Gå til innhold

Straff for å forlate militæret ulovlig


Anbefalte innlegg

Men som jeg sa bryr vel vedkommende seg neppe om slike jobber siden har bestemte seg for å ta konsekvensene av det.

 

Edit: I følge de fleste må man tydeligvis ha rent rulleblad for å jobbe i barnehage. Jeg vet om en med rulleblad som er ansatt i SFO. Sjekker de ikke rulleblad der? Det tyder jo på at man lett kan finne alternative veier inn i slike yrker.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå bestemmer du stort sett sjæl hva du fører opp på CV'n, så du trenger ikke å skrive at du har vært i fengsel, at du strøyk i gym i VK1 eller at du ble tatt for å runke i dusjen på befalskolen. Vandelsattesten din er det kanskje værre med, men utenom politi, forsvar og stillinger i statlig regi som krever sikkerhetsklarering er det ikke så veeldig mange plasser arbeidgiver har noen mulighet til å finne ut at du har valgt en litt irregulær måte å si opp din kontrakt med forsvaret på.

 

Veeeeel... Du kan glemme å få innreise tilatelse til USA pga dommen, barnehager sjekker ut vandel, det samme med helsevesenet, vekteryrket, diverse skoler. Så mulighetene dine blir fort innskrenket med en dom på papiret. :)

Jeg jobber som håndverker, vi har flere offentlige etater som kunde(forsvaret, avinor, politi, osv)Flere av disse forlanger "utvidet vandelsattest", jeg kan godt forstå at enkelte vil slippe forsvaret, men det er j.... kortenkt å få noe på rullebladet som senere i livet hindrer deg i å få drømmejobben

Lenke til kommentar

Men som jeg sa bryr vel vedkommende seg neppe om slike jobber siden har bestemte seg for å ta konsekvensene av det.

 

Edit: I følge de fleste må man tydeligvis ha rent rulleblad for å jobbe i barnehage. Jeg vet om en med rulleblad som er ansatt i SFO. Sjekker de ikke rulleblad der? Det tyder jo på at man lett kan finne alternative veier inn i slike yrker.

Det avhenger nok av hva som faktisk står på vandelsattesten.

 

Og igjen, man kan fint reise til USA selv om man har sittet i fengsel. Avhengig av hvor lenge og for hva man har sittet i fengsel så kan det hende man må søke visum på forhånd.

Lenke til kommentar

Helsevesenet og barnehager sjekker vandelen din, men langt i fra alt. Barnehager sjekker f. eks. bare for sedelighetsforbrytelser. Har du vært drømt for drap på 20 unger, får ikke barnehagen vite det på politiattesten, de sjekker nemlig bare om du er dømt for voldtekt, pedofili eller lignende. Helsevesenet vet jeg ikke, men tipper det er noe lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Fengselsstraff kommer fram på vandelen, og forsvinner ikke etter 2 år som mindre foretredelser som feks; legemesfornæmelse. Så selv om barnehager sjekket etter sedlighet, vil dommen komme fram på vandelen. Og det er vel ikke akkurat noe som taler positivt for en jobbsøknad. Og dette gjelder alle jobbsøknader.

 

For å jobbe som vekter kreves det plettfri vandel, og det har man ikke med en dom på rullebladet.

 

En skole eller arbeidsgiver kan be deg om vandelsattest (hvor enkelte ting forsvinner i fra den etter noen år) eller uttømmende vandelsattest (hvor absolutt alt kommer frem). Så at man har innskrenket sine framtidige muligheter er helt klart. Men det er opptil en fremtidig arbeidsgiver å vektlegge hva du har på vandelen, så noe håp er det jo. :)

Lenke til kommentar

Veeeeel... Du kan glemme å få innreise tilatelse til USA pga dommen

 

Ser at flere kommer med denne påstanden. Men den er ikke riktig. Du kan ikke reise til USA på et Visa Waiver Program om du er straffedømt. Men VISA via ambassaden kan du få. Såfremt du ikke har en av flere typer straff som ekskluderer deg.

 

Den viktigste hva angår kriminalitet er en definert som "a crime involving moral turpitude". Dette er en svær samlesekk som inkluderer ting helt fra skatteundragelse til mord. Interessant nok så er unndragelse av militærtjeneste ikke et brudd på dette skal vi tro United States Department of State Foreign Affairs Manual.

Det er også unntak for kriminelle handlinger hvor maks straff er ett år og man ikke idømmes mer enn 6 måneder. Samme også for straffer pådømt for noe man gjorde før man ble myndig.

 

For de som er interessert i å se hva som inngår i "moral turpitude" så kan de enten sjekke Wikipedia eller hovedkilden selv (US DoS FAM)

Lenke til kommentar

Huffameg her var det mange innspill. Til dere som sier jeg ikke burde gjort det pga. rulleblad så skal dere vite at jeg allerede før denne dommen ikke hadde noen plettfri vandel.

 

Jeg jobber i Telenor, og da vi en kveld hadde en liten "pizza samling" før vi dro hjem for dagen, fortalte jeg historien om da jeg ble tatt med hjembrents apparat i tolla fra Sverige, hvor politiet ble varslet og dro hjem til meg og konfiskerte ytterligere utstyr (kort fortalt). Alle sammen, inklusiv min arbeidsgiver, lo da godt.

