Gå til innhold

hvem her har størst annlegg tilkobla datan?


Anbefalte innlegg

Får slenge meg på jeg og da.

 

Nad 3400pe

Nad 912

Nad 910 (junk)

Sony dvp NS900v

Phonic PA forsterker 2*400W

Paradigm CC-150

 

Ett par selvbygg høyttalere med 10" scan-speak 25w 8565-01

Seas mellomtone mp14rcy/p og diskant vifa Premiumline (skal etterhvet skiftes ut)

i ett 128 liters bassrefleks kabinett.

Paradigm CC-150

Bakhøyttalere selvbygg med 2*8" MGR basser og 1" mgr diskant

18" MGR sub

 

Dette er nå står nå kun i stereo, skal kjøpe ny surround prosessor...

Hvordan synes du bassen med Scan-Speakene er? Har selv et par slike og Revelator diskanter, som skal kombineres med en eller annen 6,5" mellomtone. Hadde tenkt å bruke 60-70 liter lukket kabinett til bassen.

 

Bassen er veldig fast og rask, den går kjeller dypt -3db = 23Hz. Sub er egentlig ikke nødvendig med disse høyttalerne :) Jeg er stor fornøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Scan-speak 25w 8565-01 er en av de mest musikalske bassen jeg har hørt. Lukket kasse fungerer meget bra. Med 70 liter volum får man -3dB på ca 35 hz. Det er vel egentlig dypt nok for folk flest?

Er et lite rom, så det skulle holde i massevis ja. Disse elementene går jo veldig dypt i lukket kasse.

 

Gleder meg til å begynne å bygge må bare bestemme meg for mellomtone først :-?

Lenke til kommentar
Scan-speak 25w 8565-01 er en av de mest musikalske bassen jeg har hørt. Lukket kasse fungerer meget bra. Med 70 liter volum får man -3dB på ca 35 hz. Det er vel egentlig dypt nok for folk flest?

Er et lite rom, så det skulle holde i massevis ja. Disse elementene går jo veldig dypt i lukket kasse.

 

Gleder meg til å begynne å bygge må bare bestemme meg for mellomtone først :-?

Er vel mest naturlig med en scanspeak mellomtone vel? Er budsjettet litt strammere så finnes det faktisk veldig mange mellomtoner til halve prisen av SS som er nesten like bra. Men så er det det med klangkarakter da...

Lenke til kommentar
Harman Kardon HK-670  

Audio PhysicTempo IIIi

 

8)

 

MEGET bra høytalere du har der.... mest sannsynelig en av de bedre under 50 000,-/pr. par.

 

Men de er da vittlig verdt litt bedre elektronikk... ;)

 

 

Var det ikke en post helt lik denna som gikk over et år....? :shrug:

Nja, det er vel egentlig ikke dødens nødvendig. Harman Kardon HK-670 passer som hånd i hanske med Audio Physic Tempo III så vidt jeg husker. Er vel ikke så stor forskjell med en "i" bak.

 

Stemmer at det har gått en annen tråd her, men folk har vel fått mer/annet utstyr siden sist?

Lenke til kommentar

Veldig mye som spiller bra på Tempo, men for å spille high end er de litt mer kresne enn som så.. HK er ikke akkurat high-end, og potensialet til disse er VANVITTIG stort. Har hørt på disse med elektronikk fra 20 til 200 000,- og de låter helt fantastisk med riktig utstyr.

 

Har selv dette:

 

 

EAD Theatermaster Encore (CPU styrt hjemmekino-prosessor)

Musical Fidelity A3cr

+ div Mission high end høytalere (Freedom 5)

Eget designet multirom system med PC tilkoblet via Audigy 2 kort.

Eget Klipsch Pro-media for PC.

Rotel 6-kanaler effektforsterker skal etterhvert tilkobles Klipsch in-wall høytalere rundt i leiligheten.

Yamaha toppmodell HTiB hjemmekinosystem på soverromet tilkoblet samme system for full fleksibilitet.

Phillips toppmodell 32" TV

Flatline kabler.

 

Høytalerne skal etterhvert byttes ut med nettopp Tempo IIIi, men først må jeg ha en prosjektor. Alt er lagt skjult i rør, og alt blir koblet sammen med adgangskontroll (berøringsfritt), slik at når jeg kommer en meter fra døra til leiligheten åpner låsen seg, alarmen slår seg av og lyden settes på svakt i alle rom med behaglig musikk.... samt at downlights dimmes opp å 80%. Skal vel lage en hjemmeside omsider med tips og triks til custom installasjoner samt bilder av det hele, men det er mye jobb for å få det pent så jeg tar det til slutt... :)

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som har erfaring med Audiovektor M1?

