Gå til innhold

Når kommer første test av Canon EOS 550d?


Anbefalte innlegg

Noen som vet (i hvert fall sånn ca.) når de første testene av Canon EOS 550d kommer?

 

Jeg er på jakt etter mitt første digitale speilreflekskamera, og vil gjerne vente med å kjøpe et til 550d er blitt skikkelig testet(vet at Dinside.no har testet et prøveeksemplar)...Er enda VELDIG usikker på hvilket jeg skal velge, men at det blir en av ***d EOS'ene (450d/500d/550d) er jeg ganske sikker på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at det blir en av ***d EOS'ene (450d/500d/550d) er jeg ganske sikker på...

Da tør jeg alt nå driste meg til å si to ting:

1) 550d er den beste av de tre.

2) testen kommer ikke til å gi deg noe definitivt svar på om det er verdt mellomlegget.

 

Edit: ..og en ting til

3) mens du sitter på gjerdet og venter på en test som ikke kommer til å gi nyttig informasjon går du glipp av bilder.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Vårt testeksemplar kom inn i forgårs, men pga sykdom er det usikkert når vi får tid til å ta fatt på den. Om ikke lenge, i alle fall.

 

Kjempebra! Gleder meg;)

 

 

at det blir en av ***d EOS'ene (450d/500d/550d) er jeg ganske sikker på...

Da tør jeg alt nå driste meg til å si to ting:

1) 550d er den beste av de tre.

 

Det er jeg klar over (hadde jo vært litt rart om de kom med et nytt og dårligere kamera

 

2) testen kommer ikke til å gi deg noe definitivt svar på om det er verdt mellomlegget.

 

Mulig, men kanskje det kan gi meg en viss indikasjon på hvilket kamera jeg bør gå for...Har nå også vurdert Nikon 5000d...Argh, at det skal være så vanskelig...

 

Edit: ..og en ting til

3) mens du sitter på gjerdet og venter på en test som ikke kommer til å gi nyttig informasjon går du glipp av bilder.

 

Helt enig! Hadde faktisk trengt det idag, så jeg er ganske sugen på å skaffe meg et raskest mulig...

Jeg vet bare ikke HVOR mye jeg skal satse på det... Jeg har aldri tatt i et DSLR, kun sett dem i butikken. Men jeg er selvlært på det meste, og GANSKE gira på å lære meg mer! Allerede har jeg lært en del, men det er jo klar at det er først når man får brukt et at man begynner å lære på "ordentlig"...

Lenke til kommentar

Helt enig! Hadde faktisk trengt det idag, så jeg er ganske sugen på å skaffe meg et raskest mulig...

Jeg vet bare ikke HVOR mye jeg skal satse på det... Jeg har aldri tatt i et DSLR, kun sett dem i butikken. Men jeg er selvlært på det meste, og GANSKE gira på å lære meg mer! Allerede har jeg lært en del, men det er jo klar at det er først når man får brukt et at man begynner å lære på "ordentlig"...

Engelskmennene sier "When there is a will, there is a way".

 

Nå trenger du strengt tatt ikke å lese noen test - fordi det er 99% sjanse for at du kan gjette deg til resultatet.

 

Hvis du ser på EOS 500D kontra 50D og 50D kontra 7D, så kan du trekke ganske klare konklusjoner om EOS 550D.

 

Noen punkter om 550D kontra 500D:

Bedre bildekvalitet på tross av høyere oppløsning.

Bedre video-muligherer.

 

Ellers mye av det samme:

Samme grep.

Noenlunde samme autofokus-egenskaper når du tar stillbilder.

Samme hastighet nå vi snakker om bilder per sekund (stillbilde).

 

Du blir ikke mindre fornøyd hvis du kjøper en 550D enn om du kjøper en 500D. Bare litt blakkere ...

Lenke til kommentar

Skuddhastigheten på 550d er høyere enn på 500d (3.4/3.7bps)...

...men den er faktisk 4 på Nikon 5000d, hm...

 

"Du blir ikke mindre fornøyd hvis du kjøper en 550d enn om du kjøper en 500d. Bare litt blakkere..."

 

Jeg blir gjerne litt blakkere om det gir mer for pengene. Men det er det jeg skulle ønske jeg fikk en viss indikasjon på når en test kom...

 

Jeg liker å gå grundig til verks når jeg skal skaffe meg et produkt, og prøver å finne mest mulig informasjon om produktet...

