Gå til innhold

Vidvinkel til innebilder uten blits


Anbefalte innlegg

Jeg innser at mitt 50mm f.1.8 ikke er særlig egnet til fest/inne bilder da vidden ikke er god nok. Derfor har jeg sett på dette objektivet: http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-28mm-f-1-8-usm/

 

Har noen noe erfaring med dette? Det er kanskje det beste objektivet for mitt bruk til en noen lunde overlevlig pris... ?

 

Hvorfor finner man ikke bildestabilisator på fastobjektiv?

Endret av eunaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også prøvd med lyssterke objektiv (f/1.8) til bilder inne i vanlig lampebelysning. Resultatet blir aldri like bra som med en blits du kan bounce i taket. Dessverre...

Så nå bruker jeg mitt f/1.8 på 2.8, med blits og får MYE bedre bilder.

Men det er klart: Hvis du MÅ klare deg uten blits, er jo så stor blender og høy ISO som mulig, tingen ;)

Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd med lyssterke objektiv (f/1.8) til bilder inne i vanlig lampebelysning. Resultatet blir aldri like bra som med en blits du kan bounce i taket. Dessverre...

Så nå bruker jeg mitt f/1.8 på 2.8, med blits og får MYE bedre bilder.

Men det er klart: Hvis du MÅ klare deg uten blits, er jo så stor blender og høy ISO som mulig, tingen ;)

 

Det er noe med at jeg ønsker å fange stemningen som ligger i belysningen. Ja blits gjør alltid bildene bedre, men dreper også lyset fra rommet.

 

Sigma objektivet så jo ut som en god sak.

 

For det finnes ikke alternativer som ligger på rundt 20mm?

Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd med lyssterke objektiv (f/1.8) til bilder inne i vanlig lampebelysning. Resultatet blir aldri like bra som med en blits du kan bounce i taket. Dessverre...

Så nå bruker jeg mitt f/1.8 på 2.8, med blits og får MYE bedre bilder.

Men det er klart: Hvis du MÅ klare deg uten blits, er jo så stor blender og høy ISO som mulig, tingen ;)

 

Det er noe med at jeg ønsker å fange stemningen som ligger i belysningen. Ja blits gjør alltid bildene bedre, men dreper også lyset fra rommet.

 

Sigma objektivet så jo ut som en god sak.

 

For det finnes ikke alternativer som ligger på rundt 20mm?

Lenke til kommentar

Helt enig med deg i at blits dreper mye av stemningen i innebilder og i mange tilfeller så er blits etter mitt syn direkte ødeleggende for bildet. Selv forsøker jeg så langt mulig å unngå å bruke blits i dårlig lys både inne og ute, som regel så er det jo nettopp lyset man vil "fange" i fotografiet og blits ødelegger dette totalt. Det finnes selvsagt unntak og jeg bruker blits når det er fornuftig.

 

Når det gjelder alternativer rund 20mm så har Sigma en 20mm f1.8 samt en 24mm f1.8 som kan være aktuelle. Disse er "greie" optisk, men ikke like skarpe som Sigma sin 30mm f1.4 og heller ikke like lyssterke. Canon har en meget god 24mm f1.4 men den er relativt dyr.

 

Selv bruker jeg Sigma sin 30mm f1.4 eller 50mm 1.4 litt avhengig av situasjonen, selv om jeg av og til kunne tenke meg noe enda videre. Men dessverre så er Sigma sin 20mm f1.8 langt fra skarp med mindre den blendes ned til f2.8, og da er jo poenget med rask fastoptikk helt borte. Det samme gjelder, om enn i noe mindre grad, Sigma sin 24mm f1.8. Så mitt valg er derfor Sigma 30mm f1.4 som er "brukbar" allerede fra f1.4 og "rimelig skarp" fra f2.0.

Lenke til kommentar

Du overbeviser meg fint der. Jeg har i dag "levd" med 50mm på innebildene mine, så å gå ned til 30mm vil nok uansett utgjøre en positiv forskjell ?

 

Men er det en merkbar forskjell mellom f1.8 og f1.4?

 

Jeg ser at priser på objektiver via ebay ikke er markant billigere enn i Norge. Er objektiver noe særlig billigere i utlandet? Eller kan man like godt kjøpe nytt da priser ikke faller stort til bruktmarkedet?

