Gå til innhold

er spillet portal en realistisk skildring av portaler?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

til moderatorer. denne tråden handler i hovedsak om portaler og ikke spillet portal. jeg bruker bare portal som en referanse.

 

til brukere. nei, jeg lurer ikke på om hoppingen, løpingen, plottet, hvor mye man tåler eller noe annet en portalene er realistiske. venligst se bort fra at portaler ikke finnes.

 

er måten man faller gjennom portalene realistisk? er måten ting vises på realistisk? hodet mitt klarer bare ikke å tenke på det, låser seg helt.

 

og dette bildet, hva skjer der?

 

post-144975-1266666663,0593_thumb.jpg

 

og her da? skal det se slik ut? http://www.wired.com/images_blogs/gamelife/images/2008/07/14/portal.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om det hadde vært mulig med portaler og de hadde hatt akkurat samme fasong som de i spillet, ville det da ha sett slik ut når man så inn i de? ville man ha falt slik som i spillet?

 

folk her er helt uten fantasi, bortsett fra de i religionsforumet. bare prøv å forestille dere portaler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det du ser i portal 1 er det du ville ha sett hvis du stod bak portal 2 å så ut. Hopper du gjennom portal 1 så kommer du ut av portal 2 med samme hastighet og rettning som om portal 1 var den ene siden av et vindu og portal 2 var den andre. Dette er laget matematisk, orienterer du portalene på en måte slik at du ser ene inni den andre så vil de nødvendvis vise en uendelig rekursjon. Så de bildene du viser tipper jeg er helt matematisk konsistent og jeg tviler det er en bug.

 

Er det så vanskelig å forestille seg? Og du sier vi ikke har fantasi...

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Det du ser i portal 1 er det du ville ha sett hvis du stod bak portal 2 å så ut. Hopper du gjennom portal 1 så kommer du ut av portal 2 med samme hastighet og rettning som om portal 1 var den ene siden av et vindu og portal 2 var den andre. Dette er laget matematisk, orienterer du portalene på en måte slik at du ser den ene inni den andre så vil de nødvendvis vise en uendelig rekursjon. Så de bildene du viser tipper jeg er helt matematisk konsistent og jeg tviler det er en bug.

 

Er det så vanskelig å forestille seg? Og du sier vi ikke har fantasi...

 

btw.

Du kan lage din egen "portal" (du kan ikke hoppe gjennom den da...) ved å bruke 2 kameraer og 2 skjermer, resten får du finne ut av selv.

 

edit.

bah, skulle redigere forrige innlegg, men trykte "svar" istedet...

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Hvis spørsmålet er om noe er realistisk eller ikke, går det ikke å ignorere at det ikke går i virkeligheten (realiteten).

Han forstod åpenbart ikke de semantiske problemene med innlegget hans så jeg svarte på det jeg trodde var den egentlige meningen bak spørsmålet hans.

 

Det er egentlig et ganske stort problem på dette forumet (og i den virkelige verden forøvrig), folk tror alle forstår hva de mener og tenker, selv om de for andre virker upresise, logisk ukonsekvente osv. Språk er en stor flaskehals når det kommer til å dele sine tanker med andre, derfor gjelder det å være presis.

Lenke til kommentar

Alle skildringer av en portal i dag er urealistiske i og med at ingen vet hvordan er portal faktisk ser ut. Det er bare rett og slett umulig å ta stilling til om noe fiktivt er realistisk eller ikke i og med at det er fiktivt.

Men hvis du lurer på om skildringen er troverdig, så vil jeg si at det er opp til deg å avgjøre. Min mening er følgende:

 

Uten at jeg vet hvor mye energi som må til for å lage en (tenkt) portal, så tviler jeg på at du får plass til så mye energi i en gjenstand på størrelse med en pistol.

For meg så virker skildringen av portaler (ormehull) i tv-serien Stargate SG-1 mye mer troverdig. I Stargate er det en stor sirkel som generer portalen ved hjelp av massive mengder energi osv. osv. Og den ender ikke opp på et tilfeldig sted, utenfor din kontrol (som den har en tendens til å gjøre i Portal).

 

Du kan jo også lese litt i denne artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Vel, programmererne i portal har faktisk tatt seg tid til å lage et sett med fysikkregler som på meg virker så naturlige som mulig. Det viktigste er at bevegelsesmomentet er bevart gjennom portalene, så ingen energi blir skapt eller går tapt gjennom portalene. Har du dette, har du det viktigste.

Lenke til kommentar

Vel, programmererne i portal har faktisk tatt seg tid til å lage et sett med fysikkregler som på meg virker så naturlige som mulig. Det viktigste er at bevegelsesmomentet er bevart gjennom portalene, så ingen energi blir skapt eller går tapt gjennom portalene. Har du dette, har du det viktigste.

Det er ikke riktig. Med en portal kunne man bare legge en inngang under en stein og en utgang høyt oppe, dermed har du skapt kinetisk energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...