Gå til innhold

AMD Phenom II X6 Thuban


  

81 stemmer

  1. 1. Hvilken CPU skal man kjøpe

    • AMD Phenom II X6 Thuban (Socket AM2+/AM3)
      69
    • Intel i7-980X Gulftown (socket 1366)
      12


Anbefalte innlegg

Kort info om AMD's kommende 6 kjerna CPU, Thuban.

 

Da er AMDs drage (Thuban), sluppet på markedet.

Og litt overraskende, så er dems 1090T, som først var estimert i Q4, blandt de første CPUene som ble sluppet, en gledelig nyhet.

Og prisen, som jeg estimerte (Se lengre ned i tråden) er faktiskt lavere enn hva jeg estimerte i, GANSKE gledelig for alle.

 

 

Oppdatert info:

Produsent: AMD

CPU famillie: Phenom II

Kode: Thuban - er en stjerne i stjernebildet Draco betyr også Drage på arabiskt.

Socket: AM2+ og AM3 (BIOS oppgradering er høyst sannsynlig nødvendig).

Intergrert minne kontroller: Ja estimert til og støtte opp til: PC3-10600 (DDR3 1333MHz)

CPU modeller:

1055T - 2.8GHz - Turbo hastighet (3 kjerner): 3.3Ghz.

1090T - 3.2Ghz - Turbo hastighet (3 kjerner): 3.6Ghz.

Intergrert minne (Cache): 6*128KB L1, 6*512KB L2 & 6*1MB/6*2MB L3

Tråder: 6 fysiske, totalt 6 logiske tråder (AMD har ikke HyperTreading teknologi).

 

 

Der er kort presentasjon av den kommende godbiten fra AMD, dere ser den har lav CPU prosessor hastighet (2.8 Ghz), men kan flere kjerner gjøre opp for dette?

 

Blir dette en gamer CPU, eller en kontor CPU med bra mulighet for multitråder?

 

Flere har alleredet prøvet og klokke prosessoren, og den viser stort potensiale for overklokking, spesielt Black Edition CPUene.

 

Kider og bilder:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20090901145236_AMD_Readies_Thuban_Six_Core_Desktop_Processor.html

 

AMD Phenom II X6 Thuban - spion bilder

http://www.pcgameshardware.de/aid,705815/Phenom-II-X6-Erste-Bilder-der-Sechskern-CPU-Turbo-Modus-von-Thuban-bestaetigt/CPU/News/bildergalerie/?iid=1254013

 

Review:

http://www.anandtech.com/show/3674/amds-sixcore-phenom-ii-x6-1090t-1055t-reviewed

 

 

Wiki-on-Thuban

http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:Search?search=thuban&go=Go

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel's i7-980x (Gulftown) er nå på bestillings markedet her i Sverige, pris er svindlende 10000,- nesten

Men så kjører denne på 3.33 Ghz.

 

AMD's 6 kjerne kjører på estimert 2.8 Ghz, jeg tørr og sjangse på en pris på under 4000,- kr, kanskje ned i 3000,- siktet.

 

Dyreste AMD X4 ligger jo så lavt som 1800,- -> AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz Socket AM3 140W Box (Processorer)

 

 

Så ytelses messing, vil nok Intel ha tronen, men prismessig, er AMD blitt VELDIG levbart med en 6 kjerna, spess om de kan få den i 3 Ghz siktet før lansering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synest det er en veldig dårlig avstemning som er øverst, kvifor samanlikne en extreme edit mot amd? det er jo meiningsløst, intel's 980x er ikkje får mannen i gaten da den koster 8K, synest du burde ta med 6core 970 også... kommer snart den også, men til halve pris av 980x.

Lenke til kommentar

2300 KR for 6 core verson med 3.2 Ghz med 500 turbo mode.

 

 

Dette kommer amd til å gjere det bra med, vist dette er pris da den kommer for salg i norge da, kommer nok til å kjøpe en slik da 970 ikkje kommer før på lenge..

Kortid er den endelige lanseringen på desse??

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

2300 KR for 6 core verson med 3.2 Ghz med 500 turbo mode.

 

 

Dette kommer amd til å gjere det bra med, vist dette er pris da den kommer for salg i norge da, kommer nok til å kjøpe en slik da 970 ikkje kommer før på lenge..

Kortid er den endelige lanseringen på desse??

 

 

Ser at netshop har lagt ut AMD Phenom II X6 1055T og AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

 

1600 og 2300kr

 

Dette er ikke galt, tror jeg heller går for denne en i7 920

Lenke til kommentar

2300 KR for 6 core verson med 3.2 Ghz med 500 turbo mode.

 

 

Dette kommer amd til å gjere det bra med, vist dette er pris da den kommer for salg i norge da, kommer nok til å kjøpe en slik da 970 ikkje kommer før på lenge..