Lenke til kommentar

Beklager, jeg klarer ikke å holde meg:

Vær så snill, du og alle andre, og ikke del ord som hører sammen! Det heter innebilder ikke "inne bilder". Ros til deg likevel for at du skriver "bildestabilisator" og "fastobjektiv".

 

mvh språkpirken

 

Post er rettet opp. Jeg er så totalt enig med deg. Skal skjerpe meg.

 

Det som imponerer meg er at du har vært medlem her siden 2006, og dette er din første post ;)

Lenke til kommentar

Det som imponerer meg er at du har vært medlem her siden 2006, og dette er din første post ;)

 

Har du hørt historien om guttungen som var stum.

En dag ved middagsbordet sa han "kan du rekke meg saltet",

Moren skvatt til og sa "jøss,du kan jo prate.Hvorfor har du aldri sagt noe før nå?"

hvorpå guttungen sier "maten har vært godt nok saltet før".

 

OT.

Jeg vil anbefale deg og kjøpe Sigma 30mm f/1.4 i en Norsk butikk.Det har faktisk vært endel av de som feilfokuserer og det er lettere å bytte internt i Norge enn og måtte sende objektivet ut av landet.

Bare ha det i tankene at får du et som fokuserer rett har du et kjempeobjektiv.

 

Edit: kjøtt boller,ananas biter.Kunne ikke dy meg :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Gudogbevaremegvel, det imponerer jammen meg også at du har klart å holde deg helt siden 2006 uten å poste ett eneste innlegg hvor du påpeker feil orddeling! :tease:

 

Så til saken: Du merker i hvert fall en klar forskjell fra 50mm til 30mm, sistnevnte er *mye* mere anvndelig innendørs. Du vil nok også merke noe forskjell mellom f1.8 og f1.4, det er ca 1/2 stopp forskjell og det er jo, vel, det er i hvert fall noe. Men merk at DOF begynner å bli ganske så syltynn ved f1.4. Dessuten, ingen objektiver er på sitt skarpeste ved mask blenderåpning så et f1.4 objektiv er som en hovedregel mye skarpere ved for eksempel f2 enn et f1.8 objektiv er ved f2.

 

I likhet med "ladats" så er jeg også storfornøyd med min Sigma 30mm f1.4. :thumbup:

Lenke til kommentar

Litt off topic, men ser det er veldig mange her på forumet som bruker setningen "bare sjekk/håpe at du får en kopi av (navnet på objektivet) som ikke front/bakfokuserer". Ofte når det kommer til Sigma objektiver, og spesielt Sigma 30mm. Kom over en interessant artikkel i dag, som i det minste er verdt å lese:

 

http://www.lensrentals.com/news/2008.12.22/this-lens-is-soft-and-other-myths

 

Les hele før du eventuelt kommer tilbake og flamer.

Lenke til kommentar

Husk at blits og lyssterkt objektiv og stabilisering ikke er gjensidig utelukkende!

 

Jo mer lys du får inn i objektivet, jo mindre kraftig må blitsen fyre, og lyset blir mer naturlig og stemningsfylt. Så, velg den høyeste følsomheten du kan leve med, den største blenderåpningen du har tilgjengelig eller kan leve med, den lengste lukkertiden du kan leve med, og la blitsen gjøre resten (med TTL), og se om ikke det blir en brukbar mellomting.

Lenke til kommentar

30/1.4 klarer seg med mindre lys innendørs enn 50/1.8 - men ikke bare på grunn av blenderen. Den merkbart kortere brennvidden bidrar også til at det er mulig å klare seg med mindre lys. Utgjør nesten like mye som 2/3 stopp blender, så totalt sett tjener man mer enn et stopp.

 

Sigma 30/1.4 er et fantastisk objektiv; det er en så fin brennvidde at jeg klarer å bruke det som eneste objektiv.

 

Selv om huset mitt ikke takler stort mer enn iso1600, så får jeg til akseptable bilder innendørs uten ekstra belysning når det betyr mest. Av og til ødelegger en blits alt, og da får man med stemningen med kun naturlig lys. Tatt innendørs i slutten av Oktober, med kun naturlig innebelysning og iso800 - jpg rett fra D80:

post-58847-1266880566,0377_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...