Gå til innhold

passer linsene om hverandre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon EOS og Fourthirds er de to dSLR-systemer, der har kortest afstand fra objektiv til lyssensor.

Du kan derfor få convertere fra de fleste andre systemner til disse to, men ikke mellem de to og ikke mange fra et af de to systemer til andre systemer.

Hvis dit gamle 50mm objektiv er med Olympus OM-fatning, kan du få convertere til Olympus E-system og Canon EOS, men ikke til Nikon.

Lenke til kommentar

kan ikke så mye om dette altså så må spørre:) har en 50mm canon linse som jeg kjøpte for mange år siden til et olympus kamara av den gode gamle sorten. nå vurderer jeg et nikond90 og lurer på om denne tilfeldigvis passer på den også?

 

Det finnes Canon FD til Nikon adaptere, for eksempel dette (som jeg ikke har prøvd) som de hevder skal fokusere til uendelig (googler du "canon fd to nikon adapter" finner du flere alternativ, også billigere):

http://www.rugift.com/photocameras/canon-fd-nikon-adapter.htm

 

Antar objektivet er FD hvis du har brukt det på Olympus OM, men hvis det ikke er noe virkelig eksotisk som en F1.2 er det neppe vært bryderiet. En ny Nikon 50mm F1.8 koster rundt 1250.- i rimeligste nettbutikk. På en Nikon D90 er 50mm en svak tele, flott hvis det er det du er på jakt etter, hvis ikke vil en 28mm eller 35mm gi en mer normalobjktivbildevinkel på D90.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...