Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Den islamske republikken Iran. På tide for verdenssamfunnet å gripe inn?


På tide å gripe inn i Iran?  

310 stemmer

  1. 1. Bør verdenssamfunnet gripe inn i Iran?

    • Ja
      127
    • Nei
      150
    • Ingen formening/Vet ikke
      34


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

haha, ikke putt ord på det jeg sier. Det er en forskjell mellom jøder og zionister. Det mange jøder som er imot dette zionist regimet. Det er nesten som du ikke vet vet hva som skjer i Gaza `?

 

Hvis zionistene gir tilbake en del av landet til palestinerne, og sier unnskyld pga mange drap av uskyldige mennesker, så snakker vi..

 

Det er ingen som sier at muslimene skal ha hele makten i Israel. Palestinerne har jo ikke i det hele tatt makten på noe som helst !

 

 

Jeg har ikke noe imot Jøder, men jeg er imot zionoster. Jeg er imot al qaida og taliban, men det betyr ikke at jeg er imot muslimer(som betyr at jeg er imot meg selv?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Al qaida tilhører wahahbi ideologien, som er basert på å knuse shia muslimer. De får støtte av saudi arabia, og alle vet at Iran og Al Qaida ikke snakker sammen. Taliban liker heller ikke Iran, og ser det som en fiende. Pga deres ideologi, og pga at Iran og mange andre land var imot da Taliban knuste buddha statuer osv.

 

Jeg tror USA burde passe seg hva som skjer i Pakistan. Alle vet jo at Pakistan har atombombe, og dette vet også Al Qaida og Taliban. Den islamske republikken Iran har sagt flere ganger vi er imot terroist grupper som Al Qaida og Taliban.

 

Men selfølgelig sier USA at Iran støtter terroristgrupper som Hizbollah. Vel, ifølge EU så er ikke Hizbollah regnet som en terrorist-gruppe, men ifølge USA er de det..Hmmm

 

Hvis du er imot Al Qaida og Taliban så ville du vel vært imot at Iran gav dem atomvåpen, eller hva?

 

 

Jeg en tilhenger av den islamske republikken. Hvorfor stiller du spørsmåltegn angående om jeg er imot eller ikke ? Du vet det godt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du vite hva det iranske regimet mener om AL Qaida og Taliban? Er detde uttaler offentlig nødvendigvis sannhet? Når de i tur og orden blir bskyldt både for å slippe opprørere over grensen til Irak, støtte Hizbollah, støtte Hamas og så utvikle atomvåpen er det faktisk grunn til å begynne å lure. Som allerede flere ganger påpekt så har ikke Iran vist den samarbeidsviljen IAEA krever ang atomprogrammet.

 

Og nei, jeg vet ikke svaret på det spørsmålet siden du ikke har sagt noe tideligere om hvis Iran gir Al Qaida og/eller Taliban atomvåpen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hizbollah og Hamas er ikke en terroristgruppe. Det er bare USA som mener det. Ja, den åndelige lederen har sagt offentlig at vi ikke støtter dem. Jeg var i iran for noen år siden og hørte på det. Jeg tror ikke USA skal tenke så mye på Iran, de burde heller tenke på Pakistan. Er Al Qaida og Taliban i iran eller pakistan. Og hvem er det som har atombombe, dude ?

Lenke til kommentar

haha, ikke putt ord på det jeg sier. Det er en forskjell mellom jøder og zionister. Det mange jøder som er imot dette zionist regimet. Det er nesten som du ikke vet vet hva som skjer i Gaza `?

 

Hvis zionistene gir tilbake en del av landet til palestinerne, og sier unnskyld pga mange drap av uskyldige mennesker, så snakker vi..

 

Det er ingen som sier at muslimene skal ha hele makten i Israel. Palestinerne har jo ikke i det hele tatt makten på noe som helst !

