Gå til innhold

Alternative jobber vist jeg dropper ut av vgs ? (Lastebilsjåfør)


Anbefalte innlegg

Hei. Går nå vg1. Eller "går og "går". Sliter skikkelig på skolen nå, og er dritt lei skolen. Jeg har i det siste tenkt på jobber som jeg kan få vist jeg dropper ut av vgs. Det er dumt og ikke ha en utdanning. Det vet jeg selv, så ikke nevn det.

 

Jeg trenger vel ikke noe utdanning for og bli lastebilsjåfør ? Da tenker jeg på og ta lastebil serfikate når jeg er 18, og jobbe foreksempel for posten. Eller større etterhvert. Kjøre rundt om kring i europa. Dette er faktiskt noe jeg brenner for, og har virkelig lyst. Jeg trur det er heller lurere at jeg gjør noe jeg har lyst til, en noe jeg ikke har noe motivasjon til heller.

 

Takker for serriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Går nå vg1. Eller "går og "går". Sliter skikkelig på skolen nå, og er dritt lei skolen. Jeg har i det siste tenkt på jobber som jeg kan få vist jeg dropper ut av vgs. Det er dumt og ikke ha en utdanning. Det vet jeg selv, så ikke nevn det.

 

Jeg trenger vel ikke noe utdanning for og bli lastebilsjåfør ? Da tenker jeg på og ta lastebil serfikate når jeg er 18, og jobbe foreksempel for posten. Eller større etterhvert. Kjøre rundt om kring i europa. Dette er faktiskt noe jeg brenner for, og har virkelig lyst. Jeg trur det er heller lurere at jeg gjør noe jeg har lyst til, en noe jeg ikke har noe motivasjon til heller.

 

Takker for serriøse svar!

Å begynne som lastebilsjåfør på "scrach" er ikke så lett lenger.

Det er nå krav om grunnutdanning. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav

Og det er steindyrt. Og live på veien er ikke så rosenrødt som mange tror.

Skal du kjøre utlandet, kan du nesten si hadet til din nåværende vennekrets. Livet ditt blir og handler om lastebil.

Men om du vil gi opp alt fritid og vie hele livet til lastebil så vil du kose deg

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Nå har jeg ikke sagt direkte at jeg skal kjøre rundt i europa.

Først og fremst i Norge. Kjøre for Posten eller et bakeri, eller noe slikt. Da har man jo daglige rutiner som vanlige.

 

Er det noen mulighet for og få sponset serfikatet ? Millitæret ? Hørt at noen har foreksempel godt inn med en avtale med et firma, at vist du på en måte binder deg opp en avtale og jobber her i 3 år, så sponser vi lappen for deg. Er det fortsatt mulig idag ?

Lenke til kommentar

Sitter i et litt spenstig dilemma her nå.

 

Altså, som dere kanskje vet så går jeg på vg1. Har vært på møte på skolen nå, og snakka litt. Enten så kan jeg fortsette på skolen der. Problemet er at jeg er så møkka lei den skolen. Alle folka. Jeg har nesten skulka hele det halve året nå. Så jeg vet at jeg ikke klarer og fullføre 3 år til på den skolen. Jeg vet det!

Eier ikke motivasjon.

 

Eller så kan jeg bytte skole. Den er både nærmere meg, og har flere venner der. Men da er problemet. Da må jeg gå vg1 på nytt! Siden jeg har vært borte så mye.

 

Er i en drit kjedelig situasjon nå. Hva skal jeg gjøre ?

Jeg har vurdert smått og slutte på vgs også, men hva er jobb muligheter da ? Jeg er egentlig et veldig enkelt menneske av meg,sånn sett. Egentlig omvendt men. Så jeg kunne tenkt meg en sånn enkel jobb da, som lastebil sjåfør,eller taxi ellernoe. Bare jeg ikke tjener sånn altfor gærent. Kansje farta litt rundt og jobba med forkjellige ting og.

 

Takker for svar! :)

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Ajj, du burde gjøre hva du kan for å få utdanningen din nå med engang. Derfor; slutt nå, og nyt livet frem til høsten, når du så begynner på den andre skolen, full av motivasjon.

