Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kritisere et multinasjonalt selskap uten å havne i retten?


bongobongo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har planer om å kritisere et stort multinasjonalt selskap i form av artikkler og video på webben.

 

Det jeg tenker på er at jeg formulerer og vinkler artiklene/videone på en slik måte at firmaet ikke kan gå til søksmål.

 

Vet noen om noen retningslinjer man kan følge for å unngå å bli saksøkt av det firmaet man skal kritisere?

 

Artikler, bøker om dette .... ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort versjonen, som fungerer utmerket;

Fortell sannheten!

Og ha tilgjenglig dokumentasjon på det du sier er sant.

 

Vær ekstremt kritisk til kildene dine. Wiki, blogger, private hjemmesider etc. duger ikke.

Heller ikke "noe du har hørt" / "det vet jo alle" / "en jeg kjenner med god kjennskap" funker heller ikke.

 

Og vær bevist på at du treffer med synspunktene dine på en hensiktsmessig måte.

Om du opplever amerikansk imperialisme av Norge, så angrip saken på en samfunnsfaglig/ideologisk vinkling (kausalitet).

Ikke angrip f.eks. McDonald, Coca-Cola etc, da disse bedriftene er symptomer og ikke årsaker for overnevnte.

 

Bare av nyskjerrighet, hvilke bedrift er det og hvorfor?

Lenke til kommentar

Hei

 

Sannhet... tja ... hva er det i disse dager?

 

Virker for meg som om sannhet avgjøres av hvor mange penger man har og hvor mye av disse man er villig til å bruke på advokater, som gjør akkurat det oppdragsgiveren betaler dem for å gjøre... uansett formål.

 

Det jeg eller allmenheten oppfatter som etisk og moralsk uforsvarlig og ødeleggende, deles nødvendigvis ikke av et multinasjonalt firma som skal selge sine produkter.

 

Hadde vært fint å fått sett noen artikler eller bøker som omhandler dette temaet!

Lenke til kommentar
Sannhet... tja ... hva er det i disse dager?

 

Virker for meg som om sannhet avgjøres av hvor mange penger man har og hvor mye av disse man er villig til å bruke på advokater, som gjør akkurat det oppdragsgiveren betaler dem for å gjøre... uansett formål.

 

Hva mener du? Så lenge fakta i artikkelen er korrekte kan du skrive omtrent hva du vil om etikken ved dem.

Lenke til kommentar

Det jeg eller allmenheten oppfatter som etisk og moralsk uforsvarlig og ødeleggende, deles nødvendigvis ikke av et multinasjonalt firma som skal selge sine produkter.

De aller fleste multinasjonale selskapene har et bevist forhold til sitt samfunnsansvar.

Selvsagt at ting kan skje, både i stor og liten grad, men da er det ofte ansatte som opptrår mot bedriftens retningslinjer og/eller at det skjer unødvendige glipper enn at bedriften bevist opptrer uredelig/umoralsk etc.

 

Men som husam sa, har du klare bevis på at de og de hendelsene har skjedd og fortsatt skjer så er det ingenting problem med å omtale moralen i det.

Lenke til kommentar

Vær varsom-plakaten kan jo være relevant:

http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/Var_Varsom-plakaten/

 

Ellers er det vel viktig å ikke komme med faktapåstander du ikke kan (solid) underbygge. F.eks. kan du gjerne personlig mene at Nike lager elendige sko. Men dersom du sier de bruker barnearbeidere, så må du kunne underbygge den påstanden med troverdige kilder. Store aviser/publikasjoner er nok helt kurant å bruke som kilde.

 

Og så er det kanskje et greit tips å skrive artikkelen, la den ligge over natten, lese den igjen og se om man fortsatt mener det som står der. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Ikke for å kapre tråden, men jeg har et lite spørsmål selv: Hvordan kritisere Forsvaret uten at det medbringer reprisalier? Skulle ikke forundre meg om det er noen regler som kan idømme mennesker refs om de åpent kritiserer systemet. Gjerne i form av en blogg.

 

Jeg stiller dette spørsmålet selvsagt for en venn.

Lenke til kommentar

Dagbladet i linken i posten min: "Aviser som New York Times har i brev til parlamentet varslet at de kan bli nødt til å stoppe salg og nettpublisering av avisa i Storbritannia, siden injurielovgivingen gjør det så lett å gå til sak."

 

Hvis de kan saksøke New York Times kan de vel også saksøke en random nordmann??

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Nei, det svarte du ikke på, og det har du fortsatt ikke gjort. Du linket til en sak om en brite som har blitt saksøkt for en uttalelse i en britisk avis utgitt i Storbritania, der en amerikansk avis også utgitt i Storbritania sier at de vurderer å slutte å gi ut avisen i Stobritania. Ser du et mønster her? Hint: Storbritania.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...