Gå til innhold

Hvilket 3g-nett er best?


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter jeg fikk HTC Hero til jul så har jeg begynt å bruke litt data-tjenester på den. Blant annet Activesync og gmail, samt Google maps med GPS.

Jeg har i dag et Onecall abn, men jeg mistenker det for å gå veldig tregt. Jeg har snakket med Onecall og innstillingene på telefon er rett.

 

Er Network Norway sitt nett tregt i forhold til Netcom og Telenor osv, eller skal det være sånn?

Om noen har noen erfaringer vedrørende dette hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Network Norway er tragisk. Min HTC Raph aka. Touch pro, velger selv Edge istedetfor 3G som er tilgjengelig overalt her hos meg. Privattelefonen min bruker jeg Talkmore, altså Telenor sitt nett. Der kjører jeg altid HSDPA, uten problemer eller krøll med edge osv.

 

Mitt råd, hold deg unna NWN hvis du skal surfe 3G!

 

EDIT:

 

har altså:

HTC Raph, via arbeidsplassen, med Network Norway!

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Network Norway er tragisk. Min HTC Raph aka. Touch pro, velger selv Edge istedetfor 3G som er tilgjengelig overalt her hos meg. Privattelefonen min bruker jeg Talkmore, altså Telenor sitt nett. Der kjører jeg altid HSDPA, uten problemer eller krøll med edge osv.

 

Mitt råd, hold deg unna NWN hvis du skal surfe 3G!

 

EDIT:

 

har altså:

HTC Raph, via arbeidsplassen, med Network Norway!

Så du mener at abonnementet ikke bruker raskeste tilgjenglige nettverk? Ved å bytte til feks Chess/netcom eller annet så vil de oppføre seg på annen måte altså?

 

Takk for svaret forresten :)

Lenke til kommentar

Hei!

Etter jeg fikk HTC Hero til jul så har jeg begynt å bruke litt data-tjenester på den. Blant annet Activesync og gmail, samt Google maps med GPS.

Jeg har i dag et Onecall abn, men jeg mistenker det for å gå veldig tregt. Jeg har snakket med Onecall og innstillingene på telefon er rett.

 

Er Network Norway sitt nett tregt i forhold til Netcom og Telenor osv, eller skal det være sånn?

Om noen har noen erfaringer vedrørende dette hadde jeg satt pris på det.

 

Merk det, at mange abonnement har i dag en maksgrense på bruk av datatrafikk. Denne maksgrensen ligger vanligvis rundt 1-5 GB hver måned, og når denne er nådd så vil hastigheten settes ned. F.eks så har jeg Telenor FriHet, hvor hastigheten settes ned til 100 kb/s etter 200 MB forbruk på èn måned.

 

Når det gjelder hvem som har best 3G-nett så er svaret enkelt: Noen operatører har dekning hvor den andre ikke har, og den tredje har dekning hvor de to andre ikke har. Men de bygger på samme teknologi.

 

KAnskje går det regt for deg, fordi du har oversteget din maksgrense på dataforbruk for måneden, eller så er du i et område hvor det er svak 3G-dekning.

Lenke til kommentar

Du kan manuelt velge å bruke Telenor-nett på telefonen selv om du har dekning hos Network Norway

 

Nope! Det kan ikke jeg. Ikke engang med SIM fra arbeidstelefon over i min privattelefon! Dette gjelder områder Network Norway selv har bekreftet at de har meget god Super3G dekning.

 

Network Norway er tragisk. Min HTC Raph aka. Touch pro, velger selv Edge istedetfor 3G som er tilgjengelig overalt her hos meg. Privattelefonen min bruker jeg Talkmore, altså Telenor sitt nett. Der kjører jeg altid HSDPA, uten problemer eller krøll med edge osv.

 

Mitt råd, hold deg unna NWN hvis du skal surfe 3G!

 

EDIT:

 

har altså:

HTC Raph, via arbeidsplassen, med Network Norway!

Så du mener at abonnementet ikke bruker raskeste tilgjenglige nettverk? Ved å bytte til feks Chess/netcom eller annet så vil de oppføre seg på annen måte altså?

