier jo følgende:

 

A. Dere kan spøke med det meste som ikke strider med retningslinjene og norsk lov. Det betyr at følgende ikke er tillatt:

* Rasisme og diskriminering i den grad det er i strid med lovverket.

og

Utover dette gjelder følgende enkle regel: Grupper (politiske, etniske, religiøse eller andre) har ikke krav på vern mot å bli støtt, ei heller individer på vegne av slike grupper.

 

Norsk lov sier følgende:

 

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

 

TWFA har skrevet følgende om saken:

I praksis er takhøyden for slike ytringer stor. Her på forumet vil vi nødig sensurere ytringer som ville passert i norsk rett. (Og hva er det? Her må vi finne en balanse i tråd med rettspraksis på området.)

 

På bakgrunn av disse mener jeg at man burde kunne poste enkelte bilder og vitser (avventer godkjenning fra mod på bruk av eksempler). Dog er det heller ikke godt å vite hva lovverket legger i forhåning, fremming av hat og ringeakt.

Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om saken, bortsett fra åpenbare humoristiskvinklet bilder burde være tillat. Men da har vi også et definisjonsspørsmål (hva er en humoristisk vinkling?).

dog vil det jo alltid finnes et bilde enkelte kan finne morsomt på bekostning av jødedommen på samme måte som det finnes bilder som ateister, kristene, muslimer osv. finner morsome på bekostning av andre trosrettninger.

 

Edit: Lagt til litt mere tekst.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å ta hensyn. Dvs ikke poste vitser som har en direkte samenheng til Holocaust, som denne vitsen handlet om. Hadde det vært en vits om at jøder har store neser eller at svensker er dumme, så hadde ikke jeg brydd meg nevneverdig. Problemet her er at man vitser om en av nyere histories verste massemord. Alle vet hva Holocaust gikk ut på og jeg finner det overhodet ikke morsomt i det hele tatt. Drap er etter min mening ikke noe man skal vitse om, særlig ikke når det er 6 millioner uskyldige ofre.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Jeg står sammen med den legendariske George Carlin: Man skal kunne vitse om alt. Det betyr ikke at alle vitser er morsomme, eller ikke vil få reaksjoner fra andre. Men det betyr at alle har rett til å si det de vil, og så får det heller være at humor er noe subjektivt og ikke vil bli oppfattet likt av alle.

 

Istedenfor å fjerne vitser man ikke liker så kan man jo kreve at slike ting er satt i spoilere (som det allerede er regler for vitser om personlige tragedier osv..). Da kan man legge til en liten warning før spoileren der det står "Advarsel, holocaust vits" ell whatever.

 

Ville ikke det løst problemet istedenfor at moderatorer skal bestemme hva som er og ikke er morsomt?

Lenke til kommentar

Det går an å ta hensyn. Dvs ikke poste vitser som har en direkte samenheng til Holocaust, som denne vitsen handlet om. Hadde det vært en vits om at jøder har store neser eller at svensker er dumme, så hadde ikke jeg brydd meg nevneverdig. Problemet her er at man vitser om en av nyere histories verste massemord. Alle vet hva Holocaust gikk ut på og jeg finner det overhodet ikke morsomt i det hele tatt. Drap er etter min mening ikke noe man skal vitse om, særlig ikke når det er 6 millioner uskyldige ofre.

 

Jeg ser hvor du vil, og er forsåvidt enig. Samtidig må vi jo tenke på at vi vitser om andre alvorlige tragedier som har innebært mange dødsfall, og får gjøre det med moderatorenes velsignelse.

For min del er det likegyldig om det er 6 eller 6 millioner skyldige eller uskyldige offer.

Antallet døde bør absolutt ikke være en avgjørende faktor om vi skal få vitse om det eller ikke. Ikke omstendighetene de døde under heller for den saks skyld. Skal de være slik synst jeg vi har gått glipp av noe her. Da har vi begynt å sette en type mennesker høyere enn andre (noe vi i praksis allerede gjør).

 

Desverre fikk jeg aldri lest vitsen som det ble reagert på. Denne tråden ble laget som en reaksjon på Jarmos innlegg.

Slik jeg tolket innlegget så var det uakseptabelt å poste noe som helst humoristisk vinklet i mot jøder, være det seg bilder og/eller vitser.

