Gå til innhold

Windows Phone 7 - hva er nytt?


Anbefalte innlegg

maemo 5 har også en hel del integrert i systemet, men har jeg en epost adresse i en sms, og skal sende ett større bilde mens jeg er på skolen, der de ikke har noen pop server må jeg logge inn på webmail. dette tviler jeg at MS har tatt høyde for. Kanskje litt sært eksempel og ikke superviktig for mange, men å kunne ha flere smssamtaler opp samtidig sammtidig som jeg sjekker noe på nett (og hører på musikk kanskje) så gjør n900 det meget pent.

Skjønte ikke helt problemet ditt her. Hvor kommer Pop-serveren til skolen som de ikke har inn i bildet? Det er jo serveren til tilbyderen du kobler deg til. Og når du skriver flere sms-samtaler, mener du at du kan lese flere samtidig? Er jo ikke akkurat vanskelig å bytte mellom de forskjellige.

 

Synes det er håpløst at de velger bort multitasking selv om det mest sannsynlig vil gjør windows mobile betydlig raskere.

Hvem har avkreftet mulighet for multitasking? Jeg tviler sterkt på at denne muligheten forsvinner, da det har vært en av grunnene for mange til å velge Windows Mobile.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge multitasking faktisk er mulig, er jeg fornøyd. At du må ha tenkt seg om når man programmerer for å få det til er i utgangspunktet ikke et problem, så lenge det er gjennomførbart.

 

 

Og en god nyhet for utviklere:

Applications that were made for Windows Mobile 6 are compatible with Windows Phone 7 Series. The interface of the new mobile operating system has been changed though, so the user interface for these applications will have to be changed as well.

"So there is no reason why programs written for Windows Mobile 6 cannot run on the new version of the OS", said Maarten Sonneveld of Microsoft Netherlands to Tweakers.net. "The interface is complete different though, so the applications will have to be changed somewhat before being ready for Windows Phone 7 Series".

http://wmpoweruser.com/?p=13384

Lenke til kommentar

Jonas: jeg har skrevet feil, mener selvfølgelig smtp. Når jeg skal sende mail mens jeg er koblet på et "ukjent" trådløst nettverk og jeg ikke vet hvem tilbyderen er, gidder jeg ikke prøve meg fram med mulige servere, da er det enkleste webmail.

 

Er ikke veldig vanskelig å lukke en samtale for så å gå inn i en annen, men vist jeg aktivt melder med flere samtidig føles det tungvindt, særlig vist jeg skal hente informasjon fra mail eller nettsteder. Ikke noe daglig problemstilling men veldig greit å kunne, når man ikke gidder/trenger å finne fram pcen for forholdsvis enkle oppgaver.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Jonas: jeg har skrevet feil, mener selvfølgelig smtp. Når jeg skal sende mail mens jeg er koblet på et "ukjent" trådløst nettverk og jeg ikke vet hvem tilbyderen er, gidder jeg ikke prøve meg fram med mulige servere, da er det enkleste webmail.

 

Er ikke veldig vanskelig å lukke en samtale for så å gå inn i en annen, men vist jeg aktivt melder med flere samtidig føles det tungvindt, særlig vist jeg skal hente informasjon fra mail eller nettsteder. Ikke noe daglig problemstilling men veldig greit å kunne, når man ikke gidder/trenger å finne fram pcen for forholdsvis enkle oppgaver.

Allikevel så er det vel tilbyderens SMTP-server du kobler deg til.

 

Så du vil ha flere samtalevinduer oppe samtidig? Med nåværende versjon av Windows mobile trenger man ikke å gjøre annet enn å dra fingeren til siden for å bytte samtalevindu, når man allerede er inne i et. Trykker man på en link som åpnes i nettleseren er det ikke værre enn å trykke på tilbaketasten, så minimeres nettleseren og man er tilbake i samtalen. Sender og mottar du virkelig flere SMS i minuttet store deler av dagen?