 

Har hørt litt på dem. Ikke ille. (ganske få høyttalere som låter ille) De har ganske god og dyp bass til å være så små og virket som en god allrounder. Det som er litt interessant er at forhandlerne selger oppgraderingskit, slik at man kan oppgradere til Super, Signature eller Avantgarde når (hvis) man får råd.

M1 trenger noen gode stativer for å spille bra, så prisen blir fort litt høyere enn hva jeg synes de er verdt. Men det er min mening. Er du interessert så bør du høre på dem, for de er på ingen måte en dårlig høyttaler. I middels små rom spiller de glimrende.

Sitter på en hybel på størrelse med et middels/ lite rom. ;-)

Fungerer veldig bra på de hjemmelaga stativene mine.

 

Har et par Image 1B til overs. Gidder ikke oppkrav og styr.

Interesserte på Hosle/Østerås/Bekkestua kan sende en mail.

Og der ble vel jeg banna i fjorten dager...

Lenke til kommentar

Er vel mest naturlig med en scanspeak mellomtone vel? Er budsjettet litt strammere så finnes det faktisk veldig mange mellomtoner til halve prisen av SS som er nesten like bra. Men så er det det med klangkarakter da...

Seas Excel er jo også et alternativ. Da ville bestykkelsen bli det samme som denne.

 

Men så var det dette med penger da... Hadde egentlig tenkt å bruke mye billigere elementer, men fikk tak i bassene og revelator-diskantene brukt. Blir vel helst en billigere mellomtone. Er ikke enormt kresen når det gjelder lydkvalitet (er ikke godt vant, for å si det sånn). Seas CB17RCY/P kunne vel passe? Koster jo ikke mye, og er brukt i f.eks. Watt/Puppy kloner (og de litt eldre originalene). Men de passer ikke akkurat så veldig bra i lukket kasse, har dette noe å si når de bukes som mellomtone (fra rundt 250hz antar jeg)?

Lenke til kommentar

Er vel mest naturlig med en scanspeak mellomtone vel? Er budsjettet litt strammere så finnes det faktisk veldig mange mellomtoner til halve prisen av SS som er nesten like bra. Men så er det det med klangkarakter da...

Seas Excel er jo også et alternativ. Da ville bestykkelsen bli det samme som denne.

 

Men så var det dette med penger da... Hadde egentlig tenkt å bruke mye billigere elementer, men fikk tak i bassene og revelator-diskantene brukt. Blir vel helst en billigere mellomtone. Er ikke enormt kresen når det gjelder lydkvalitet (er ikke godt vant, for å si det sånn). Seas CB17RCY/P kunne vel passe? Koster jo ikke mye, og er brukt i f.eks. Watt/Puppy kloner (og de litt eldre originalene). Men de passer ikke akkurat så veldig bra i lukket kasse, har dette noe å si når de bukes som mellomtone (fra rundt 250hz antar jeg)?

Så det var du som snek deg til de elementene. Jeg hadde egentlig kjøpt dem, men ombestemte meg på grunn av tidligere problemer med dyre elementer og postgang. :cry: (pokkers posten dekker ikke skader når det ikke synlige skader på embalasjen :evil: )

 

Seas CB17RCY/P er en fin mellomtone. Mellomtoner skal ikke brukes i bassrefleks. De skal ha små lukkede volum, fylt med dempemateriale. Det er selvsagt lurt å regne ut når mellomtonen begynner å rulle av, slik at du ikke deler til et punkt der mellomtonen har begynnt å rulle av. Ved 250 hz bør det ikke være noe problem.

 

Med såpass gode elementer er det delefilteret som utgjør forskjellen mellom en "grei" høyttaler og en virkelig tipp-topp "high end". Skrik ut hvis du vil ha noe hjelp. :)

Lenke til kommentar

Er vel mest naturlig med en scanspeak mellomtone vel? Er budsjettet litt strammere så finnes det faktisk veldig mange mellomtoner til halve prisen av SS som er nesten like bra. Men så er det det med klangkarakter da...

Seas Excel er jo også et alternativ. Da ville bestykkelsen bli det samme som denne.