Egentlig har jeg ikke dårlig tid, men jeg kjenner det kribler i kroppen for jeg har så lyst på et...Jeg er lei av det urgamle digitale kameraet jeg har nå...

 

De kameraene det står om er Nikon 5000d og Canon 550d...

Lenke til kommentar

De kameraene det står om er Nikon 5000d og Canon 550d...

Det er en del muligheter.

 

1) Gå og prøv ut kameraene. Velg det som ligger best i handa.

2) Slå kron eller mynt.

3) Kjøp Nikon fordi det er det beste merket.

4) Kjøp Canon fordi Nikon er bare søppel.

5. Gi beng og bli en munk.

 

Nikon har utvippbar skjerm som er en fordel når du filmer og bruker live-view.

Canon er litt bedre på video.

3.4 bps kontra 3.7 kontra 4 er totalt irrelevant.

Streng tatt så er 12Mpx mer enn det du trenger.

12Mpx sensorene til Nikon har vært lenge på markedet og er anerkjent som en meget god sensor.

18Mpx sensorene til Canon ser ut til bli en hit (meget gode meldinger fra 7D eierene og testene). Men den er kresen på kvaliten til optikken.

 

Og slik går dagene ...

Lenke til kommentar

De kameraene det står om er Nikon 5000d og Canon 550d...

Det er en del muligheter.

 

1) Gå og prøv ut kameraene. Velg det som ligger best i handa.

2) Slå kron eller mynt.

3) Kjøp Nikon fordi det er det beste merket.

4) Kjøp Canon fordi Nikon er bare søppel.

5. Gi beng og bli en munk.

 

Fantastisk den listen! Beste jeg har sett på lenge! :) hehe...

Lenke til kommentar

Å det spørsmålet tror du noen kan gi deg svar på :). i løpet av historien , så har alle Canon sine kamera blitt bedre , når en ny model kom på markedet . Kjøp 550 du , kos deg med den i mange år :)

 

Nei, jeg tror ikke en test vil kunne gi meg en fasit på det svaret. Men jeg håper at en test kan gi meg litt mer innsyn i hvordan 550d står opp mot tidligere modeller og andre merker. Kanskje en test kan gi meg noen tips: "gå for den dersom du liker...." eller noe i den duren.

 

Jeg har VELDIG lite peiling på kamera'er generelt, og har heller ingen å spørre...Det er derfor jeg nesten må rådføre meg med andre som har litt peiling på området. Og så må jeg, etter å ha samlet inn all den informasjonen jeg kan, ta en vurdering. Da kan jeg sette de ulike kameraene opp mot hverandre, og prøve å finne ut hvilket som er best for meg...

 

Men det er ikke lett. Hadde vært mye greiere om det var kamera nr 2., da hadde jeg hatt noe å gå etter. Helt ærlig vet jeg ikke om kameraet kom til å bli en stor hobby, eller bare noe jeg kommer til å bruke ved passende anledninger. Men jeg syntes det er verdt et forsøk. Liker jeg det ikke, så får jeg helt sikkert solgt det...Mest sannsynlig skjer ikke det, men, men...

 

 

De kameraene det står om er Nikon 5000d og Canon 550d...

Det er en del muligheter.

 

1) Gå og prøv ut kameraene. Velg det som ligger best i handa.

2) Slå kron eller mynt.

3) Kjøp Nikon fordi det er det beste merket.

4) Kjøp Canon fordi Nikon er bare søppel.

5. Gi beng og bli en munk.

 

Nikon har utvippbar skjerm som er en fordel når du filmer og bruker live-view.

Canon er litt bedre på video.

3.4 bps kontra 3.7 kontra 4 er totalt irrelevant.

Streng tatt så er 12Mpx mer enn det du trenger.

12Mpx sensorene til Nikon har vært lenge på markedet og er anerkjent som en meget god sensor.

18Mpx sensorene til Canon ser ut til bli en hit (meget gode meldinger fra 7D eierene og testene). Men den er kresen på kvaliten til optikken.

 

Og slik går dagene ...

 

1) Det skal jeg forhåpentligvis gjøre idag... I hvert fall så snart som mulig.

 

2)...det kan jeg jo forsåvidt gjøre;)

 

3 og 4) Av en eller annen grunn har jeg mest "feeling" for Canon...dunno why...Men mulig det endrer seg når jeg ser kameraene.