Videre kan det jo nevnes at et bilde kan være en vits også. Om det off-topic i 4chan-tråden er sånn sett helt likegyldig i denne sammenhengen. Det som er relevant er jo hva som er upassende for forumet generelt og om humorkatogorien har eller bør ha særregler om akkurat dette.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil, og er forsåvidt enig. Samtidig må vi jo tenke på at vi vitser om andre alvorlige tragedier som har innebært mange dødsfall, og får gjøre det med moderatorenes velsignelse.

 

Har du noen eksempler?

 

Antallet døde bør absolutt ikke være en avgjørende faktor om vi skal få vitse om det eller ikke. Ikke omstendighetene de døde under heller for den saks skyld.

 

Jeg skjønner ikke vitsen med å spøke med døde personer i førsteomgang. Jeg blir kvalm og forbannet av noen som syns det er morsomt med massedrap på jøder, netopp fordi de er født som jøder. Hva er det som er så morsomt med å gasse små barn og kvinner, sulte dem ut i gigantiske dødsleire, og behandle andre mennesker som insekter? Ikke det at du syns det, men det er forferdelig å i hele tatt vitse om noe sånt.

Jeg for min del syns at ikke at døde er noe å vitse om. Om man vil det så får du bare gjøre det, men det er forferdelig respektløst, og det er hvertfall ikke noe som hører hjemme på et sted som diskusjon.no.

 

Slik jeg tolket innlegget så var det uakseptabelt å poste noe som helst humoristisk vinklet i mot jøder, være det seg bilder og/eller vitser.

 

Tror ikke det var kun fordi det var jøder, men fordi det var en vits som refererte til Holocaust. Jeg har ledd av vitser som omhandlet jøder og muslimer før, men det er forskjell mellom en vits om religion og massemord.

Lenke til kommentar
Desverre fikk jeg aldri lest vitsen som det ble reagert på. Denne tråden ble laget som en reaksjon på Jarmos innlegg.
Vitsene, tråden utviklet seg til ren vitsetråd, med tilhørende kommentarer. Altså ingen relevanse til 4chan mer.

Vi har egne vitsetråder som kan brukes til slike poster.

Slik jeg tolket innlegget så var det uakseptabelt å poste noe som helst humoristisk vinklet i mot jøder, være det seg bilder og/eller vitser.

Feiltolking i forumet kan førekomme, se teksten ovenfor.. ;)

 

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar

 

Har du noen eksempler?

 

Jordskjelvet i Haiti.

 

Jeg skjønner ikke vitsen med å spøke med døde personer i førsteomgang.

Egentlig ikke jeg heller, men nå tillater reglene (eller praksisen rundt håndheving av de) at man gjør det. Og da må man jo få lov til dét.

 

Tror ikke det var kun fordi det var jøder, men fordi det var en vits som refererte til Holocaust. Jeg har ledd av vitser som omhandlet jøder og muslimer før, men det er forskjell mellom en vits om religion og massemord.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro siden jeg ikke fikk lest det som ble slettet. Men jeg absolutt enig i at det er unødvendig å vitse om massedød. Om det er mord eller ikke er for meg likegyldig.

Lenke til kommentar
Desverre fikk jeg aldri lest vitsen som det ble reagert på. Denne tråden ble laget som en reaksjon på Jarmos innlegg.
Vitsene, tråden utviklet seg til ren vitsetråd, med tilhørende kommentarer. Altså ingen relevanse til 4chan mer.

Vi har egne vitsetråder som kan brukes til slike poster.

Slik jeg tolket innlegget så var det uakseptabelt å poste noe som helst humoristisk vinklet i mot jøder, være det seg bilder og/eller vitser.

Feiltolking i forumet kan førekomme, se teksten ovenfor.. ;)

 

Mvh

Jarmo

 

Jeg innser at jeg sansynligvis feiltolket innlegget ditt. Jeg la litt mye vekt på antisemitisme framfor off-topic, og dermed var en annen mening faktum. :blush:

 

Så jeg har i grunn tatt problemstillingen ut av 4chan-tråden. Da kan jeg vel spørre om hva som kan regnes som akseptabelt i forumet generelt ikke bare humor på bekostning av jøder, men all form for "tragedie-humor". Jeg postet deg noen linker til noen bilder. Ville disse ha vært ok å poste i f.eks. SnowDOG's Picture humor thread?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...