 

Om du slutter for å finne en jobb er også det mulig, f.eks. kan du jobbe i en butikk. Men før eller senere vil du nok begynne å gruble på hvordan du f.eks. kan skaffe deg generell studiekompetanse, og da må du enten begynne som privatist eller prøve å få elevstatus igjen - og alt vil bli veldig mye mer seigere og tyngre for deg.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

 

Å, takk. Virker interesant. Skal ta og sjekke ut etteråp :)

 

Ajj, du burde gjøre hva du kan for å få utdanningen din nå med engang. Derfor; slutt nå, og nyt livet frem til høsten, når du så begynner på den andre skolen, full av motivasjon.

 

Om du slutter for å finne en jobb er også det mulig, f.eks. kan du jobbe i en butikk. Men før eller senere vil du nok begynne å gruble på hvordan du f.eks. kan skaffe deg generell studiekompetanse, og da må du enten begynne som privatist eller prøve å få elevstatus igjen - og alt vil bli veldig mye mer seigere og tyngre for deg.

 

Så du mener jeg bør slutta nå ? Egentlig enig, siden jeg føler bare at livet mitt blir ødelagt slik som det er nå. Og om jeg må gå vg1 på nytt, så er det ikke vits og bruke opp livet mitt på den tia her nå ? Da er vel det bortkastet ?

Lenke til kommentar

 

Hvor er dette en ? Må man betale lappen lastebil serfikate selv da, eller får man det via utdanningen på skolen der ?

Vet du hva gjenom snittelig lønn er som lastebilsjåfør ?

 

 

Hvor er dette en ? Må man betale lappen lastebil serfikate selv da, eller får man det via utdanningen på skolen der ?

Vet du hva gjenom snittelig lønn er som lastebilsjåfør ?

Lenke til kommentar

Ikke slutt. De du hører om som klarer seg bra er unntakene. Stadig flere jobber krever minst vgs, og de uten noen som helst utdanning ender fort opp på trygd eller som langtidsledige. Det er kanskje kjipt med to år til på skolen, men 50-60 år med angring er ikke moro det heller.

Lenke til kommentar

[...]Så du mener jeg bør slutta nå ? Egentlig enig, siden jeg føler bare at livet mitt blir ødelagt slik som det er nå. Og om jeg må gå vg1 på nytt, så er det ikke vits og bruke opp livet mitt på den tia her nå ? Da er vel det bortkastet ?

Ikke nødvendigvis helt bortkastet, siden du kanskje lærer noe mer. Men, om du da skulle dra det ut, og langpine deg selv resten av dette året - og lære omtrent nada, så blir risikoen stor for at du blir helt skutt og ikke engang klarer å komme deg igjen til skolestarten - og da er du virkelig ute å kjører.

 

Derfor; Slutt nå, og nyt livet litt. Ta først ei pause på et par uker der du ikke gjør en drit, også kan du begynne å aktivisere deg igjen litt. Og gi faen i å sette deg ned med dataspilling, bruk heller tiden på å lytte til musikk, lese gode bøker, gå turer og filosofere litt - og hold kontakten med venner så du ikke faller helt ut.

 

Nå går jeg her selvsagt utifra at du virkelig føler deg "ferdig" og ikke har noe som helst piff igjen. Om du kun har en fjortiss-depresjon får du heller ta deg sammen.

Lenke til kommentar

[...]Så du mener jeg bør slutta nå ? Egentlig enig, siden jeg føler bare at livet mitt blir ødelagt slik som det er nå. Og om jeg må gå vg1 på nytt, så er det ikke vits og bruke opp livet mitt på den tia her nå ? Da er vel det bortkastet ?

Ikke nødvendigvis helt bortkastet, siden du kanskje lærer noe mer. Men, om du da skulle dra det ut, og langpine deg selv resten av dette året - og lære omtrent nada, så blir risikoen stor for at du blir helt skutt og ikke engang klarer å komme deg igjen til skolestarten - og da er du virkelig ute å kjører.

 

Derfor; Slutt nå, og nyt livet litt. Ta først ei pause på et par uker der du ikke gjør en drit, også kan du begynne å aktivisere deg igjen litt. Og gi faen i å sette deg ned med dataspilling, bruk heller tiden på å lytte til musikk, lese gode bøker, gå turer og filosofere litt - og hold kontakten med venner så du ikke faller helt ut.