 

5) Jeg skal nok ikke gi beng, og skulle jeg velge å isolere meg, måtte jeg vel blitt ei nonne :thumbup:

 

"18Mpx sensorene til Canon ser ut til bli en hit (meget gode meldinger fra 7D eierene og testene). Men den er kresen på kvaliten til optikken."

 

Vil objektivet som følger med i kit-pakkene (f.eks; 18-55mm IS) gi dårligere bilder enn hva 550d egentlig er god for? Hvis ja, er det også sånn med d5000?

 

Som sagt, lite peiling på kameraer, men desto mindre peiling på optikk... :tease:

 

Verdsetter du videofunksjonen? (Er ikke vits og betale ekstra for en funksjon du ikke kommer til å bruke.)

 

tomsi42 sier mye bra, hør på han!

 

Video er ikke noe jeg har høyest på prioriteringslista, men det er jo en veldig greit å ha. Så sant det ikkke går ut over bildekvaliteten. Jeg ønsker et kamera som kan ta bilder av god kvalitet (vet at en del av kvaliteten avgjøres om fotografen er god eller ikke, og at de fleste kameraene på markede gir veldig gode bilder)...

Kameraet skal helst være lett for en nybegynner, men også ok for en litt mer viderekommen. Slik at jeg ikke trenger å skifte kamera med en gang...

 

Jeg tar imot alle råd jeg kan få jeg!!!

Lenke til kommentar

"18Mpx sensorene til Canon ser ut til bli en hit (meget gode meldinger fra 7D eierene og testene). Men den er kresen på kvaliten til optikken."

 

Vil objektivet som følger med i kit-pakkene (f.eks; 18-55mm IS) gi dårligere bilder enn hva 550d egentlig er god for? Hvis ja, er det også sånn med d5000?

Et godt spørmål. Jeg vil nok si ja - men forskjellene er ikke så store at du trenger å bekymre deg. Bedre optikk kan du skaffe deg senere. Kitobjektivene er ikke dårlige og det er mulig å få til flotte reultater med de. D5000 har "kun" 12Mpx kontra 550Ds 18Mpx, så den er ikke like kresen.

 

Video er ikke noe jeg har høyest på prioriteringslista, men det er jo en veldig greit å ha. Så sant det ikkke går ut over bildekvaliteten. Jeg ønsker et kamera som kan ta bilder av god kvalitet (vet at en del av kvaliteten avgjøres om fotografen er god eller ikke, og at de fleste kameraene på markede gir veldig gode bilder)...

Kameraet skal helst være lett for en nybegynner, men også ok for en litt mer viderekommen. Slik at jeg ikke trenger å skifte kamera med en gang...

Video-funksjonen kommer heldigvis ikke på bekostning av bildekvaliteten - det er mer en bonus-funksjon. Med den bildekvaliteten som disse kameraene har, så vil du ikke ha behov for å bytte på veldig mange år.

Lenke til kommentar

Også litt sugen på 550d, skrev akkurat i en annen tråd at jeg gjerne hører forslag om andre kamera hvis de kan tilby å tåle litt regn uten å koste spesielt mye mer.

 

Edit: jeg trodde først at 550d ikke var begynt å shippe enda, men det er det jo tydeligvis... Så må jeg se og få solgt point-and-shooten min så jeg har råd :p

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

Den er ikke i butikken enda nei, men elkjøp hevder at de har den inne...Har også lest om flere som netopp har fått den...

 

Men jeg har egentlig god tid, men jeg er bare veldig gira på å få et :thumbup:

 

...Er bare så sinnsykt usikker på hvilket jeg skal velge...Står mellom to, og klarer ikke helt å bestemme meg.

 

Jeg var i butikken i dag, og da kikket jeg på 500d (ligner mye på 550d) og Nikon d5000...Ble egentlig ikke så mye klokere...Begge var gode å holde (vurdert opp mot de andre modellene de hadde)...

...tiden får bare vise!;)

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha speilrefleks? Jeg ønsker ikke å fraråde det på noen måte, men hvis du sier litt mer om hvilke egenskaper som er viktig kan kanksje noen komme med konkrete råd. Jeg tror forøvrig at mange som ønskerseg speilrefelks også burde vurde Mikro Four Thirds fra Panasonic (og muligens Olympus).