 

Takk for svaret forresten :)

 

Verken jeg eller NWN har noen peiling på hvorfor det er sånn, men som nevnt. Til og med privattelefonen min velger Edge framfor 3G, selv i gode dekningsområder.

Lenke til kommentar

Jeg bor på innenfor ring 3 i Oslo, så det burde være ok dekning, men det kan være at det ikke er et 3G-nett i utgangspunktet..

Får finne meg noe annet da. Jeg bruker ikke mye datatrafikk så det er ikke noe begrensninger fordi jeg har gått over et visst antall MB/GB.

Lenke til kommentar

Men for å svare topic'en, så er det Telenor sitt nett som jevnt over er best. Noen unntak er det selvfølgelig, der geografi i forhold til sendere spiller inn.

Netcom ca 1500-1600 HSPA sendere (3G), mens har Telenor ca 2800-2900 HSPA sendere (3G). Så jevnt over er Telenor ett hakk bedre. Imidlertid: farten og stabiliteten blir bedre om du er nær stasjonen, og det kan jo gjerne være Netcom. En god del av Telenors "ekstra" sendere er for kapasitet i byene, samt i Nord-Norge og diverse små-tettsteder (telenor har bygget til alle "tettsteder" med over 200 innbyggere). Der "folk flest" ferdes, og i byene, er det mindre forskjell. Husk å sjekke dekningskartet. Netcom kan også være fordelaktig med tanke på kapasitet, da de har noe færre kunder (varierer fra område til område).

For dem som bruker ICE, kan jeg ta med at de har rundt 360 senderpunkter i Norge. Frekvensen er lavere, og plasseringen av senderene generelt høyere, dette gir stor flatedekning. Utbyggingen stoppet litt opp det siste året for ICE, men har vel startet opp igjen nå.

Lenke til kommentar

Men for å svare topic'en, så er det Telenor sitt nett som jevnt over er best. Noen unntak er det selvfølgelig, der geografi i forhold til sendere spiller inn.

Netcom ca 1500-1600 HSPA sendere (3G), mens har Telenor ca 2800-2900 HSPA sendere (3G). Så jevnt over er Telenor ett hakk bedre. Imidlertid: farten og stabiliteten blir bedre om du er nær stasjonen, og det kan jo gjerne være Netcom. En god del av Telenors "ekstra" sendere er for kapasitet i byene, samt i Nord-Norge og diverse små-tettsteder (telenor har bygget til alle "tettsteder" med over 200 innbyggere). Der "folk flest" ferdes, og i byene, er det mindre forskjell. Husk å sjekke dekningskartet. Netcom kan også være fordelaktig med tanke på kapasitet, da de har noe færre kunder (varierer fra område til område).

For dem som bruker ICE, kan jeg ta med at de har rundt 360 senderpunkter i Norge. Frekvensen er lavere, og plasseringen av senderene generelt høyere, dette gir stor flatedekning. Utbyggingen stoppet litt opp det siste året for ICE, men har vel startet opp igjen nå.

 

Stemmer som du sier, men jevnt over har jeg opplevd best hastighet med Telenor sitt.

 

Stemmer at Ice har større flatedekning, men bakdelen med dette er at kapasiteten ikke er like god som Netcom og Telenor sin i områder med mange brukere. Siden de har færre stasjoner.

Lenke til kommentar

Både Telenor og Netcom kommer med HSPA i 900MHz i løpet av året, og disse senderene har bedre rekkevidde enn dagens i 2100MHz. Om 2-3 år vil vi nok også se LTE i 800MHz. Så på sikt kan en vente seg betydelig lengre rekkevidde både på 3G og 4G.

 

ICE skal skifte alle sine basestasjoner til utstyr fra Ericsson og tilby CDMA2000 RevB, opp mot 14Mbit/s er mulig. LTE er nok også mulig på sikt. Imidlertid mangler ICE frekvenser til å legge til mange carriers pr base. Ice skulle gjerne ha hatt 2x5MHz ekstra. Det er mulig å få til, men da må andre brukere flytte til andre bånd. Post- og Teletilsynet har vært lite villige til å starte en slik prosess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...