 

Nå går jeg her selvsagt utifra at du virkelig føler deg "ferdig" og ikke har noe som helst piff igjen. Om du kun har en fjortiss-depresjon får du heller ta deg sammen.

 

Takker for svar.

 

Veldig interessant lesning du skriver. Klarer på en måte å se lyse ting ut av mørket. Som nesten ingen har gjort hitil, på den måten du ser det fra da.

 

Altså, jeg spiller sjelden. Jeg leser mye bøker,ser mye film og hører på musikk. Så om jeg velger og droppe ut for resten av året, så blir det nok mye av det ja. Må nok også få meg en jobb, så skal jeg prøve og finne på litt ting og tang.

 

Det er nok ikke noe fjortiss depesjon jeg har.

Jeg er veldig bevist og selvsikker. Men når det har gått så langt som det har nå, så merker jeg det.

Lenke til kommentar

Sitter i et litt spenstig dilemma her nå.

 

Altså, som dere kanskje vet så går jeg på vg1. Har vært på møte på skolen nå, og snakka litt. Enten så kan jeg fortsette på skolen der. Problemet er at jeg er så møkka lei den skolen. Alle folka. Jeg har nesten skulka hele det halve året nå. Så jeg vet at jeg ikke klarer og fullføre 3 år til på den skolen. Jeg vet det!

Eier ikke motivasjon.

 

Eller så kan jeg bytte skole. Den er både nærmere meg, og har flere venner der. Men da er problemet. Da må jeg gå vg1 på nytt! Siden jeg har vært borte så mye.

 

Er i en drit kjedelig situasjon nå. Hva skal jeg gjøre ?

Jeg har vurdert smått og slutte på vgs også, men hva er jobb muligheter da ? Jeg er egentlig et veldig enkelt menneske av meg,sånn sett. Egentlig omvendt men. Så jeg kunne tenkt meg en sånn enkel jobb da, som lastebil sjåfør,eller taxi ellernoe. Bare jeg ikke tjener sånn altfor gærent. Kansje farta litt rundt og jobba med forkjellige ting og.

 

Takker for svar! :)

 

Hva burde jeg gjøre ??? Sitter og tenker så hue sprekker nå. Jeg vet at jeg ikke kan fortsette på den skolen, mens eller så aner jeg ikke hva jeg vil bli. Hvor jeg skal fortsette til høsten.

 

Nå har netopp oldemor død også, så tankene gjør det ikke noe lettere av det.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

[...]Hva burde jeg gjøre ??? Sitter og tenker så hue sprekker nå. Jeg vet at jeg ikke kan fortsette på den skolen, mens eller så aner jeg ikke hva jeg vil bli. Hvor jeg skal fortsette til høsten.

 

Nå har netopp oldemor død også, så tankene gjør det ikke noe lettere av det.

Du må snart ta det endelige valget, og få ut finger'n.

 

Det virker i grunn veldig klart hva du bør gjøre: Dropp resten av dette skoleåret, og prøv igjen til høsten, som tidligere nevnt. Da enten på samme linje, eller innenfor noe annet som du tror passer bedre.

 

Tar du ikke noe videregående utdanning stiller du meget dårlig, og får en utrolig elendig start på et langt arbeidsliv. Jeg har både fagbrev, og om ikke lenge snart også en helt ferdig høyere utdannelse, men likevel tenker jeg mye på det å få en god jobb.(!)

 

Prat med rådgiverne ved de to forskjellige skolene, og forklar situasjonen så du får ordnet dette nå med en gang. Hva venter du på? Kjør på!

 

Skjerp deg mann[...]

Den kunne du spart deg for. Endret av greygenic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, så vanskelig er det. Det er ikke bare og knipse, så har du hele framtiden.

 

Det jeg aller mest har lyst til av alt er og drive med film/musikk.

Gå film skole eller noe. Men det er så sykt høye krav for og komme inn, så det hadde aldri gått.

Samtidig så vil jeg bli noe annet en elektriker/tømrer osv. Bli noe litt mere spesielt en det.

 

btw hvorfor må jeg vente 5 år med og kjøre laste bil ? Er det ikke 18års grense til og ta serfikate på det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...