 

Jeg har ikke noe imot Jøder, men jeg er imot zionoster. Jeg er imot al qaida og taliban, men det betyr ikke at jeg er imot muslimer(som betyr at jeg er imot meg selv?)

 

 

Du sier at Palestinerne ikke har noen makt på noe som helst, du skulle vel ikke hørt om selvstyreområdene som ligger innenfor Eretz Israel? Hvor de palestinske selvstyremyndighetene styrer og har makten.

 

Ta en tur til Betlehem og rop ut på arabisk: "her styrer ikke palestinerne". Så går det ikke alt for lenge før du får en stein i hodet av nettopp en palestiner. Da går det kanskje opp for deg, at her styrer faktisk palestinerne.

 

Er litt usikker på om du egentlig vet hva en sionist innebærer. En sionist ønsker ett Israel der jødene er i flertall og har makten. Sionisme hevder at det jødiske folk har rett til det historiske landskapet Israel med hovedvekt på Jerusalem. Med andre ord fjerner enn sionismen, slik du ønsker, så vil jødestaten Israel gå i oppløsning. Og det vil ikke være noe eget land der jøder styrer lenger.

 

Så at du presterer å si at det er mange jøder, som ikke støtter ett Israel der jødene er i flertall og styrer. Det er jo bemerkelsesverdig av deg. Visst du ønsker å fjerne den sionistiske tankegangen i Israel, så vil det ikke lenger eksistere noe land i Midtøsten for jøder, Israel vil gå i oppløsning...

 

...men det er jo akkuratt det Iran truer Israel med hele tiden, nemlig at jødestaten Israel skal gå i oppløsning. Så dermed er det jo ikke så overraskende at du mener det samme, da du støtter preste regimet i Iran. Det fleste som bor i Iran av befolkningen, støtter egentlig ikke regimet som styrer der nå. Det vet du vel? Men er vel mange som utrykk for det, i frykt for konsekvensene.

 

Du sier at det er mange jøder som ikke støtter sionismen. Vel da sier du faktisk, at det er mange jøder som ikke støtter at jødene skal være i flertall og ha makten i Israel. Jeg vet nå ikke helt hvor mange jøder som faktisk har en slik innstilling, fordi det er faktisk ikke mange jøder som ønsker å gi Israel til islamistene...

 

...men ifølge deg høres det jo ut som at det er mange jøder som ønsker å gi sitt eget land til islamistene.

 

Tror du virkelig det?

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Hizbollah og Hamas er ikke en terroristgruppe. Det er bare USA som mener det. Ja, den åndelige lederen har sagt offentlig at vi ikke støtter dem. Jeg var i iran for noen år siden og hørte på det. Jeg tror ikke USA skal tenke så mye på Iran, de burde heller tenke på Pakistan. Er Al Qaida og Taliban i iran eller pakistan. Og hvem er det som har atombombe, dude ?

 

Nei Hizbollah er en bamsemums gruppe, og det er kun USA som mener noe annet!

 

Den åndelige lederen i Iran, er forbanna bondeknøll, er han vel ikke? Han kommer til å kjøre hele Iran i grøfta sammen med resten av preste-regimet der, peste-regimet.

 

Husker du hvordan det gikk med Saddam Hussein, du skal ikke se bort fra at det går sånn cirka like bra med din kjære president Muhammod Ahamadjinad eller hva i huleste den eplekjekke duden heter.

 

Nei jeg tror heller ikke USA eller resten av verdenssamfunnet skal tenke så mye på Iran, det tar Israel seg av til slutt, som vanlig kan Israel bare stole på seg selv. Dette såkallte FN verdenssamfunnet og sanksjoner og "bla bla bla", er bare en gjeng med feige veikinger som tror Iran leker flasketuten peiker på...

 

...den dagen Iran har presset en atombombe opp i flasketuten sin, så er det litt for sent for verdenssamfunnet og snakke om sanksjoner. Da er det nok litt for sent. Fordi prestestyret i Iran er kun ute etter 1 ting, å lage ett voldsomt spetakkel og storkrig i Midtøsten, etterfulgt av Shia muslimenes messias og stor midtøsten.

