Gå til innhold

OSS drivere (gjennom Wine) sluttet å virke etter reboot? Fersk ubuntu-bruker i nød!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg installerte forsåvidt Ubuntu tidligere idag, men har støtt på flere problemer og håper jeg kan få litt hjelp her da jeg føler det har vært vagt med hjelp hos google ikveld.

 

Det første jeg gjorde var vel å innstallere Wine, jeg fant fort ut av hvordan programpakkebehandleren (Synaptic) fungerte, men har ikke helt forstått forskjellen mellom denne (System->Administrasjon) og den jeg finner under programmer kalt "Ubuntus programvaresenter"? Litt klarhet her hadde hjulpet mye.

 

Så begynte jeg å kikke litt rundt i mappene mine, og ettersom jeg er helt ny på denne plattformen skal jeg innrømme jeg surret en del med med selve filsystemet, spesielt mtp. Wine delen. Da mener jeg det "andre laget" (etter .wine/) som tydeligvis er en emulasjon av Windows-strukturen. Enda en liten forklaring på hvordan jeg skal behandle dette hadde vært nydelig!

 

Det første jeg gjorde etter jeg innstallerte Wine, var å laste ned spotify, sette lyddriver til OSS istedetfor ALSA (for the record sier verken OSS eller ALSA meg noe som helst), og kjøre spotify under Wine. Noe som i seg selv virket veldig greit, bortsett fra at jeg må leite etter spotify mappa og høyreklikke på spotify.exe hver gang jeg skal starte det. Etter en liten omstart så ville plutselig ikke spotify spille lengre, og når jeg nå trykker på test under winecfg->lyd så får jeg bare en error opp? Det funket glitrende før omstarten. Noe jeg har gått glipp av her? Jeg får fremdeles lyd på youtube hvis det skal hjelpe.

 

Andre hjelpsomme tips til en litt småfrustrert men ellers veldig fornøyd fersk bruker av linux hadde vært fantastisk! PS: jeg har full forståelse for sinne hos dere litt mer hardbarka linuxbrukere da det sikkert er en del informasjon om dette, men jeg har som sagt prøvd og kommet fram til nada så langt. Vær vennlig og ikke rop til meg :D

 

Mvh Martinius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmer som er installert skikkelig i Wine skal dukke opp enten på skrivebordet eller under Wine i Programmer-menyen.

Synaptic, Ubuntus softwaresenter og apt-get/aptitude er forskjellige interfaces til det samme pakkesystemet.

Spotify skal fungere fint i Wine uten OSS, men krever wine1.2.

Jeg tar dette i terminalen, fordi det går raskere:

Fjern gammel Wine og konfigurasjonsfiler:

sudo apt-get --purge remove wine

Installer ny wine:

sudo apt-get install wine1.2

Lenke til kommentar
Så begynte jeg å kikke litt rundt i mappene mine, og ettersom jeg er helt ny på denne plattformen skal jeg innrømme jeg surret en del med med selve filsystemet, spesielt mtp. Wine delen. Da mener jeg det "andre laget" (etter .wine/) som tydeligvis er en emulasjon av Windows-strukturen. Enda en liten forklaring på hvordan jeg skal behandle dette hadde vært nydelig!
Punktum foran betyr bare at det er en skjult mappe. Det er der wine putter den flaske windows installasjonen, og du skal normalt ikke trenge å se inni den mappen. Dersom du vil er det naturligvis ingen som hindrer deg i å rote rundt der som du ville på C: på windows. Filer du trenger fra windowsprogrammer anbefaler jeg deg å ha i hjemmemappen din sammen med alt det andre.
Det første jeg gjorde etter jeg innstallerte Wine, var å laste ned spotify, sette lyddriver til OSS istedetfor ALSA (for the record sier verken OSS eller ALSA meg noe som helst),
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Sound_Sy...elation_to_ALSA

Når det gjelder OSS og ALSA får du bare prøve deg frem i winecfg og finne noe som funker for deg. Spotify er kresen på wine-versjon, så følg Kagees råd her først.

Vær vennlig og ikke rop til meg :D
Ingen fare for det :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...