Gå til innhold

Nytt objektiv for backpacking i Kina


Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg prøve å skape enda en ny "Hvilket objektiv skal jeg velge til min 450D?"-tråd.

 

Men jeg skal på backpacking i Kina (østkysten), og trenger dermed et nytt objektiv som jeg ønsker skal passe til mine formål som turist i Midtens rike. Jeg har nå kun kitobjektivet (35-55 mm), og ønsker et objektiv som kan ta "proffe" bilder. Det høres kanskje litt diffust ut, men jeg kan forklare litt amatørmessig, da jeg ikke er helt inn i fotosjargongen enda.

 

Bilder som ser ut som det kommer fra et superdyrt objektiv, bare man har det på Normal (Grønn firkant), holder knappen halvveis ned og knipser ;) Jeg er i læringsfasen og ser på en god del DVD'er om hvordan man skal utnytte de herlige finessene ved å bruke de manuelle instillingene på Canon 450D :)

 

Men jeg reiser i neste uke, så lurte på om dere har noen gode råd. Muligheter for at jeg kjøper objektivet der nede. Selv om det er ugnustig med garanti osv, så skal jeg vel se om prisforskjellen i seg selv er verdt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du overvurderer forskjellene mellom objektiver littegrann. Det er ikke bare å putte på et nytt objektiv og knipse "proffe bilder". Det er helheten (utsnitt, motiv, lys etc.) som skaper bildene. Fotografering kan være så utrolig mye mer enn å sikte og skyte på grønn firkant.

 

Når det er sagt er det klart du får knivskarpe objektiver med flotte kontraster og farger. Til ditt bruk vil jeg anbefale Canon 17-55 f/2.8 . Du får ikke bedre bildekvalitet på en zoom, og den koster jo også deretter. 24-70mm L gir deg samme ytelse + byggkvalitet, men blir litt trang i den vide enden.

Lenke til kommentar
[...] Jeg har nå kun kitobjektivet (35-55 mm), og ønsker et objektiv som kan ta "proffe" bilder. Det høres kanskje litt diffust ut, men jeg kan forklare litt amatørmessig, da jeg ikke er helt inn i fotosjargongen enda.

 

Bilder som ser ut som det kommer fra et superdyrt objektiv, bare man har det på Normal (Grønn firkant), holder knappen halvveis ned og knipser ;) [...]

35-55mm? Noe slikt objektiv har jeg aldri hørt om. Forutsetter at du mener 18-55mm f/3.5-5.6.

 

Du får ikke "proffe" bilder ved å kjøpe et dyrt objektiv som du ikke vet å utnytte. Og en dyktig fotograf kan godt ta "proffe" bilder med en billig kit-zoom. Objektivet setter imidlertid begrensninger under vanskelige forhold, som lite lys, motlys, bevegelse og kort eller lang avstand. Forskjellen er at den gode fotografen kjenner disse begrensningene.

 

Men inntil du har lært deg det fundamentale om bl.a. blender, lukker og ISO, og også litt om komposisjon, er det sløsing å bruke penger på fancy objektiver. Lær å bruke det du har først!

 

Noe du absolutt bør tenke på ved backpacking, er vekt. På reiser synes jeg ofte det er situasjoner der jeg ikke kommer nær nok motivet med en standardzoom, spesielt dyreliv. Så i din situasjon ville jeg kanskje supplert med en kompakt telezoom med billedstabilisator (f.eks. Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS), eller lagt igjen kitobjektivet og reist med kun en Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Jeg tror ikke du sparer noe særlig vekt på det siste, og det blir dyrere, men du slipper å bruke tid på å bytte objektiv, noe som av og til er et problem om man reiser i en gruppe. Billedstabilisator er essensielt ved tele om du skal slippe å dra på stativ.

Lenke til kommentar

For å ta proffe bilder trenger du proffe objektiver,og du trenger en proff fotograf også.

 

Som alle sier her så får du ikke utnyttet kapasiteten i spesifikke objektiver uten og forstå grunnlaget.

Et reiseobjektiv er lurt og ta med seg som eneste objektiv,du får omtrent samme bildekvalitet som kitobjektivet bare mye mer zoom.Canon 18-200 og tamron 18-270 VC har innebygget stabilisering og går for å være de beste superzoomene for Canon.

Du kan lære litt om brennvidder her.

 

Hvis du skal ha et ålreit objektiv til og lære deg litt om dybdeskarphet,lysstyrke og bildeutsnitt ville jeg ha kjøpt et Canon 50mm f/1.8 fastobjektiv,du får mye moro for lite penger men det krever litt tilbake av fotografen.