 

Men så var det dette med penger da... Hadde egentlig tenkt å bruke mye billigere elementer, men fikk tak i bassene og revelator-diskantene brukt. Blir vel helst en billigere mellomtone. Er ikke enormt kresen når det gjelder lydkvalitet (er ikke godt vant, for å si det sånn). Seas CB17RCY/P kunne vel passe? Koster jo ikke mye, og er brukt i f.eks. Watt/Puppy kloner (og de litt eldre originalene). Men de passer ikke akkurat så veldig bra i lukket kasse, har dette noe å si når de bukes som mellomtone (fra rundt 250hz antar jeg)?

 

Du må nok bygge den inn i ett eget kammer i høyttaleren, men hvorfor ikke bruke en ordentlig mellomtone istede for en bassmellomtone, du vil da få en mye rettere frekvensgang. Seas Peerless og scan-speak har da flere gode altarnativer.

Hva med Seas H0422 MP14RCY eller Seas H0522 MP14RCY/P. Bruker den siste selv og er meget fornøyd. Denne mellomtonen har en liten hevning i frekvens fra 0.5- 1KHz. Den kan fremstå som litt lys, men hvis man har et anlegg som har en litt mørk klangkarakter er de ypperlige.

Lenke til kommentar
Du må nok bygge den inn i ett eget kammer i høyttaleren, men hvorfor ikke bruke en ordentlig mellomtone istede for en bassmellomtone, du vil da få en mye rettere frekvensgang. Seas Peerless og scan-speak har da flere gode altarnativer.

Hva med Seas H0422 MP14RCY eller Seas H0522 MP14RCY/P. Bruker den siste selv og er meget fornøyd. Denne mellomtonen har en liten hevning i frekvens fra 0.5- 1KHz. Den kan fremstå som litt lys, men hvis man har et anlegg som har en litt mørk klangkarakter er de ypperlige.

Det er flere ting å tenke på her. De fleste dedikerte mellomtoner bør deles ved ca 4-500 hz, mens bassmellomtoner fungerer bra som mellomtone fra 200 hz. Lineæriteten er som regel like bra, men de dedikerte mellomtonene strekker seg lengre opp i frekvens. Mesterparten av innholdet i musikk er mellom 300hz til 2500/3000hz og vi er derfor ekstra sensitive for deling innenfor dette området.

 

I dette tilfellet har vi dessuten en bass som bør deles lavt, under 500 hz og allerhelst under 350 hz. Holder man delefrekvensen rundt 250 hz vil dette antagelig også lette arbeidet med å få en god baffelstep kompensasjon.

 

Diskanten på sin side kan deles ganske lavt, allerede fra 2000-2500 hz avhengig av bratthet på filteret. Dermed bør man ha en mellomtone som dekker området mellom 250 hz og helst opptil 2500/3000 hz.

Dette takler som regel bass-mellomtoner best.

 

Jeg har kjennskap til 4 gode bassmellomtoner som kan brukes til dette. Seas CB17RCY/P, Peerless HDS 134 (både med og uten faseplugg), Vifa P13-WH-00-08 og Audax HM130Z0 (og den nyere HM130Z12). Alle disse har svært lav forvrengning og spiller knakende bra.

Lenke til kommentar

Så det var du som snek deg til de elementene. Jeg hadde egentlig kjøpt dem, men ombestemte meg på grunn av tidligere problemer med dyre elementer og postgang.  :cry: (pokkers posten dekker ikke skader når det ikke synlige skader på embalasjen :evil: )

Ja nå kan du angre :D

Handelen gikk veldig fint. Elementene var pakket svært godt inn.

Seas CB17RCY/P er en fin mellomtone. Mellomtoner skal ikke brukes i bassrefleks. De skal ha små lukkede volum, fylt med dempemateriale. Det er selvsagt lurt å regne ut når mellomtonen begynner å rulle av, slik at du ikke deler til et punkt der mellomtonen har begynnt å rulle av. Ved 250 hz bør det ikke være noe problem.  

Har fått med meg så mye som at mellomtoner skal brukes i lukket kasse. Men dette elementet ruller av veldig tidlig i lukket kasse, faktisk begynner det så smått over 200 hz ifg. WinISD. Men med delefrekvens på 250 hz er det vel ikke noe problem nei.

Har forøvrig tenkt å bruke aktiv deling mellom bass og mt.

Kassekonstruksjonen hadde jeg tenkt skulle være noe lignende denne, så spørs det hvor bra jeg får det til da.

