Gå til innhold

Grei makro for nybegynner-nikon d90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første du bør finne ut er hva slags brennvidde du er ute etter.

Denne siden kan kanskje hjelpe deg litt rundt det og andre spørsmål du eventuelt måtte ha om makroobjektiver.

http://www.objektivguide.com/objektivguiden/info_macro%20objektiver.html

 

Du kan eventuelt sjekke ut denne siden også for litt enkel info om de forskjellige objektivene.

http://www.objektivguide.com/objektiver/stortest%20maco%20macro%20objektiver_Konklusjon.html

Lenke til kommentar

lest litt men blir nesten mer og mer usikker, men har tittet en del på nikon 60mmf/2.8... tenker en del på plass og tyngde også. jeg har en lowepro skuldersekk 100aw så greit at jeg får plass til det der også. men er liksom greia å kanskje gå for noe midt i mellom? som du skriver 105mm.

store avgjørelser dette, men gøy å lære underveis:)

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på noe rundt 100mm. Det er en flott allround brennvidde for makro, og derfor fin å starte med. Selv har jeg Tamron sin 90mm, og jeg har ingen problemer med å ta bilder av både blomster og insekter. Har du imidlertid én bestemt motivtype, kan du kanskje heller vurdere en mer "spesifisert" brennvidde.

 

Objektivet er billig, skarp og har flott bokeh. Arbeidsavstanden kan bli noe kort på 1:1, men uten solblenderen (som du strengt tatt ikke trenger) er det helt greit. I følge tester skal det ha i overkant mye CA, men jeg må si at jeg ikke har merket noe særlig til dette. Det er hvertfall langt i fra noe problem på typen bilder jeg tar.

 

Jeg sikler nå på Nikon sin 105mm, men angrer ingenting på kjøpet av Tamronen. Pris/kvalitet-forholdet er meget bra.

 

Sigma sin 105mm, skal også være svært bra, men denne har jeg ikke testet. Prisen er ganske lik.

Lenke til kommentar

ja har sett på den tamron, men veldig usikker altså:) liker de lille til nikon 60, men har ikke råd til å handle objektiver hele tiden så må prøve å være litt sikker. jeg vet at insekter ikke er primærtingen, men blomster og andre ting i naturen som jeg vil fange tett innpå

Lenke til kommentar

Macro/Micro vil si forstørrelse 1:1.

Brennvidden på objektivet, gir deg arbeidsavstand til motivet.

 

Skal du bare fotografere statiske objekter så greier du deg med 60mm.

Er du ute etter insekter som lett kan skremmes bort, så trenger du mere brennvidde.

 

Anbefaler å velge en 60mm nå, og evt investere i lengre brennvidde senere.

 

/Jan

Lenke til kommentar

Problemet med å velge seg et makro-objektiv er at det er så mange gode alternativer å velge mellom.

 

Hvis du skal ha et lett (og kompakt) objektiv, så er det Sigmas 50mm og Nikons 60mm som gjelder. Ulempen er at de ikke egner seg godt til insektsbilder.

 

Til insekter, så bør du ha så mye brennvidde som mulig - 150mm eller mer. Da blir det stort og tungt.

 

SÅ finnes mellomtingen - området mellom 90 og 105mm. Tamron 90mm, Sigma 105mm og Nikons 105mm. Alle de er også veldig gode.

 

Det er ikke lett dette.

Lenke til kommentar

For blomster fungerer Nikon AF-D 60mm f/2.8 veldig bra (jeg har den nyere AF-S utgaven, men optisk er også den gamle modellen veldig bra). For egen del bruker jeg mest AF-S 60mm f/2.8 for makro; har også en AF-S 105mm f/2.8 VR, men denne brukes skummelt lite (antageligvis bare meg?). Begge disse er fantastisk optikk som ikke koster allverden på bruktmarkedet.

 

Aner du ikke hva du vil ha sier jeg meg enig om at muligens 90-105mm området er et greit startsted.

Lenke til kommentar

For egen del bruker jeg mest AF-S 60mm f/2.8 for makro; har også en AF-S 105mm f/2.8 VR, men denne brukes skummelt lite (antageligvis bare meg?).

Det er ikke bare deg. Jeg trives også godt med korte makro-objektiver. Men så er jeg heller ikke opptatt med å leke Se & Hør ovenfor våryre insekter ;)

 

RandiA har en del gode eksempler på hva som er mulig.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å slenge på en brannfakkel i går, men torde ikke.

I dag er jeg modigere, og sier at makroobjektiv rundt 100mm er et fin kompromiss, men er egentlig ikke best til noe.

Enten så passer 50-60mm bedre, eller så passer 150 ol. bedre.

 

NB - det gjelder nærfoto, ikke generell fotografering, portrett etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...