Gå til innhold

Har Akers-mic "lov" til dette?


Anbefalte innlegg

Erazer: Det ER garanti på Koss, uansett hva du gjør med det - les hos Koss og hos den norske importøren av Koss...

 

*kremt* Vil bare informere om at jeg aldri har sagt noe om at det ikke er garanti på Koss... OG jeg vet at det er livstidsgaranti på mange Koss produkter

 

MEN(!!) å "rive" i stykker en ledning, slippe headsettet i do, eller miste det så det knuses er INGEN garantisak!

 

jeg jobber med retur,service,forsikring,garanti og reklamasjonssaker hver eneste dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, nå har Koss en "uncoditional lifetime warranty" eller hva de nå kaller det, slik at man faktisk får erstattet/reparert produktet dersom man tilfeldigvis skulle være så uheldig å ødelegge det.

 

"Unconditional lifetime warranty" vil si at de bytter/reparerer uten diskusjon ved ting som faller innenfor garanti.

 

eks. Kiwi bytter frukt "unconditinal" og du får dobbel pris tilbake... men tråkker du på frukten så tviler jeg på at dette gjelder! ;)

 

eks.2 Elkjøp har FULL returret, men har du sluppet din nye mobil i gulvet så tviler jeg på at du får byttet.

Lenke til kommentar

Jeg mener...hva annet kan bli ødelagt på et sett øretelefoner enn selve ledningen? Det blir jo ALLTID slik. Derfor gikk jeg til innkjøp av øretelefoner med livgsgaranti. Så dere mener jeg bør kreve nytt sett? Eller hvertall et sett jeg kan bruke i mellomtiden?

Lenke til kommentar

Dersom du har kjøpt øyretelefonane etter 01.07.2002, er det Forbrukarkjøpslova som gjeld.

 

§15 i denne loven regulerer kva du kan forventa ved eit kjøp. Der står det bl.a. at gjenstanden skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". Eit par øyretelefonar skal utan tvil vare lenger enn eit halvt år, og dersom du ikkje sjølv har øydelagt øyretelefonane, har vara dermed ein mangel i følge §16.

 

Vidare definerer §26 dine rettar når vara har ein mangel. Der heiter det mellom anna at kjøpar kan "velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30". Det vil seia at du i utgangspunktet kunne ha krevd å få nye øyretelfonar i følgje §29. Der står det riktignok også at "Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.", men det vil ikkje gjelda for ei vanleg, billeg, lagervare slik øyretelefonar er.

 

No er saka den at du allereie har godteke retting, og då kan du ikkje berre plutseleg ombestemma deg. Men i §30 heiter det: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Det vil seia at dersom butikken/produsenten verkeleg har tenkt å bruka eit halvt år på å reparera øyretelefonane dine, kan du kreva å få låna eit par i mens. Heller ikkje her vil unntaket gjelda for vanlege lagervarer.

 

Det vil seia at du kan kreva å få låna eit par øyretelefonar, uansett kva seljaren prøver å påstå. Ein annan ting som kan vera greit å vita, er at §18 seier at "Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.". Dersom det er mindre enn seks månadar sidan du kjøpte øyretelefonane dine, har du ein endå sterkare sak, dersom seljar skulle hevda at du har forårsaka feilen sjølv.

 

Eg såg det var nokon som sa at ingen visste kva garanti er, men det trur eg mange veit: det er svært ofte berre eit reklametriks. I Norge har me svært gode lovar som regulerer forbrukaren sine rettar ved eit kjøp, og ein har reklamasjon i minimum to år etter kjøpsdato (dersom vara er meint å vara vesentleg lenger, er denne fristen fem år). Difor vil ein garanti på eit år oftast vera eit reint reklamestunt, fordi han ikkje gir deg nokon rettar utover det kjøpsloven allereie gir deg.

Lenke til kommentar
Erazer: Det ER garanti på Koss, uansett hva du gjør med det - les hos Koss og hos den norske importøren av Koss...

 

*kremt* Vil bare informere om at jeg aldri har sagt noe om at det ikke er garanti på Koss... OG jeg vet at det er livstidsgaranti på mange Koss produkter

 

MEN(!!) å "rive" i stykker en ledning, slippe headsettet i do, eller miste det så det knuses er INGEN garantisak!

 

jeg jobber med retur,service,forsikring,garanti og reklamasjonssaker hver eneste dag!

 

Jeg har ikke revet den i stykker, den ble sånn med tiden. Det er jo en selfølge at ledning blir "bøyd" under langsidig bruk.

Lenke til kommentar
Jeg mener...hva annet kan bli ødelagt på et sett øretelefoner enn selve ledningen? Det blir jo ALLTID slik. Derfor gikk jeg til innkjøp av øretelefoner med livgsgaranti. Så dere mener jeg bør kreve nytt sett? Eller hvertall et sett jeg kan bruke i mellomtiden?

 

Og jeg spør... Hvorfor tror du koss kan tilby livstidsgaranti? De har ett produkt som ikke kan gå i stykker av seg selv. ett kvalitetsprodukt.