Kortid er den endelige lanseringen på desse??

 

 

Ser at netshop har lagt ut AMD Phenom II X6 1055T og AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

 

1600 og 2300kr

 

Dette er ikke galt, tror jeg heller går for denne en i7 920

 

Kan ikke se noe hos Netshop?! link?

Lenke til kommentar

Post når dere vet om denne vil slå en i7 i f.eks. gaming! :D

core i5 slår i7 i gaming ved overclocking.. (seff må ein overclocke begge max ut på spesifik kjøling, men i5 når lenger og har da en fordel i spill..)

dessuten har nesten aldri cpu noke å seie får spillere da skjermkortet er flaske halsen..

Lenke til kommentar

Post når dere vet om denne vil slå en i7 i f.eks. gaming! :D

dessuten har nesten aldri cpu noke å seie får spillere da skjermkortet er flaske halsen..

 

Dristig påstand:)

jau, ser dette :p

Tenkte meir på dagens cpu'er da eg forholder meg til socket: 1366, 1156 og nyere am3 cpuer..

De som bruker 5K på eit skjermkort har som regel en brukbar cpu også.. eg tror denne ligger litt under intel da en tenker 1vs 1 kjerne siden det egentlig er 6 vanlige phenom II kjerner.. men er jo massevis av kraft i en 6 kjerner, sitter sjølv forsatt kun med 2 :blush:

Lenke til kommentar

jau, ser dette :p

Tenkte meir på dagens cpu'er da eg forholder meg til socket: 1366, 1156 og nyere am3 cpuer..

De som bruker 5K på eit skjermkort har som regel en brukbar cpu også.. eg tror denne ligger litt under intel da en tenker 1vs 1 kjerne siden det egentlig er 6 vanlige phenom II kjerner.. men er jo massevis av kraft i en 6 kjerner, sitter sjølv forsatt kun med 2 :blush:

 

Det er vel mer dagens programmering som har står for en del av endringen:)

 

CPU til GPU til tv/skjerm, hvis CPU`n klarer å prosessere 50 bit i sekundet

og GPU`n klarer 100, så blir CPU`n flaskehalsen og omvendt.

 

Dagens spill tar i de fleste tilfeller i bruk 4 kjerner (endelig) og

utnytter CPU`en i mye større grad enn før.

 

Men å kjøpe en 6 kjerners prosessor nå, når man knappt har begynnt å ta ibruk

programmering som utnytter 4 (i spill vel og merke) så blir det en vurdering

basert på hva man allerede har.

 

I mitt tilfelle som har phenom ii 965 BE 3.4ghz så vil jeg antaglig ikke se

store forskjellen i gaming siden prosessorene stort sett har samme arkitektur

bortsett fra de 2 ekstra kjernene som det ikke finnes spill til enda.

 

Antaglig ville det byttet gitt meg marginalt mindre ytelse per dags dato.

 

Har man en x2 prosessor og en am2 plattform og er ute etter å oppgradere så er

dette en vanvittig mulighet til å skaffe seg en framtids-sikker oppgradering

til fillepris.

 

Rent ytelsesmessig i dagens spill opp i mot I5/I7 så vil jeg tro de legger

seg i midtsjiktet/øvre til I5.

 

Prismessig så er det liten tvil om at AM3 plattformen gir mest ytelse for pengene,

men har du behov for å betale det dobbelte for 10-30% ekstra ytelse så bør

man gå for I7.

 

En budsjettpc med vanvittig ytelse/pengene ville inkludert den rimeligste av disse cpu`ene

billigste sort ddr3 , da ville spillytelsen i det store og det hele avhenge av GPU og

da hadde man hatt penger til dette også:)

Lenke til kommentar

Fordelen med og kjøpe en AMD X6, er at den har samme egenskap som Intels Turbo system, dvs om du har spill, eller software som bare er laget for 4 kjerner, klokkes så 4 kjerner opp, resterende kjerner klokkes ned, genialt syns jeg.

 

Du MÅ ha enten AM2+ eller AM3 hovedkort, er noe der som skiller seg fra gammle AM2 socketen.

 

Men har du feks samme hovedkort som meg, som er AM2+, så kan du utnytte denne AMD 6X, men du får ikke utnyttet minne kontrolleren til det fulle, litt trist egentlig, men om du i fremtiden kjøper AM3 hovedkort, så er det bare og ta med CPUen over :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...