Gå til innhold

hvor bør jeg plassere av 50 000kr?


hellblazer91

Anbefalte innlegg

Har snart 50 000kr i en sparekonto hos DnB nor. Sjekket for en stund sida hvor mye jeg hadde i rente i dnb nor da.

Fikk et lite sjokk når den lå på KUN 0,65%!

når den går over 50 000 kr så økes den til 0,95%!? sykt dårlig rente fant jeg ut. De prøver vel å få mest mulig ut av oss disse luringene.

 

Men uansett så er d d jeg har i den sparekontoen og lurer på å overføre den til et annet sted.

Oppdaget at Sparesmart hadde en fin ordning når d gjelder på sparekonto da. :D

 

Men så skal jeg ikke røre pengene jeg har i sparekontoen min heller på en liten stund.

 

Hva synes dere? burde jeg legge dem over til Sparesmart eller andre steder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har snart 50 000kr i en sparekonto hos DnB nor. Sjekket for en stund sida hvor mye jeg hadde i rente i dnb nor da.

Fikk et lite sjokk når den lå på KUN 0,65%!

når den går over 50 000 kr så økes den til 0,95%!? sykt dårlig rente fant jeg ut. De prøver vel å få mest mulig ut av oss disse luringene.

 

Men uansett så er d d jeg har i den sparekontoen og lurer på å overføre den til et annet sted.

Oppdaget at Sparesmart hadde en fin ordning når d gjelder på sparekonto da. :D

 

Men så skal jeg ikke røre pengene jeg har i sparekontoen min heller på en liten stund.

 

Hva synes dere? burde jeg legge dem over til Sparesmart eller andre steder?

 

Med den lave innskuddsrenten som er for tiden vil jeg absolutt anbefale deg å plassere noe i aksjefond.

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvor lenge du har tenkt å spare. Fond anbefales normalt ikke om du skal ta ut pengene før det har gått fem år. For lang sparehorisont øker sjansen for at fond er smartere enn bank, men om du skal bruke pengene om to år tar du en risiko ved å spare i fond.

 

Jeg har langsiktig sparing i fond, og kortsiktig sparing i Yabank som for tiden gir 3% rente. Det er i alle fall ingen grunn til å sitte med 50.000 til 0,65% rente. En fin ting med Yabank er at de gir best rente på beløp under 100.000, omvendt av det som er vanlig hos andre banker som gir høyere rente for de som har store beløp på konto. Det passer bra for sånne som meg og deg som har i størrelsesorden 50.000 på sparekonto.

 

Jeg har også konto i DnbNOR, men der har jeg bare noen tusen på brukskonto til nesten ingen rente. Burde egentlig sagt opp hele kontoen, men er nok litt for lat til at jeg gidder å kvitte meg med lønnskontoen i DnbNOR.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Tryggeste er vell kanskje å plassere dem i et fastrenteinnskuddkonto, da kan du ikke røre dem på et år, men får en rente på 3,45 %

Ja. Det kan være smart om man vet man ikke trenger pengene før det har gått et år. Det man sitter igjen med på et år i forhold til Yabank er 162 kroner etter skatt på en innskudd på 50.000. Og i Yabank har du ingen begrensning på uttak og bindingstid. I tillegg er det ikke usannsynlig at renten stiger endel kommende år, og da blir fordelen med fastrente mindre.

 

Men enhver får finne ut hva som passer best for dem.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Nordax Finans

 

Oi Nordax Finans hadde virkelig høy rente forhold til andre med samme "krava"

 

Hvor får egentlig slike Sparebankene inntekter fra? er d kun fra lån og reklame?

 

Edit: Ser også at Nordaz Finans ikke er medlem av Bankens Sikringsfond.

 

Leser du i tråden jeg linket til ser du at det er sikret av det svenske sikringsfondet og at du ikke får satt inn mer penger på konto hos Nordax enn at du vil få dekt evt. tap.

Lenke til kommentar
Nordax Finans

 

Oi Nordax Finans hadde virkelig høy rente forhold til andre med samme "krava"

 

Hvor får egentlig slike Sparebankene inntekter fra? er d kun fra lån og reklame?

 

Edit: Ser også at Nordaz Finans ikke er medlem av Bankens Sikringsfond.

 

Leser du i tråden jeg linket til ser du at det er sikret av det svenske sikringsfondet og at du ikke får satt inn mer penger på konto hos Nordax enn at du vil få dekt evt. tap.

 

Åja jeg sjekka d nå. De har sikret opptil 400 000kr per kunde.

Lenke til kommentar

Jeg bruker noe som heter Postbanken rentespar til kortsiktig sparing. Slik jeg har forstått det låner de ut pengene mine til landets kommuner, og gir meg litt av renten de betaler. Altså veldig liten risiko, og en helt grei rente på +/- 4%.

0.4% siden årsskiftet, ikke akkurat mye å hoppe i taket av, nesten så pengene vokser kjappere under hodeputa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...