Gå til innhold

Finner ikke ut av Ethernet'et mitt.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et problem jeg ikke finner ut av i det hele tatt.

 

Har følgende fra telenor: THOMSON ST780 Som gir trådløst nettverk og med mulighet for Ethernet.

Har 1 PC og 1 Macbook oppe på det trådløse nettet. Men spiller endel, og ville derfor koble opp på Ethernet for å få bedre båndbredde og stabilitet.

 

Kjøpte ny nettverkskabel for et par dager siden (er ca 30m lang, grunnet kronglete avstand) så den ble laget av butikken. Var redd for at det var kabelbrudd eller liknende, men før jeg returnerte med kabelen testet jeg en jobb laptop, og der fungerer begge kablene helt fint!

 

De andre to (Mac og vanlig stasjonær) finner ikke kabelen. Dvs stasjonær har en runde med seg selv der den er tilkoblet/ikke tilkoblet, tilkoblet/ikke tilkoblet, mens Mac'en bare ber meg om å sette inn kabelen.

Har også sett inne på ruteren, når stasjonær og Macbook er tilkoblet er det ikke noen funn på "hjemmesiden til Ruteren" mens når jobbPC er inne er det navn på PC etc...

 

Hva i all verden kan være grunnen til at jobb-laptop finner kabelen og er stabil på nett mens de jeg vil ha på linje ikke oppdager noen kabel?

 

Alle tips taes i mot med stor glede!

 

-Leo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen kan være feilkoblet. Ved ca 25M lengde pleier kabelen å droppe ut dersom den er feilkoblet. Det rimer bra at den fungerer på en maskin og ikke på de andre da.

Prøv å gå i startmenyen til Windows, velg kjør... og skriv cmd <enter>. Deretter skriver du i det sorte vinduet:

ping 10.0.0.138

 

Får du høyere verdi enn 1ms er det høyst sannsynlig feilkobling av kabel.

 

rj45-straight-568-B.gif

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Takker for raskt og fint svar!

 

Dersom det viser seg at denne luringen er feilkoblet, kan jeg da kutte av kobling og slenge på nye plugger på hver ende?

Følger da den finfine tegningen du la ved.

Aha et annet spm i så måte, en trenger ikke å avisolere noe, bare bruke klem-dingsen på pluggene?

 

Utrolig om dette er problemet, det var jo nettopp derfor jeg ville at butikken skulle koble for meg!

 

- Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar

Takker for alle som hjelper.

Er fantastisk frustrerende når en ikke finner ut av ting selv...

 

Da har jeg fått testet tipset ditt og første ping er som oftest på time=1ms. Så regner med at dette da kan være problemet.

Skal teste i morgen da jeg ikke besitter plugger. Men håper og tror det ikke er behov for avisolering ved kobling av disse, eller?

 

- Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...