 

Vi for se hva som skjer, men noe kommer til å skje snart. Det kan man vel ikke blå nekte for, når det er slik running blood freaker som styrer der nede. Som ikke tåler noe annet enn shia islamist o hoi i verden.

Lenke til kommentar

Hizbollah og Hamas er ikke en terroristgruppe. Det er bare USA som mener det. Ja, den åndelige lederen har sagt offentlig at vi ikke støtter dem. Jeg var i iran for noen år siden og hørte på det. Jeg tror ikke USA skal tenke så mye på Iran, de burde heller tenke på Pakistan. Er Al Qaida og Taliban i iran eller pakistan. Og hvem er det som har atombombe, dude ?

 

Jeg er helt klar over at hverken Hamas eller Hizbollah er terrororganisasjoner, med det er altså ikke bare USA som mener det. Sånn utenom det så kunne du heller besvare det jeg spurte om hva du hadde ment om Iran gav atomvåpen til Al Qaida og/eller Taliban.

 

Når det kommer til Palistan er USA sikkert bekymret for Al Qaida og Taliban der akkurat slik de sikkert er ang. Jemen, men siden Pakistan står på bedre fot med USA enn hva Iran gjør er det helt forståelig at det er Iran USA konsentrerer seg om.

 

Og kan du så slutte med de totalt usakelige ordene du legger til!?

Lenke til kommentar

More than 3,000 European Jews, including prominent intellectuals, have signed a petition speaking out against Israeli settlement policies and warning that systematic support for the Israeli government is dangerous.

 

http://www.guardian....riticise-israel

 

Ja, men det trenger ikke å bety at dem er imot ett Israel med jødisk flertall og styre. 3000 jøder er uansett en dråpe i havet, det finnes vel minst 12 millioner jøder i verden. At Israel har noen "fiender" innen egne rekker, som alle andre nasjoner i verden, det er vel ingen overraskelse. Og visst dem faktisk er imot ett eget jødisk land, så er dem like tullinger som nordmenn som er imot ett norsk land.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hizbollah og Hamas er ikke en terroristgruppe. Det er bare USA som mener det. Ja, den åndelige lederen har sagt offentlig at vi ikke støtter dem. Jeg var i iran for noen år siden og hørte på det. Jeg tror ikke USA skal tenke så mye på Iran, de burde heller tenke på Pakistan. Er Al Qaida og Taliban i iran eller pakistan. Og hvem er det som har atombombe, dude ?

 

Jeg er helt klar over at hverken Hamas eller Hizbollah er terrororganisasjoner, med det er altså ikke bare USA som mener det. Sånn utenom det så kunne du heller besvare det jeg spurte om hva du hadde ment om Iran gav atomvåpen til Al Qaida og/eller Taliban.

 

Når det kommer til Palistan er USA sikkert bekymret for Al Qaida og Taliban der akkurat slik de sikkert er ang. Jemen, men siden Pakistan står på bedre fot med USA enn hva Iran gjør er det helt forståelig at det er Iran USA konsentrerer seg om.

 

Og kan du så slutte med de totalt usakelige ordene du legger til!?

 

Iran kommer aldri til å gi atombombe(som de ikke har) til tdisse idiotene. Hadde de gjort det, så hadde jeg seriøst blitt bekymret. Men den islamske republikken Iran er ikkke på talefot med Al qaid eller Taliban. Pluss Iran er like mye imot terrorister som resten av verden.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du være så sikker? Al Qaida og Taliban er fiender av Israel og USA akkurat slik Iran er og felles fiender pleier å være en god grunn til å samarbeide. Iran skal allerede ha hjulpet Hamas med både finansiering og trening av medlemmer så hvorfor smkulle de ike ta skrittet videre og støtte de langt større organisasjonene som AL Qaida og Taliban?

