Gå til innhold

Omgjøring av puls til konstant strøm(12v). Impulsrelé?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm. Nå er jeg ikke helt med her. Med vanlig relé, mener du noe liknende f.eks ekstralysrele? Det trenger jo konstant strøm for å funke. Hvilken spole snakker du om? Beklager om jeg er helt på jordet med de spørsmålene her, men har ikke allverdens erfaring innen elektronikk :p

 

Reléet jeg trenger, "gjør om" en impuls til konstant strøm. Vil et "vanlig" relé gjøre det?

 

Altså, når bryter #1 avgir en puls på f.eks et ms, vil reléet oppfatte dette, og gi konstant styringsstrøm videre.

Lenke til kommentar

For å være litt mer presis, så skal jeg bruke en impulsbryter til å "jumpstarte" en ATX strømforskyning. Altså koble turkis ledning mot jord.

 

Jeg forsto ikke egentlig den tegningen din. Mulig jeg bare er veldig ulært, men hvorfor har du masse skrå streker noen steder og rette streker andre sider? Og hvorfor er lyset koblet to ganger til "hovedkretsen" og én gang til reléet?

 

Kan ein av dåkk forklare meg hvordan jeg kobler når jeg skal jumpstarte PSU-en?

 

Om jeg hadde et relé som kun trengte en impuls for å slippe igjennom konstant arbeidsstrøm, ville jeg koblet slik - der grønn er arbeidsstrøm, og rød er styringsstrøm. Hvordan blir dette feil mtp deres modell?

Lenke til kommentar

@gromit: Her er mitt forsøk på en forenklet tegning. Stemmer den?

 

Og om jeg kobler den slik den du sier, vil ett trykk på bryteren gjøre at PSU-en slår seg på, og det neste gjøre at den slår seg av?

 

Glemte bildet. Her er den! Hehe :)

post-193914-1266779389,7633_thumb.jpg

Endret av vonLime
Lenke til kommentar

Nei dette vil bare gjøre at PSU'en slår seg på. Da må du ha en normalt lukket impulsbryter for å kunne spenningen til spolen. Skal lage en tegning...

 

Det du er ute etter heter "impulsrelè". Den slår seg på når den får en impuls, og slår seg av når den får neste impuls.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...