 

Så til alle dere som mener det er verdens undergang om man har noe kriminelt på seg, så er da det ikke min erfaring.

Lenke til kommentar

Ser også at mange mener at denne dommen gjør at man ikke kan få jobbe i skole/barnehage.

 

Som nevnt over, dette er også reinspikka vrøvl. Det sjekkes kun for sedelighetsforhold til slike jobber (overgrep o.l.).

 

EDIT: Søkte litt, og rent konkret er det følgende paragrafer i straffeloven man ikke kan være dømt for overtredelse av;

- § 195 (utuktig omgang med noen under 14 år)

- § 196 (utuktig omgang med noen under 16 år)

- § 212, 1. ledd nr. 3 (utuktig adferd i handling eller ord i overvær av eller overfor noen som er under 16 år.)

- § 212, 2. ledd (utuktig handling med noen under 16 år)

 

Dette er for å få jobb i skole/barnehage, og tilsvarende er det samme krav for å komme inn på yrkesstudier rettet mot slike arbeidsplasser.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Vandel er en vurderingssak i de yrker som krever tilfredstillende vandel. Det vil si at arbeidsgiver (f.eks vaktselskaper) selv kan gjøre en vurdering om personen bør ansettes eller ikke. Jeg vil nok tro at trådstarter lett vil kunne få jobb i et vaktselskap selv om han har forlatt militæret. Grunnlaget mitt for å kunne si dette er at jeg vet om vaktselskaper som har ansatt folk med f.eks fyllekjøring på rullebladet. Da er neppe dette så mye verre. Stillinger som krever plettfri vandel er som regel stillinger i de offentlige som krever sikkerhetsklarering eller politijobber.

Lenke til kommentar

I følge de fleste må man tydeligvis ha rent rulleblad for å jobbe i barnehage. Jeg vet om en med rulleblad som er ansatt i SFO. Sjekker de ikke rulleblad der? Det tyder jo på at man lett kan finne alternative veier inn i slike yrker.

 

Jeg jobber i barnehage, og nei du trenger ikke rent rulleblad for å få deg jobb som barnehage-onkel/tante. Du må fremvise en politiattest, men attesten er ikke det samme som ditt fullstendige rulleblad. På attesten står det bare om seksualforbrytelser mot barn. Dette var det selv daglig leder som fortalte meg rett før ferien. Jeg husker ikke helt hvordan vi kom inn på akkurat dette emne hehe

 

Jeg ble litt sjokkert når jeg hørte det. Trodde selv at politiattest og rulleblad var det samme.. men nei. Har du en voldsdom, er dømt for tyveri, svindel etc kommer ikke det opp på politiattesten du leverer til barnehagen.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nå bestemmer du stort sett sjæl hva du fører opp på CV'n, så du trenger ikke å skrive at du har vært i fengsel, at du strøyk i gym i VK1 eller at du ble tatt for å runke i dusjen på befalskolen. Vandelsattesten din er det kanskje værre med, men utenom politi, forsvar og stillinger i statlig regi som krever sikkerhetsklarering er det ikke så veeldig mange plasser arbeidgiver har noen mulighet til å finne ut at du har valgt en litt irregulær måte å si opp din kontrakt med forsvaret på.

 

Veeeeel... Du kan glemme å få innreise tilatelse til USA pga dommen, barnehager sjekker ut vandel, det samme med helsevesenet, vekteryrket, diverse skoler. Så mulighetene dine blir fort innskrenket med en dom på papiret. :)

Det der er bare skremselspropaganda! Hvem gidder å jobbe i helsevesenet uansett. Pengesluk!

 

http://www.youtube.com/watch?v=1panduZTDTw

Lenke til kommentar

Ang. politattest i forhold til det å jobbe med barn: jeg jobber selv som lærer på en barneskole, og da jeg ble ansatt, måtte jeg selv gå til politistasjonen og få en vandelsattest, som jeg leverte til arbeidsgiver. Jeg vet ikke om dette er vanlig praksis, men det var i hvert fall det jeg måtte.

 

Når det gjelder innreise til USA, kan man ikke reise gjennom Visa-Waiver-programmet hvis man har begått forbrytelser som klassifiseres som "moral turpitude". Har man gjort dette er det ikke gitt at man ikke kan reise til USA, men man må da søke vanlig turistvisum gjennom ambassaden i Oslo.

 

Selv har eg aldri blitt innkalt til Forsvaret. Poengene jeg fikk på kunnskapstest; synstest; hørselstest og så videre, gjorde vel at de ikke ville ha meg?

Lenke til kommentar
Når det gjelder innreise til USA, kan man ikke reise gjennom Visa-Waiver-programmet hvis man har begått forbrytelser som klassifiseres som "moral turpitude". Har man gjort dette er det ikke gitt at man ikke kan reise til USA, men man må da søke vanlig turistvisum gjennom ambassaden i Oslo.

 

Å forlate militæret ulovlig regnes ikke som "moral turpitude", mye fordi militærtjeneste ikke er obligatorisk i USA.

 

http://www.state.gov/documents/organization/86942.pdf

 

(Søk på "Desertion from the Armed Forces".)

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...