Gå til innhold

Hva synes dere om pels?


ja eller nei?  

90 stemmer

  1. 1. hva synes dere om pels?

    • fint/kunne gått med det
      39
    • kunne aldri gått med det
      51


Anbefalte innlegg

Synes pels er forkastelig, men om sant skal sies så vet jeg vel strengt tatt ikke nok om industrien til at jeg kan uttale meg om det. Men man trenger vel ikke alltid ha en god grunn for å ikke like noe.

Jeg ville uansett aldri gått i pels, og reagerer ikke akkurat positivt på damer med pelskåpe.

Det er vel fullt mulig å lage tilsvarende syntetisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pels ser helt utrolig jævlig ut, og det etiske er helt jævlig. Jeg skjønner hvordan folk klarer å bruke det når de har overbevist seg selv om at pelsdrift faktisk er fint noen steder og at de selvfølgelig bare kjøper derfra, men jeg klarer ikke fatte hvordan de klarer å overbevise seg selv om det. De er ikke ærlige med seg selv. Det samme gjelder til en grad Gilde-spisende pelsmotstandere.

 

Dyrene lider jo ikke. Dessuten har det nettopp blitt innført nye lover på størrelsen på burene, nå har de 2x plassen og en "benk" å sitte på.

 

Jo, det gjør de. Det at de ikke får fysiske skader er på ingen måte noen forsikring på at de dyrene som befinner seg i disse burene ikke har det helt forjævlig.

 

Har ingenting med å være "egoistisk", men heller realistisk. Er verre ting i verden å kjempe for enn pels.

 

Det krever da ikke noe ekstra av deg å være motstander av pels? Man kan ganske enkelt unngå å kjøpe dette. At man bryr seg om dyrs rettigheter betyr ikke at man synes dyr er bedre enn mennesker, og at man ikke gjør noe for å hjelpe mennesker også.

 

Men jeg er 100% at mye du har rundt deg har dyr i det. Om det er skin, eller annet.

 

Hva mener du her?

 

Hval fangst og delfin slakting som Japanerne holder på med bør vi fokusere energi på å heller stoppe.

 

Hval og delfin lever mye bedre liv enn det pels- og kjøttindustridyr lever. Det er bare mye enklere for deg å si deg motstander av det siden du selv ikke bruker det.

Lenke til kommentar

 

Hval fangst og delfin slakting som Japanerne holder på med bør vi fokusere energi på å heller stoppe.

 

Hval og delfin lever mye bedre liv enn det pels- og kjøttindustridyr lever. Det er bare mye enklere for deg å si deg motstander av det siden du selv ikke bruker det.

 

Jeg bruker ikke pels, men tar ikke motstand av det jeg.

 

Hval og delfin er jeg imot fordi det er tydelige lover imot dette, men Japanerne forsetter og gjemmer seg bak "forskning" loven.

 

Se dokumentaren The Cove du.

 

Som jeg nevnte tidligere, å tappe dyrearter som et ressurs fra naturen er jeg imot. Å oppdrette de som et ressurs har jeg ikke noe imot.

 

 

Dyrene lider jo ikke. Dessuten har det nettopp blitt innført nye lover på størrelsen på burene, nå har de 2x plassen og en "benk" å sitte på.

 

Jo, det gjør de. Det at de ikke får fysiske skader er på ingen måte noen forsikring på at de dyrene som befinner seg i disse burene ikke har det helt forjævlig.

 

"Jo", hvorfor det? Om du vokser opp i et lite rom, og kjenner ikke til annet i livet enn det rommet, betyr det at du lider? Nei.

 

Hva med hamstere i bur? Fugler i bur? Fisk i akvarium?

 

Lider ikke disse heller.

 

Selvfølgelig er det alltid noe som behandler de styggt og de lider pga det. Men nå fokuserer media/nyheter på dem som gjør disse grusomheter.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Joda, har pels på vinterjakka.

Ser bra ut, og er veldig greit i snøføyka.