 

Ting som ville blitt dekket av garantie er slik som; ett element som plutselig ryker, en øreklokke som plutselig knekker, en ledning som faller ut pga. for dårlig lodding. Alle "mangler" ved produktet dekkes av en livstidsgaranti. Garantien til koss dekker også betydelig lydkvalitets svekking.

 

Så har du ødelagt dem får du ingenting... har det skjedd av seg selv får du nytt/reparert.

 

Det er Koss som avgjør om det er det ene eller det andre... stort sett gir vi på garanti siden dette er god kundebehandling.

Lenke til kommentar

Denne garantien er en garanti som er gitt utover det kjøpsloven sier en har krav på, og kjøpsloven vil derfor fungere dårlig i et tilfelle som dette, ettersom skaden på produktet er av en slik art at den ikke dekkes av kjøpsloven.

 

Hva Akers Mic bedriver, er ikke annet enn dårlig kundebehandling, de har loven på sin side, og kan derfor behandle deg som en dritt.

 

Dersom det ikke er for sent, ville jeg fått utlevert hodetelefonene igjen, og heller tatt meg av returen/klagesaken ovenfor Koss på egenhånd.

 

Nå går eg ut frå at øyretelefonane er brukt på vanleg måte i den tida "asad" har hatt dei.

 

Syns du verkeleg ikkje at ein kan forventa at eit par med øyretelefonar skal vara meir enn eit halvt år? Meiner du at det er heilt normalt at leidningen ryk så fort? Det er eg i såfall totalt ueinig i, og det vil eg tru Forbrukarombodet er einig med meg i, utan at eg har spurt. Som eg skreiv i den forrige posten min, heiter det i §15 at gjenstanden skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". I mine auge er det openbart at ein kan forventa at eit par øyretelefonar varer meir enn seks månadar, dersom ein brukar dei på vanleg måte. Difor vil eg seia at skaden på produktet slett ikkje er av ein slik art at han ikkje blir dekka av lova.

Lenke til kommentar

Ved uforsiktig bruk av et produkt, gjelder selvsagt ikke garantien. :wink: Om det er tilfellet her vet jeg ikke, men det er ikke utenkelig. Er mye borti service på jobben. Opplever at færre og færre vet hva garanti er. :roll: Er ikke denne tråden forresten feilplassert?

Lenke til kommentar
ved koss sin livstids garanti skal du få splitter nye ørelydere i en hvilken som helst butikk som fører merket, no questions asked.

 

Les denne: http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/02War...mplete+Warranty

 

Det står ingenting om " no questions asked ", men det står :

 

-This Koss product has a Lifetime Limited Warranty which covers normal use by the initial user or purchaser of this particular Koss product.

 

Normal use er f.eks. ikke hvis man er hardhendt med produktet. Synlige skader p.g.a. feil bruk. :grumpy:

 

Det står også: -If usage of this Koss product violates the guidelines of this limited warranty, Koss will repair the product and charge the purchaser for the cost of company time and materials.

 

Les og bli vis. :wink:

 

:p

Lenke til kommentar

 

Eg såg det var nokon som sa at ingen visste kva garanti er, men det trur eg mange veit: det er svært ofte berre eit reklametriks. I Norge har me svært gode lovar som regulerer forbrukaren sine rettar ved eit kjøp, og ein har reklamasjon i minimum to år etter kjøpsdato (dersom vara er meint å vara vesentleg lenger, er denne fristen fem år). Difor vil ein garanti på eit år oftast vera eit reint reklamestunt, fordi han ikkje gir deg nokon rettar utover det kjøpsloven allereie gir deg.

 

Siden du har vært så flink å siter kjøpsloven! Bør du kanskje lese litt mer i den!!

Garanti er noe som går UT over reklamasjonsretten, gir deg noe ekstra! Det var et av di punktene som ble spesifiser i den nye kjøpsloven.

Videre så står det i kjøpsloven at det spesefikt ikke er lov å bruke garanti som ett reklamestunt.

Å ja det er veldig mange som ikke kan kjøpsloven.

 

:wink: trikks.

Lenke til kommentar
Siden du har vært så flink å siter kjøpsloven! Bør du kanskje lese litt mer i den!!

Garanti er noe som går UT over reklamasjonsretten, gir deg noe ekstra! Det var et av di punktene som ble spesifiser i den nye kjøpsloven.

Videre så står det i kjøpsloven at det spesefikt ikke er lov å bruke garanti som ett reklamestunt.

Å ja det er veldig mange som ikke kan kjøpsloven.

 

:wink: trikks.

Ja, du har heilt rett i at garanti i utgangspunktet er noko som produsenten gir deg ekstra utover dei rettane forbrukarkjøpslova allereie gir deg. Men, mange garantiar gjer ikkje det, dei er kanskje til og med dårlegare enn forbrukarkjøpslova (sett frå forbrukaren si side), og då vil eg seia dei er verdilause.