Lenke til kommentar

Fantastiske svar :)

 

Da skal jeg absolutt lære meg det grunnleggende først.

Det jeg mente med proffe bilder er utifra tidligere erfaringer hvor folk jeg kjenner som ikke er fotografer, tar bilder som man bare ser er tatt med et speilrefleks, og med fantastisk bildegjengivning.

 

Vet ikke om dette bildet forklarer mye, men det ser ut som det gjengir fargene veldig godt :)

post-38463-1268588239,5434_thumb.jpg

Endret av Lanka
Lenke til kommentar

Jeg ville satset på en fast, lyssterk normal + enten en Canon 10-20 eller 70-200 f/4 (helst med IS) etter hva du prioriterer. Da får du topp kvalitet uten å måtte drasse på for mye.

 

En superzoom kan kanskje virke fristende, men det store zoomområdet går på bekostning av optisk kvalitet. I tillegg er det lett for å bli lat og glemme å bruke beina, noe som fort fører til dårligere bilder. En superzoom har heller ikke samme lysstyrke.

 

Når det er sagt så er nok det aller viktigste å kjenne utstyret sitt, så om du reiser neste uke kan det vel egentlig være at du er like tjent med å bare ta med deg kit-objektivet ditt. Er ikke noe i veien for å få gode bilder med det heller, i tillegg har det jo en minimal vekt og fin størrelse.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette bildet forklarer mye, men det ser ut som det gjengir fargene veldig godt :)

Mulig det, men jeg synes ikke det ser særlig "proft" ut. Til det er det for mye "støy" i komposisjonen, f.eks. hånden med glasset til høyre i bildet, og den sortkledde personen i bakgrunnen. Det eneste jeg kan se som kan tyde på at det er brukt speilrefleks, er at det er jevn belysning i rommet, dvs. at det er tatt uten blits, noe som krever høy ISO og/eller et tilstrekkelig lyssterkt objektiv.

 

Det kunne nok vært tatt uten blits med et digitalt kompaktkamera på høy ISO og med billedstabilisator eller stativ. Digitale kompaktkameraer gir som regel mye støy ved høy ISO, men bildet er skalert ned til så lav oppløsning (0,24 megapiksler) at den kanskje ikke er merkbar.

 

Men jeg håper du ikke kjøper objektiver for å ta bedre fyllebilder fra hotellrommene i Kina? ;)

Lenke til kommentar

Om jeg skulle til Kina og fikk ta med meg kun ett objektiv så ville det blitt et EF-S 15-85mm. Etter noen uker med dette objektivet så har jeg blitt beldig glad i det. Det er skarpt som bare det, tilnærmet like skarpt som mitt 17-55mm f2.8, dog er det noe mindre lyssterkt. Men det er til gjengjeld "vidt nok" til at jeg kan klare meg uten et dedikert vidvinkel objektiv (selv om jeg har et EF-S 10-22mm) og det er "trangt nok" til at jeg kan klare meg uten en dedikert telezoom. Etter mitt syn så er dette det perfekte reiseobjektivet om man vil reise "lett" uten at det skal gå på bekostning av kvaliteten.

 

Dog er objektivet plaget med tildels kraftig vignettering, men det retter man opp enkelt i etterbehandlingen. Og det meste av synlig vignettering forsvinner fra f7.1 og oppover. Objektivet er jo ikke spesielt lyssterkt men IS funksjonen er meget bra så det er fullt mulig å ta skarpe håndholdte bilder under lite optimale lysforhold så lenge motivene er statiske. Jeg ville imidlertid "jukset" litt og sneket med meg en EF 50mm f1.8 ogs+. Det er lyssterkt nok til at man vil klare seg uten blits i de fleste sammenhenger, og så billig og bra at alle Canonister burde eie (minst) ett eksemplar. Dessuten så er det lite og lett at man fort glemmer at man har det med seg.