 

Når det kommer til atomprogram og atomvåpen så er det nok til å vekke misstanke når IAEA som Iran plikter å samarbeide med ifølge Ikkespredningsavtalen klager på manglende samarbeidsvilje...

Lenke til kommentar

Iran bidrar allerede til al-Qaida-grupperinger og lignende terrorgrupper, særlig i Irak, som et virkemiddel for å svekke nasjonene i regionen. Så det er ikke så veldig overraskende, tallene forøvrig på økonomisk støtte til grupper som Hizbollah og Hamas ligger på forholdsvis 50-600 og 3-30 millioner amerikanske dollar årlig. Hizbollah har jo fått ammunisjon, trening, opplæring av revolusjonsgarden og har faktisk ved anledninger hatt øvelser med iransk militære.

Lenke til kommentar

Nå hevdes det at Iran har fått plass i Commission for the Status of Women (CSW), FNs kvinnepanel etter at de gav opp å få plass i Menneskerettighetsrådet:

 

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/iran-faar-plass-i-kvinnepanel-i-fn-3198929.html

 

Stiller meg store spørsmål til om Iran er det rette landet til å ivereta slike rettigheter og hva slags signal det kan sende ut...

Lenke til kommentar

Nå kan det jo også sees på to betydelige måter, både som gulrot og som pisk.

 

Ved å slippe Iran inn i en såpass betydelig internasjonal organisasjon, så viser man at man er villig til og kan samarbeid, at Iran blir invitert inn i verdenssamfunnet. På den andre siden vil det også bli langt mer press på Iran fra organisasjonen i forhold til endringer på hjemmebane. Jeg vil nok tro (og håpe) det er noe mer i den retningen dette trekket er ment til.

Lenke til kommentar

Godt poeng. Hadde ikke tenkt på det slik. Men når de ikke har forbedret seg før de slipper inn, hvorfor tro på forbedringer da? Tenk feks. på den saken der en iransk mann kastet syre i ansiktet på en iransk kvinne i håp om at hun skulle bli skilt fra ektemannen så han kunne gifte seg med henne. Det endte jo med at han ble tatt og siden hun var blitt blind på begge øynene sa hun at de kunne dryppe syre i øynene hans istedefor å kaste syre i ansiktet på han slik de først tilbød seg. Men så var det snakk om at to kvinneøyne tilsvarte et mannsøyne siden mannen kommer først så da skulle de kun dryppe syre i det ene øyet hans. Fulgte ikke med på hvordan skane ble avsluttet, men synes uansett ikke at det er et godt eksempel når Iran inviteres inn i en slik organisasjon...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

USA-diplomater forlot FN-salen i protest

Ahmadinejad med flammende angrep på USA i sin tale på tilsynskonferanse for ikke-spredningsavtalen.

 

- Det fins angivelig 20.000 atomstridshoder i verden. Halvparten tilhører USA, og USA har truet andre land, inkludert mitt, med å bruke disse våpnene mot oss.

 

Ahmadinejad sa også at han vil at stater som har en truende bruk av atomvåpen bør ble utestengt fra styret i FNs atomenergibyrå IAEA.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3634772.ece

 

Vel, jeg er ikke overrasket at at disse ignorante personene forlater salen med engang, når de vet at de får noe imot seg. Disse oppfører seg som 10 åringer, herregud.

 

Men det jeg er litt overrasket over er at den islamske republikken iran tilbyr USA oljehjelp :

 

Iran vil hjelpe USA med å stanse oljelekkasjen i Mexico-golfen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7107884

Lenke til kommentar

De har jo ingen intensjoner om å hjelpe, det er bare et spill for å få USA til å fremstå som en stat som ikke klarer å håndtere situasjon på hjemmebane. Sett i lys med all den andre mangelen på samarbeid framstår det bare som håning å tilby slik hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...