Med såpass gode elementer er det delefilteret som utgjør forskjellen mellom en "grei" høyttaler og en virkelig tipp-topp "high end". Skrik ut hvis du vil ha noe hjelp. :)

Når det gjelder delefilter mellom mt og diskant er jeg litt mer usikker. Når det gjelder fra

ekvens, er vel 2000-2500vanlig å dele Revelatoren på. Steilhet; 18dB kanskje? Blir nok middels bra komponenter, for evt. å oppgradere seinere. Er det bare å bruke et simulert filter? Evt. et ferdig designet til en annen ht jeg kan bruke? Eller kan f.eks. Eltek designe et for meg?

 

Takk for all hjelp - hyggelig at det er noen som kan hifi her på forumet også.

Lenke til kommentar

Anlegg nr 1:

Nad 319

Nad c320

Dali 104

 

Anlegg nr 2:

Nad 304

Nad radio

en eller annen nad cd-spiller (orker ikke gå opp en trapp for å sjekke)

Nad platespiller

Bose acoustimass 3 høyttalere

 

Anlegg nr 3:

Nad 310

Denon cd-spiller

B&W 601 s2

 

"Anlegg" nr 4:

Altec Lansing ada 880

Lenke til kommentar
Tro om jeg har skrevet ned dette oppsettet mange ganger nå? :roll:

 

Technics CD-spiller, Mustek V560 DVD, Electrocompaniet ECI-3 2x75W forsterker, DynaBel S12 gulvstående 2.5 veis høyttalere i d'appolito konstruksjon. (Også kalt MTM , Midrange - Tweeter - Midrange, veldig vanlig...)

 

Bilde finnes her:http://web.sysrq.no/tacritan/stereo.jpg

S12 er da 2 veis? Er den 2.5 veis kan den nemlig hverken være MTM eller d'appolito konstruksjon, som forøvrig ikke er det samme. En MTM må jo ha 2 mellomtoner og er S12 2.5 veis, så har den en bass, en bassmellomtone og en diskant, altså bare en mellomtone.

D'appolito konstruksjon har mer med delefilter konstruksjon enn med elementplassering å gjøre. En d'appolito konstruksjon skal selvsagt være MTM, men det finnes MTM som ikke har D'appolitos delefilter. at D'appolito gjorde MTM mer populært er en annen sak. Det er fordi D'appolitos delefilter gir mest optimal spredning.

Lenke til kommentar

Handelen gikk veldig fint. Elementene var pakket svært godt inn.  

 

Har forøvrig tenkt å bruke aktiv deling mellom bass og mt.

Kassekonstruksjonen hadde jeg tenkt skulle være noe lignende denne, så spørs det hvor bra jeg får det til da.

Når det gjelder delefilter mellom mt og diskant er jeg litt mer usikker.  Når det gjelder fra

ekvens, er vel 2000-2500vanlig å dele Revelatoren på. Steilhet; 18dB kanskje? Blir nok middels bra komponenter, for evt. å oppgradere seinere. Er det bare å bruke et simulert filter? Evt. et ferdig designet til en annen ht jeg kan bruke? Eller kan f.eks. Eltek designe et for meg?

 

Tviler ikke på at han pakket de bra etter alle de skrekkhistoriene om moste elementer jeg serverte han. :D

Aktivdeling er fine saker. Hva slags filter har du?

Å bygge med adskilte kasser er ingen dum idé, det hindrer ofte en del resonanser i mellomtonen.

 

Skal du ha et litt enklere delefilter så tror jeg 12 dB per oktav er best. Da bør du dele ved 2500 hz eller høyere. Så er det baffelstep kompensasjon da, det er noe av det vanskligste innenfor høyttalerbygging. Nettopp fordi det er så vanskelig tar mange å hopper over det, men det er nødvendig for best resultat. Jeg må tenke litt mer på det der.

 

Du kan selvsagt spørre Eltek om de kan designe et til deg. Aller best blir det om du tar med elementene til eltek så de får målt de, da får du et skreddersydd resultat. (men da bli det fort dyrt)

 

Men ikke stol blindt på alt Eltek koker ihop. Av og til virker det som om de har det litt travelt. Dessuten passer ikke alltid det de lager til DIN smak. Jeg synes feks å høre på exact, superexact og xls subbene deres er like underholdene som å se prøvebildet på svensk tv. Men de har til gjengjeld andre høyttalere som er gode da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...