 

Kameraer som G1 og GH1 gir deg mange av de samme fordelene som speilrefleks (bildekvalitet, utbyttbare objektiver osv) i en litt mindre enhet. Ryktene sider at G2 lanseres i morgen (høres rart ut med lansering på en søndag, men det er uansett rett rundt hjørnet) og jeg vil gjette at det havner på samme prisnivå som D5000 og 550D. Svakheten hittil har vært seriebildefunksjonen som ikke fungerer med følgefokus, men bortsett fra det er det bra alternativ.

Lenke til kommentar

Hvis jeg må svare for meg selv, så har jeg vurdert m4/3, og synes også Sonys nye konsept ser spennende ut.

 

Men jeg har kommet fram til at det likevel tar en del plass når man skal ha med en litt stor linse, eller flere linser, så gjør det ingen forskjell at kamerahuset er mindre, man må stadig ha med bag. Jeg synes også de dslr-ene jeg har prøvd i familien (nikon d70 og canon 40d tror jeg) ligger godt i hånda.

 

Vil også gjerne ha optisk søker, samt at bildebrikken er mindre på m4/3. Ikke det at de virker til å slite med lysfølsomhet, men synes likevel å ha forstått at det er en generell fordel med større brikker. Nå er jeg dog langt i fra noen fotoekspert, og de er sikkert mer enn gode nok. Full HD video trekker også opp for min del med 550d.

 

Tror absolutt det går mot en 550d, hvis det bare finnes et bruktmarked for en g11. Hvis ikke skal jeg spare noen måneder til først :/

Lenke til kommentar

Noen som vet (i hvert fall sånn ca.) når de første testene av Canon EOS 550d kommer?

 

Jeg er på jakt etter mitt første digitale speilreflekskamera, og vil gjerne vente med å kjøpe et til 550d er blitt skikkelig testet(vet at Dinside.no har testet et prøveeksemplar)...Er enda VELDIG usikker på hvilket jeg skal velge, men at det blir en av ***d EOS'ene (450d/500d/550d) er jeg ganske sikker på...

Påbegynt test kan leses her:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-Rebel-T2i-550D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx

 

Høy ISO-ytelse er minst på høyde med 7D som ventet:

The EOS 7D delivers the most-comparable image in both resolution and in noise performance. I don't see a significant difference between the images from these two cameras, but give the T2i the slight edge. High ISO noise performance is not a decision-differentiator between these two cameras.

 

T2i = 550D.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha speilrefleks? Jeg ønsker ikke å fraråde det på noen måte, men hvis du sier litt mer om hvilke egenskaper som er viktig kan kanksje noen komme med konkrete råd. Jeg tror forøvrig at mange som ønskerseg speilrefelks også burde vurde Mikro Four Thirds fra Panasonic (og muligens Olympus).

 

Kameraer som G1 og GH1 gir deg mange av de samme fordelene som speilrefleks (bildekvalitet, utbyttbare objektiver osv) i en litt mindre enhet. Ryktene sider at G2 lanseres i morgen (høres rart ut med lansering på en søndag, men det er uansett rett rundt hjørnet) og jeg vil gjette at det havner på samme prisnivå som D5000 og 550D. Svakheten hittil har vært seriebildefunksjonen som ikke fungerer med følgefokus, men bortsett fra det er det bra alternativ.

 

Jeg ønsker et speilrefleks fordi jeg ønsker å ta vare på minner på en fin måte...Altså, ta bilder av god kvalitet...Jeg vet ikke om fotogafi utvikler seg til en hobby, men jeg er temmelig sikker på at jeg kommer til å bruke det i flere ulike anledninger.

Det jeg vet jeg kommer til å ta bilde av er "guttane mine", altså mine to helt nydelige tantebarn. De er ganske aktive,og har vanvittig mange crazy uttrykk som jeg vil forevige. Så et raskest mulig kamera er å foretrekke...

 

I tillegg lager jeg mye rart som jeg vil "dokumentere" (produktbilde)...

 

Ellers når jeg kikker på bilder på nettet, liker jeg godt nattbilder og stemningsbilder...

 

Men som sagt, jeg har ikke tatt så mye bilder før (aldri med et speilrefleks) så jeg vet ikke hva som blir min greie å fotografere. Vil anta at det blir altmulig egentlig;)

 

Edit: Et par skrivefeil:P

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...