Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda octavia: håndbrekket fryser. Kan det fikses?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt en Skoda Octavia 2007 modell, i den tro om at dette var en super vinterbil.

Men nå viser det seg at håndbrekket fryser bare vi har 3-4 minusgrader.

Det er skikkelig frustrerende, og jeg har aldri hatt dette problemet på mine tidligere biler.

 

Det jeg lurer på er om dette er en feil som kan fikses, eller om noen biler bare er sånn?

 

--

Frank

Endret av Frankium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "håndbrekket fryser" mener du at brekket henger på slik at bremsene blir varme, eller at når du begynner å kjøre bygges det opp spenn i hjulopphenget som løsner med et smell når brekket slipper?

 

Med "håndbrekket fryser" mener jeg at når det blir minusgrader ute, så må håndbrekket tas lengre og lengre opp for hver gang. Jeg kan løsne brekket og ta det ned, men når jeg tar det opp igjen (selve stanga altså) er det ingen motstand før jeg tar det høyere enn det punktet jeg løsnet det fra. Det virker altså som om ting er frosset fast.

 

I praksis kjører jeg vel rundt med bremsene på, noe som merkes ved at bilen stopper opp kjappere når jeg slipper gassen, og på et doblet forbruk.

Dette korrigerer stort sett seg selv, men det kan ta opp mot et kvarters kjøring på det verste, og jeg syntes ikke det virker videre trafikksikkert å kjøre rundt med bremser på.

Antar det gir en viss slitasje også.

 

Har ikke opplevd at det løsner med et smell som noen her nevner, virker mer som om det kommer gradvis.

 

--

Frank

Lenke til kommentar

Tromler eller skiver? (Jeg er ikke så oppegående på hva som er bak på bilene egentlig)..

 

Pleier å være vann i strømpene som forårsaker dette, eller så er det noe galt bak.. Hvis mansjetten er morknet vekk nederst på waieren, men du har da ganske ny bil.

 

Uansett så skal du ikke kjøre med bakbremsene på, da lager du deg problemer bare. Dette er noe som du burde få fikset på garanti/ reklamasjon. Snakk med forhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...