Gå til innhold

Omgjøring av puls til konstant strøm(12v). Impulsrelé?


Anbefalte innlegg

Har ikke lest igjennom tråden, så beklager hvis jeg skriver noe feil.

 

Hvor skal du hente strøm til å drive relèet med? Skal du ha ekstern strømforsyning?

Husk at 5V STB-signalet fra PSU (5V selv om PSU er av) har et maksimalt strømtrekk på 10mA.

 

En enklere løsning er jo å bruke en "latching" trykknappbryter. Denne låser seg i hver posisjon (av-på), og ser jo mer eller mindre ut som en impulsbryter.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men Gromit, jeg har fått litt jernteppe her. Kan du vise meg et koblingsskjema til, der du inkluderer alt? Altså styringsstrøm, arbeidsstrøm etc til impulsreléet, og det samme for det neste reléet, kanskje også med et forslag til relé?

 

Vet jeg spør om mye, men har kun reléerfaring i ekstralys-sammenheng, og klarer ikke helt å vri hodet rundt det her med impulsreléet.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Hehe er bare kjekt å tegne litt ^^,

Men hva er det egentlig du er ute etter? Du vil kunne slå på/av strømforsyningen din med en knapp? Hvordan har du tenkt å hente spenningen til relèet? Du kan jo alltids bruke en 12-13V's mobillader eller noe... Eller hva har du tenkt?

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg har et datachassis der jeg har klart å montere et hovedkort med egen strømforskyning. Dette hovedkortet har ikke DVD, men jeg skal allikevel bruke maskina som HTPC på hytta. Derfor har jeg demontert og festet en (tidligere) ekstern DVD i 5,25" brønnen til chassiset. Denne er kobla til hovedkortet via USB, men trenger 12V arbeidsstrøm, og får det derfor fra ATX-strømforskyninga.

 

Siden ATX-forskyninga også gir strøm til viftene og lysene i chassiset, vil jeg ikke at den skal være konstant på, og siden chassiset har en innebygget impulsbryter, vil jeg bruke denne til å slå PSU-en av og på.

 

IOM at impulsreléet og det andre reléet bruker såpass lite strøm, kan jeg vel bruke en slik for å få arbeidsstrøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...