Gå til innhold

Trengs galvanisk skille på antennekabel om man ikke har jordet stikkontakt?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har problem med bildestøy om jeg bruker galvanisk skille på antennekabelen. Hvis jeg fjerner skille-leddet så blir bildet skarpt - om jeg har skillet der så blir det halv-veis snøstorm på visse kanaler.

 

Hørte rykter om at man ikke trenger galvanisk skille om tv'en ikke står i en jordet kontakt - stemmer dette? (tv min er ikke koblet i en jordet kontakt)

 

Takker for svar,

-Z

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har rett, men tør ikke påstå verken det ene eller det andre ..

 

Galvanisk skille er vel uansett bare nødvendig dersom du har kabel-TV - ikke dersom du bruker ditt eget parabol-anlegg eller din egen (tak-)antenne.

 

(Kabelleverandørens jordpotensiale - som overføres gjennom kabelen - kan ligge på et annet nivå enn jordpotensialet i ditt hus, og dermed kan det gå en uønsket jordstrøm i kabelen.)

Lenke til kommentar

Hva om man har jordet plugg på TV-en og plugget det i jordet kontakt, og ikke kabel-TV men takantenne?

 

Hvis man da har to TV-er i hvert sitt rom eller hver sin leilighet i huset koblet til felles takantenne, og TV-ene er koblet til forskjellig jordet kurs, kan det da være forskjell i jordpotensiale som gjør at man bør bruke galvanisk skille?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...