Lenke til kommentar

jeg vet jo ikke hvem som er internetttilbyderen av ett tilfeldig nettverk!

Jeg har ikke daglige masse sms samtaler i minuttet, men setter jeg meg ned og skal gjøre litt arbeid, må jeg kanskje hente informasjon fra en samtale som er gjort for flere dager siden (altså ligger lenger bak i samtalen), og det kan være mange tilfeldig tall og forskjellige navn som jeg behøver. Da er det greit å måtte slippe å lukke en samtale for så å bla meg bakover i en annen. nettadresser/mail/mobilnr kan jeg selvfølgelig klikke på uten å måtte klippe å lime.

 

Jeg kan jo ende opp med 10 forskjellige vinduer åpne vist jeg sitter å bruker telefonen aktiv og det synes jeg er mye greiere og raskere og bytte mellom virkårlig vinduer med to raske trykk, enn å måtte inn i meny, eller sveipe fingern i alle mulige retninger. Selvfølgelig bare en vanesak, men jeg vil ikke lukke programmer som jeg skal bruke om 10 sekunder.

 

moskus : Kan jeg bruke gmail sin smtp på uansett internett leverandør? Har ikke rotet meg til en exhange konto enda, men hadde selvfølgelig være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Det er jo kjedelig om de går baklengs inn i framtiden og ikke vil ha multitasking
Det er jo fremtiden, bare se på iPhone... :!:

 

The core operating system is a modern multitasking operating system. If you play music for example, the music will play back as you navigate around the experience...if you're using email, we have great support for push email and that happens in the background.

For third party applications—we'll get into a lot more detail on this in MIX—but we have a few ways we're going to make sure that third parties can bring their value to the user even when the app is not running. Live tiles are an example. Data feeds in the hubs are another example for some apps.

Og der ble Windows-telefoner per definisjon såkalt feature phones, på lik linje med iPhone. Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
jeg vet jo ikke hvem som er internetttilbyderen av ett tilfeldig nettverk!

Nei, men det er jo irrelevant når det er MAILtilbyderen sin server du kobler til.

 

Jeg har ikke daglige masse sms samtaler i minuttet, men setter jeg meg ned og skal gjøre litt arbeid, må jeg kanskje hente informasjon fra en samtale som er gjort for flere dager siden (altså ligger lenger bak i samtalen), og det kan være mange tilfeldig tall og forskjellige navn som jeg behøver. Da er det greit å måtte slippe å lukke en samtale for så å bla meg bakover i en annen. nettadresser/mail/mobilnr kan jeg selvfølgelig klikke på uten å måtte klippe å lime.

Siden det er trådet SMS er det jo ikke akkurat vanskelig å finne igjen ting. Er det gammelt er det jo bare å søke. Er det et navn du er ute etter taster du jo bare "navn" inne i samtalen.

 

Jeg kan jo ende opp med 10 forskjellige vinduer åpne vist jeg sitter å bruker telefonen aktiv og det synes jeg er mye greiere og raskere og bytte mellom virkårlig vinduer med to raske trykk, enn å måtte inn i meny, eller sveipe fingern i alle mulige retninger. Selvfølgelig bare en vanesak, men jeg vil ikke lukke programmer som jeg skal bruke om 10 sekunder.

10 forskjellige vinduer samtidig? Med så liten skjerm blir det jo uleselig. Hvis du skal til nabosamtalen kommer du jo dit med et trykk. Skal du til en annen samtale bruker du et trykk på å komme til listen over samtaler, og deretter igjen ett trykk til den samtalen du vil inn på.

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke irrelevant. Jeg kan ikke sende mail fra min online konto med telenor sin smtp server via nexgentel sin linje. Jeg MÅ sende via nextgentel sin mailserver. Telenor sin server har jeg jo ikke tilgang til for den er jo rett og slett ikke tilkoblet sentralen. Når jeg laster ned mail (pop) betyr det selvfølgelig ingenting hvilken nettleverandør jeg er tilkoblet.

