Gå til innhold

Forkurs Ingenør i Tromsø.


klatretorsk

Anbefalte innlegg

Heisann. Har tenkt å begynne på Ingenør forkurset i Tromsø til høsten for så å begynne på Branningenørstudiet i Haugesund. Er det noen som har erfaring med/eller har gått forkurset i Tromsø(eller andre plasser) som kan fortelle meg om det er gjennomførbart for en kar på 30år som ikke har gått på skole på 10 år, og som ikke har studiekompetanse, og som stort sett ikke var mentalt til stede når jeg var på skolen :p Har hatt jobb i 10 år og vil gjerne kombinere jobb og skole siden jeg har leilighet og akkurat har blitt kvitt studielånet jeg hadde fra før av :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja og noen forkurs er 1år ( høyskole-Allmenn påbygg) Og andre forkurs også på høyskoler er bare matte og fysikk for de som har tatt VGS-allmenn påbygg men mangler "fysikk og "3" MX .

Forkurs er ikke allmenn påbygg, nei. Det er forkurs for ingeniørhøgskole. Du får ikke generell studiekompetanse. Du har andre fag og annet pensum enn på påbygg (selv om mye er likt).

Dessuten sier han jo at han ikke har studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Du får ikke generell studiekompetanse

Nei, men man kan melde seg opp som privatist paralellt og få poengene.

 

Grunnen til at jeg spurte var at han nevnte Ingenør forkurset

Og ikke bare VGS påbygg.

Vanligvis betyr dette at man mangler matte og fysikk.

 

Regner med at han ikke har nok fag til denne reglen heller.

 

Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når de har minst 5 års heltids yrkespraksis og/eller utdanning og i tillegg har dekket alle de obligatoriske fagkravene.

 

Nå skriver han også at han skal begynne til høsten, vanligvis er disse 6mnd

-kursene fra jan så jeg burde ha skjønt det.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kan ikke svare for forkurset i Tromsø, men gikk dette i Bergen. Der var det flere eldre som gjennomførte. De hadde det tøft nok de, men det hadde nå vi andre også :p

 

Det er mye arbeid og en god del kjedelige fag, men det legger et kanon grunnlag for ingeniørfagene og gir en faglig platform som gjør at realfagene spesielt blir overkommelige når du begynner på selve bacheloren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...