 

Ein annan ting som kan vera grei leggja merke til (;)), er at eg ikkje sa at garanti alltid var eit reklamestunt. Eg skreiv at det svært ofte var det, og det er ein påstand eg står ved. :)

 

Kvar står det om garantiar i forbrukarkjøpslova, seier du? Eg kan ikkje hugsa å ha lest noko om det, men det er jo forsåvidt eit interessant emne, så kunne du funne ein link? :)

 

Og ja, du har heilt rett i at mange ikkje er klar over dei rettane forbrukarkjøpslova gir dei. Ganske ofte høyrer ein jo om folk som skal reklamera på ei vare som har ein mangel, som har blitt avvist fordi "garantien" på eitt år er over, noko som jo er berre tull, i og med at du har to års reklamasjonsrett... :)

Lenke til kommentar
Erazer: Det ER garanti på Koss, uansett hva du gjør med det - les hos Koss og hos den norske importøren av Koss...

 

MEN(!!) å "rive" i stykker en ledning, slippe headsettet i do, eller miste det så det knuses er INGEN garantisak!

 

jeg jobber med retur,service,forsikring,garanti og reklamasjonssaker hver eneste dag!

 

Hvorfor i alle dager trekker du inn dette da? Det er jo en slitasje feil. La oss holde oss til det. Gutten har rett på sitt Koss headsett tilbake SNAREST. Hadde jeg vært deg asad, ville jeg tatt kontakt med Koss. Om du bor i Bergen, finnes det en butikk som gir deg nytt Koss headsett på minuttet for 50 spenn. NO bloody questions asked.

 

Dette er bare tull fra Akers mic. De behandler deg ALTFOR dårlig. Er ingen unnskylding at de får inn koss headsett hver dag. Dummeste jeg har hørt. Er jo en del av deres plikter det. Ta dette opp med noen i ledelsen hos Akers mic, eller ta det opp med forbrukerrådet om du ikke får ny vare innen kort tid. Tv2 hjelper deg har jo kommet på nett har de ikke? Sjekk det ut

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg asad, ville jeg tatt kontakt med Koss.
:yes:

 

Når du har vært innom der flere ganger og møtt den servicen, så ta det opp med Koss direkte, send de en mail eller et brev, hvor du legger frem saken. Stikk gjerne innom butikken der du kjøpte dette og spør om navnet på han som har ekspedert deg, vil han ikke oppi det, så be om hans ansattnummer. Spør han hvorfor sier du at du skal skrive brev til produsenten og si hva du mener om denne saken. I beste fall drar han frem et sett og gir deg det ASAP, ellers så får iallefall KOSS vite at noen ødlegger deres kvalitets-stempel... Og muligens tar de saken i egne hender og sender deg et sett selv.

 

Uansett så tviler jeg på at det vil ta lenger tid enn det han fjompen i butikken antok!

 

Lykke til videre med saken!

Lenke til kommentar

Ok, ser endel kommentarer på dette emnet og skal nå prøve å få klarert noen av "gråsonene" her.

Er selv selger i HiFi butikk, og har et tett samarbeid med importøren av KOSS. Etter mye venting på rep. fra AFU sentralt, fikk vi tilsendt egne bytteenheter/deler. Vi bytter ALT på stedet. For å klarere opp i garantisaken. UANSETT hva som blir gjort med et Sporta/Porta Pro headset, FÅR du reparert det UTEN kostnader. Sprengte elementer, avrøskede ledninger og brukne bøyler, ALT dekkes.

 

Mitt tips til deg er å levere de inn i en annen butikk, og du burde da få varen tilbake iløpet av 2 uker.

AkersMic er ikke kjent for god service, men desverre er det sjelden service teller når en kunde skal kjøpe noe i dagens samfunn.

Hold dere unna kjeder hvis dere ønsker service.

Lenke til kommentar
Ok, ser endel kommentarer på dette emnet og skal nå prøve å få klarert noen av "gråsonene" her.

Er selv selger i HiFi butikk, og har et tett samarbeid med importøren av KOSS. Etter mye venting på rep. fra AFU sentralt, fikk vi tilsendt egne bytteenheter/deler. Vi bytter ALT på stedet. For å klarere opp i garantisaken. UANSETT hva som blir gjort med et Sporta/Porta Pro headset, FÅR du reparert det UTEN kostnader. Sprengte elementer, avrøskede ledninger og brukne bøyler, ALT dekkes.

 

Mitt tips til deg er å levere de inn i en annen butikk, og du burde da få varen tilbake iløpet av 2 uker.  

AkersMic er ikke kjent for god service, men desverre er det sjelden service teller når en kunde skal kjøpe noe i dagens samfunn.  

Hold dere unna kjeder hvis dere ønsker service.

Bra å høre at noen har bra service :)

Lenke til kommentar
garantisaken. UANSETT hva som blir gjort med et Sporta/Porta Pro headset, FÅR du reparert det UTEN kostnader. Sprengte elementer, avrøskede ledninger og brukne bøyler, ALT dekkes.

Må isåfall si at det er en svært imponerende tilleggsgaranti på Koss! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...