Nå kjøpte jeg aldri pelsen ny riktignok, den er gammel.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk fyrer så opp under dette, mange av de som hater pels går gjerne selv med skinnsko, spiser kalkun (som har levd like trangt som ildere osv.) Det finnes mennesker i verden som har det like ille.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det finnes mennesker i verden som har det like ille.

 

Det er jo faktisk mulig å ha to tanker i hodet samtidig - å være mot både mishanding av dyr og mennesker. Ellers er jeg enig i det du sier om kalkun og andre dyrearter. Det rimer ikke helt når man er innbitt motstander av pels samtidig som man spiser konvensjonell kylling og egg

Lenke til kommentar

 

 

 

Dyrene lider jo ikke. Dessuten har det nettopp blitt innført nye lover på størrelsen på burene, nå har de 2x plassen og en "benk" å sitte på.

 

Jo, det gjør de. Det at de ikke får fysiske skader er på ingen måte noen forsikring på at de dyrene som befinner seg i disse burene ikke har det helt forjævlig.

 

"Jo", hvorfor det? Om du vokser opp i et lite rom, og kjenner ikke til annet i livet enn det rommet, betyr det at du lider? Nei.

 

Hva med hamstere i bur? Fugler i bur? Fisk i akvarium?

 

Lider ikke disse heller.

 

Svarte på det her tidligere, men kan godt gjenta:

Dyr som oppdrettes til pelsdyrnæringen er dyr som er ment til å gå fritt rundt i naturen, akkurat som mange andre dyr. Du ville vell ikke satt en hundevalp i et lite bur, og latt den leve der hele livet?

 

Selv om de vokser opp i et lite rom og bare kjenner til livet i det rommet, får de skader av det. Har hørt historier om dyr som biter av egne bein, rett og slett fordi de har blitt stappa i et bur. Å bite av egne bein er IKKE normal oppførsel for et dyr. Nå kan det godt hende dette skjer realtivt sjeldent (har som sagt ikke satt meg SÅ mye inn i det.) Men når noen dyr går til angrep på seg selv, må vel det bety at dyrene ikke på noen måte har det bra i buret?

Lenke til kommentar

Joda, det går an å ha to tanker i hodet, men jeg synes man burde kunne prioritere mennesker over dyrene. Det virker nesten som disse "aktivistene" gjør mye mer aktivt for dyrene enn menneskene

 

Hvor mye aktivt gjør du for menneskene? Ellers ser jeg det ikke noe galt i at man er aktiv i ulike organisasjoner som fokuserer på ulike ting. Da sikrer man at ulike grupper som trenger hjelp får hjelp samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Pelsnæringa driver med tortur og er en unødvendig næring som går med underskudd hvert eneste år...

 

Ikke er det særlig pent heller...

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Fy flate som du vrir å vender på det multisync sier, tenk deg om å les hva han skriver.

 

Det var ikke meningen å vri på noe som helst. Jeg ser at "bestemmer" kanskje var et uheldig ordvalg, så jeg tar det tilbake. Men generelt sett vektlegger jeg meninger til sofasittere mindre, når de har meninger omkring hva som bør/ikke bør gjøres av de som faktisk gjør noe. Det var vel helst det jeg ville ha frem.

Lenke til kommentar

sånn utseendemessing så kan det se bra ut både på menn og kvinner.

 

vet ikke om det kan rettferdiggjøre behandlingen pelsdyr får i farmer osv.

 

selv så er jeg ikke noen fan av pelsklær da det er noe jeg ikke ville bli sett i da det ikke passer stilen min.

men så er ikke jeg noe motedyr da :p jeg er av typen som går i svart :p

Lenke til kommentar

 

Men generelt sett vektlegger jeg meninger til sofasittere mindre

 

 

 

Generalisering, skjerp deg!

Hva vet du om meg som person, bare fordi jeg ikke involverer meg med menneske/skadedyrsaker betyr ikke det at jeg har et mangel på liv.

 

 

Utseendemessig så synes jeg pels ser relativt bra ut på en del jenter (eller heller damer hvis vi tenker pelskåper). På gutter så synes jeg det motemessig burde holde seg til pelsegrage, ikke noe stort mer.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...