 

Men når det gjelder "proffe" bilder så husk på at det er fotografen, og ikke kameraet og/eller objektivet, som tar bildene. Det er mulig å ta "proffe bilder" med nærmest hvilket som helst kamera, men førsteklasses utstyr er langt fra noen garanti for "proffe bilder". Det har jeg selv erfart mer enn en gang. :blush:

 

God tur til Kina, jeg er helt sikker på at det blir en uforglemmelig opplevelse og du finner utvilsomt mange motiver som det ikke er mulig å finne hjemme. :thumbup:

Lenke til kommentar

Om jeg skulle til Kina og fikk ta med meg kun ett objektiv så ville det blitt et EF-S 15-85mm. Etter noen uker med dette objektivet så har jeg blitt beldig glad i det. Det er skarpt som bare det, tilnærmet like skarpt som mitt 17-55mm f2.8, dog er det noe mindre lyssterkt. Men det er til gjengjeld "vidt nok" til at jeg kan klare meg uten et dedikert vidvinkel objektiv (selv om jeg har et EF-S 10-22mm) og det er "trangt nok" til at jeg kan klare meg uten en dedikert telezoom. Etter mitt syn så er dette det perfekte reiseobjektivet om man vil reise "lett" uten at det skal gå på bekostning av kvaliteten.

 

Dog er objektivet plaget med tildels kraftig vignettering, men det retter man opp enkelt i etterbehandlingen. Og det meste av synlig vignettering forsvinner fra f7.1 og oppover. Objektivet er jo ikke spesielt lyssterkt men IS funksjonen er meget bra så det er fullt mulig å ta skarpe håndholdte bilder under lite optimale lysforhold så lenge motivene er statiske. Jeg ville imidlertid "jukset" litt og sneket med meg en EF 50mm f1.8 ogs+. Det er lyssterkt nok til at man vil klare seg uten blits i de fleste sammenhenger, og så billig og bra at alle Canonister burde eie (minst) ett eksemplar. Dessuten så er det lite og lett at man fort glemmer at man har det med seg.

 

Men når det gjelder "proffe" bilder så husk på at det er fotografen, og ikke kameraet og/eller objektivet, som tar bildene. Det er mulig å ta "proffe bilder" med nærmest hvilket som helst kamera, men førsteklasses utstyr er langt fra noen garanti for "proffe bilder". Det har jeg selv erfart mer enn en gang. :blush:

 

God tur til Kina, jeg er helt sikker på at det blir en uforglemmelig opplevelse og du finner utvilsomt mange motiver som det ikke er mulig å finne hjemme. :thumbup:

Lenke til kommentar

Om jeg skulle til Kina og fikk ta med meg kun ett objektiv så ville det blitt et EF-S 15-85mm. Etter noen uker med dette objektivet så har jeg blitt beldig glad i det. Det er skarpt som bare det, tilnærmet like skarpt som mitt 17-55mm f2.8, dog er det noe mindre lyssterkt. Men det er til gjengjeld "vidt nok" til at jeg kan klare meg uten et dedikert vidvinkel objektiv (selv om jeg har et EF-S 10-22mm) og det er "trangt nok" til at jeg kan klare meg uten en dedikert telezoom. Etter mitt syn så er dette det perfekte reiseobjektivet om man vil reise "lett" uten at det skal gå på bekostning av kvaliteten.

 

Dog er objektivet plaget med tildels kraftig vignettering, men det retter man opp enkelt i etterbehandlingen. Og det meste av synlig vignettering forsvinner fra f7.1 og oppover. Objektivet er jo ikke spesielt lyssterkt men IS funksjonen er meget bra så det er fullt mulig å ta skarpe håndholdte bilder under lite optimale lysforhold så lenge motivene er statiske. Jeg ville imidlertid "jukset" litt og sneket med meg en EF 50mm f1.8 ogs+. Det er lyssterkt nok til at man vil klare seg uten blits i de fleste sammenhenger, og så billig og bra at alle Canonister burde eie (minst) ett eksemplar. Dessuten så er det lite og lett at man fort glemmer at man har det med seg.

 

Men når det gjelder "proffe" bilder så husk på at det er fotografen, og ikke kameraet og/eller objektivet, som tar bildene. Det er mulig å ta "proffe bilder" med nærmest hvilket som helst kamera, men førsteklasses utstyr er langt fra noen garanti for "proffe bilder". Det har jeg selv erfart mer enn en gang. :blush:

 

God tur til Kina, jeg er helt sikker på at det blir en uforglemmelig opplevelse og du finner utvilsomt mange motiver som det ikke er mulig å finne hjemme. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva slags bilder har du tenkt å ta?

Det er ikke noe poeng å dra på masse ekstra glass med god lysstyrke om du kun tar bilder i dagslys.

 

Jeg hadde med Tamron 17-50 f2.8 og Canon 70-200 f4L. Sistnevnte ble stort sett liggende i bag'en, så den burde ha blitt igjen hjemme, men jeg fikk da noen fine bilder med den.

 

Hvor i Kina har du planer om å reise?

Var der våren 2007, og kan absolutt tenke meg å ta en tur igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...