Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Marijuana og bilkjøring.


Pixl.

Anbefalte innlegg

Hey. litt usikker på om dette er postet på rett sted.

 

For ca 1/2 år siden røyka jeg en del pot og hasj, nesten hver dag i ca 6 uker. bruker ikke noe nå for øyeblikket.

 

Nå når jeg tenker tilbake på det blir jeg litt uvell med tanke på om jeg var grei til og kjøre bil.

Jeg er 100% imot og kjøre i beruset, men tenkte ikke på at jeg muligens var beruset da jeg satt meg bak rattet.

 

Flertall av dagene jeg røyka var jeg også på skolen så røyka absolutt ikke mye, var vell ca 50% av en risla joint og det var blandet ut med tobakk.

Lurer på hvor lenge man er i en tilstand hvor man ikke kan kjøre etter og ha røyka denne mengden med cannabis.

 

Har også hørt av noen at man kan være påvirket av cannabisen opptil 2 dager etter man har røyka det, stemmer dette? og hvis ja vi påvirket si det samme som ikke OK til og kjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje verdas beste peiling, men THC (verkestoffet) vart liggande ei stund i kroppen. Med det sagt er du ikkje nødvendigvis rusa, men vil teste positivt om nokon tek ein prøve av deg. Eg har høyrt at det ligg i urinen i opptill ein måned etter siste inntak, men om ein røyker oftere kan det vere lengre. THC lagres og skilles sakte ut, men rusen varer berre nokon få timar.

 

Ein anna ting er jo at ein vart slakk av å røyke i lengden, men utilregneleg vil eg ikkje seie. Sjå på det som å teke medisinar med raud trekant på. Om du kan kjøre eller ei må du nesten berre vurdere. Personleg hadde eg nok ikkje køyrt same dagen, eg ser på det nett som alkohol.

Lenke til kommentar

har selv kjørt bil i hasj/marijuana rus å sitti på med andre som har gjort d samme å min erfaring er at thc rusen ikke reduserer evnen til å kjøre bil. Problemet er vell at thc reduserer reaksjons evnen å en ulykke som skjer i thc rus kunne kjanse vært ungått dersom personen hadde reagert bedre.

Endret av abbyjr
Lenke til kommentar

har selv kjørt bil i hasj/marijuana rus å sitti på med andre som har gjort d samme å min erfaring er at thc rusen ikke reduserer evnen til å kjøre bil. Problemet er vell at thc reduserer reaksjons evnen å en ulykke som skjer i thc rus kunne kjanse vært ungått dersom personen hadde reagert bedre.

 

Jaja, jeg vet dette.

 

Spørsmålet mitt var vell mer: hvor lenge er man ifølge norsk lov ikke OK til og kjøre.

Om man blir stoppet og de tar spytttest f.eks

Lenke til kommentar

Evnen til å kjøre bil blir kraftig nedsatt. Du klarer deg fint i daglige situasjoner, men evnen til å følge med på flere ting samtidig blir nedsatt og reaksjonsevnen blir nedsatt. Dog en person som kjører under Cannabis-rus vil i motsetning til en påvirket av alkohol som regel ta visse forhåndsregler og kjøre mer forsiktig enn ellers, og er derfor ikke representert stort på ulykkesstatistikk.

 

I USA er det mange som har sverget på at de var "rene" når de var i ulykken, og at de hadde tatt en joint et par dager tidligere, men har blitt dømt for det. Jeg nekter å tro at alle tilfellene er folk som lyver.

Har hørt om et par tilfeller her i Norge også, men de er få. Det finnes ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men etter rundt 1 uke etter siste joint vil det synes på en eventuell blod- eller urin-prøve at du ikke har inntatt Cannabis de siste par dagene og at det derfor ikke er skyld i ulykken. Dog som sagt det har ikke vært så mange tilfeller av dette i Norge, så såvidt meg bekjent eksisterer det ingen juridisk presedens på det.

 

Som et personlig svar: Jeg ville ventet minimum 8 timer fra inntak til jeg satte meg bak rattet på en bil.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Oki, men det må da være en måte og måle om man er under rusen av cannabis.

 

Cannabis kommer til og bli lovelig i norge, enten det tar 5 år eller 40 år.

 

Når dette skjer kan det jo ikke være slik at en kan bli dødmt for og ha tatt en joint for 1 uke siden.

 

Samme som med alkohol, om man ha promille er man ruset, men man vil ha spor av alkohol i blodet mange dager etter man intokk det.

 

?

 

Spytt testen pilitiet kan ta der og da, viser denne nylig inntak (samme dag f.eks) eller spor av det i kroppen?(som kan ligge i lang tid i etterkant av inntak.)

Endret av Pixl.
Lenke til kommentar

Bruker du et ulovlig rusmiddel regelmessig bør du holde deg unna bilkjøring. Helst bør du slutte med bruken av stoffet, det er ulovlig - klarer du ikke det, lever fra deg førerkortet.