 

Klart jeg kan søke men tungtvindt når jeg kan ha to vinduer åpne så slipper jeg å lete, og slipper og huske mange tall og jeg kan enkelt dobbelt sjekke at jeg har fått med meg riktig info. Jeg har jo bare ett vindu på skjermen, men taskmanager starter med ett klikk og jeg får ett oversikts bilde over vinduer ala alt+tab i windows

 

Slik ser det ut da, man kan ikke bruke programmene på den oversikten man klikker bare på den man vil ha i fullskjerm, trenger ikke se alt, men thumbnail oversikten gjør det enkelt å se hva som er hva

post-147764-1266334768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er slettes ikke irrelevant. Jeg kan ikke sende mail fra min online konto med telenor sin smtp server via nexgentel sin linje. Jeg MÅ sende via nextgentel sin mailserver. Telenor sin server har jeg jo ikke tilgang til for den er jo rett og slett ikke tilkoblet sentralen. Når jeg laster ned mail (pop) betyr det selvfølgelig ingenting hvilken nettleverandør jeg er tilkoblet.

Da oppretter du en konto hos en hos en mailtilbyder (som f.eks. Gmail) som ikke kommuniserer via den stengte porten 25 som SMTP ofte kommuniserer over (som da Telenor og de fleste andre ISP'er har steng) og evnt. får videresendt Online-mailen din.

 

Klart jeg kan søke men tungtvindt når jeg kan ha to vinduer åpne så slipper jeg å lete, og slipper og huske mange tall og jeg kan enkelt dobbelt sjekke at jeg har fått med meg riktig info. Jeg har jo bare ett vindu på skjermen, men taskmanager starter med ett klikk og jeg får ett oversikts bilde over vinduer ala alt+tab i windows

Høres ut som du burde hatt en liten pc med mobil bredbånd i stedet dersom du jobber så mye med tall og navn. Kan jo fint koble telefonen til pc'en og jobbe med den derfra. Task manageren i nåværende Windows Mobile er jo ikke så ulik Alt+tab i Windows da.

 

 

Slik ser det ut da, man kan ikke bruke programmene på den oversikten man klikker bare på den man vil ha i fullskjerm, trenger ikke se alt, men thumbnail oversikten gjør det enkelt å se hva som er hva

Igjen, ikke så ulikt det er og har vært med Windows Mobile. Slik blir det sikkert i kommende versjon også, med mindre noen i Microsoft skyter seg i foten og fjerner muligheten for multitasking, noe som neppe skjer.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg kunne selvfølgelig hatt exchange, da hadde jeg ikke hadde denne problemstillingen.

Jeg har selvfølgelig en lett bærbar som jeg kan bruke. Men det er forskjell på 180 gram og 1,6 kg. Tingen er jo det at jeg ikke trenger å ha med meg pc når telefonen har erstattet netbook funksjonalitet i stor grad, de scenarioene jeg har forklart er ikke av sånn hyppighet eller viktig at jeg absolutt må gjøre de der og da, men jeg VIL gjøre de. Skal jeg jobbe skikkelig er selvfølgelig ikke en dings med 3.5" skjerm tingen heller ikke 10", derfor har jeg en culv med 13.3" . Jeg ønsker å bruke funksjonalitet og utforske ny teknologi og muligheter ikke bli begrenset av de.

 

At MS nå ønsker å segmentere seg annerledes passer ikke meg.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Nei, men det er jo irrelevant når det er MAILtilbyderen sin server du kobler til.

Det er normalt for nettleverandører å sperre ukryptert SMTP-trafikk ut av eget nettverk. Sitter du på en linje levert av telenor må du bruke smtp.online.no, sitter du på en linje levert av NGT må du bruke NGTs SMTP-server.

 

Men som jeg nevner langt opp i tråden, dette gjelder ukryptert SMTP-trafikk. Kjør SSL på port 993 og det vil omtrent alltid fungere. Men da må selvsagt SMTP-serveren du bruker støtte SSL, telenor f.eks er fortsatt i 1994 og støtter ikke det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...