 

I følge norsk lov så er regelmessig bruk av ulovlige rusmidler nok til at du ikke har god nok vandel til å inneha førerkort.

 

Vent til alle spor av stoffet er ute av kroppen før du setter deg bak rattet på en bil igjen. Ikke for din egen del, men for andre trafikanter.

 

Forhåpentligvis kommer det snart retningslinjer for hvor lenge man minimum må ha holdt seg unna hasj før man er "upåvirket" når det gjelder bilkjøring. Men fram til det foreligger klare, ubestridelige tall på dette bør man velge mellom to privilegier - nyte hasj uten å utgjøre en fare for andre, eller å kjøre bil uten å utgjøre en fare for andre.

Lenke til kommentar

Vent til alle spor av stoffet er ute av kroppen før du setter deg bak rattet på en bil igjen. Ikke for din egen del, men for andre trafikanter.

Det finnes ingenting som tyder på at bruker blir påvirket av fettsyrene som produseres i kroppen som følger av inntak, og som er målbare opptil 2-3 måneder etter inntak. Selvfølgelig vil stort inntak ( flere gram daglig ) over lengre tid sette sine spor hos bruker, og slike burde ikke sitte bak rattet på en bil, men det finnes som sagt ingen empirisk data som tilsier at vanlige brukere blir påvirket utover de 8 timene rusen kan vare.

 

I følge norsk lov så er regelmessig bruk av ulovlige rusmidler nok til at du ikke har god nok vandel til å inneha førerkort.

Det gjelder ikke ulovlige rusmidler, det gjelder alle rusmidler. Regelmessig bruk av alkohol kan føre til at førerkort blir inndratt.

 

Spytt testen pilitiet kan ta der og da, viser denne nylig inntak (samme dag f.eks) eller spor av det i kroppen?(som kan ligge i lang tid i etterkant av inntak.)

De fettsyrer som produseres og blir i kroppen i lang tid som en følger av inntak av Cannabis skilles ikke ut i spytt. Det skilles ut i hår, negler og urin. Spytt-testen viser kun nylig inntak.

Lenke til kommentar

Høres litt lite ut - tenk over hvor lenge f.eks alkohol sitter i kroppen.

Du kan ikke sammenligne 2 rusmidler og basere resultatet utfra det. De har alle forskjellige halveringstider.

Konsentrasjonen av THC, CBN og CBD er ikke målbart utover 8 timer, i de fleste tilfeller ute av kroppen etter ca. 5-6 timer avhengig av inntak av vann/mat, aktivitet og diverse andre faktorer. Sover du vil selvfølgelig verdiene under bli noe lenger.

 

Et par eksempler:

Heroin - Opptil 48 timer

LSD - 8 timer

Psilcybin (sopp) - 8 timer

Cannabis - 8 timer

Alkohol - 8-10 timer

Kokain - ca 2-3 timer

 

Dette er verdier for når virkestoffet(ene) i de forskjellige rusmidlene ikke lenger er målbare i kroppen, eventuelle inaktive rest-stoffer kan holde seg i kroppen mye lenger. For Cannabis er dette varierende, en førstegangs bruker vil være "ren" etter ca. 7 dager, mens en som bruker det over tid vil oppleve at det fort tar 2-4 måneder. Her avhengig av kroppens fettprosent, inntak av vann og aktivitet.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør ikke kjøre samme dagen ihvertfall. Det bør være huskeregelen. Tvilsomt at det er verre enn det, med mindre du selv føler det.

 

Marijuana ligger jo lenge i urinen og alt det der. Enda lengre ligger det i ryggmargen eller hva det er. Men sånn er det jo med alt du har i deg da. Kaffe, te, mat, cola, pils. Alt. Eneste ulempe med at det ligger lenge i kroppen er hvis noen tester deg. Men dette er det ingen som gjør med mindre det ligger grunn til mistanke. Så med mindre du akkurat har tatt en blås og sitter i bilen så har du ingenting å være bekymret over.

Lenke til kommentar
Gjest smarting84

Jeg kjenner til folk som kjører bil rett etter de har røyka, og jeg vet også at i USA kan man få tillatelse til å kjøre bil i påvirket tilstand, så sant det er snakk om medisinsk bruk.

 

Jeg synes dette er noe tull. Føler man seg beruset skal man ikke kjøre. Jeg ville ventet 4-8 timer avhengig av størrelsen på inntaket. Ved veldig stort inntak kan man jo (som med alkohol) fremdeles være litt ør i hodet dagen etter, men i hvilken grad dette påvirker evnen til å holde bilen på veien vet jeg ikke. Jeg hadde selv en del kjøretimer i denne tilstanden, og det gikk helt fint :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456

Det som avgjør er i hvor stor grad du er påvirket, sakser fra lovdata: Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

 

Rusmidler er noe folk har forskjellig toleranse ovenfor(slik flere har påpekt) og dermed er det individuelt når du er skikket til bilkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...