Gå til innhold

Valgets kval - hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg er ny her på forumet og i fotoverden. Riktig nok har jeg et canon powershot s80, men ny innenfor speilrefleksverden. Det ønsker jeg nå å gjøre noe med....:-)

Mitt første spørsmål til dere erfarne fotografer, tror valget mitt nå står mellom canon eos 500d og nikon d5000 eller d90. Prisen på disse kamerane er ganske like så det vektlegges ikke. Jeg heller mest mot d90, uten noen bedre begrunnelse enn hva jeg har fått ut av leste tester rundt omkring(Det får en del trekk for rotete meny).Virker som dette er en slags "storebror"?

Noen med erfaringer og anbefalninger enten på godt eller vondt om hvem jeg bør gå for?

Kamera skal brukes til all fotografering, altså et såkalt alroundkamera:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de tre du nevner er vistnok D90 best,om du dog vil merke forskjell i praksis er en annen sak.

Men jeg vil gi samme råd til deg som så mange andre har fått her, gå i en butikk og prøv dem fysisk om du har mulighet til det, velg så det som passer deg og dine hender best .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ser du kun på byggekvalitet/ergonomi er jeg enig med Snekker`n. D5000 har imidlertid også en fordel og det er vridbar skjerm som er nyttig i en del sammenhenger. Ser du på videofunkjsonen har 500d (og den nye 550D) et lite overtak. D90 er også litt større og tyngre, om det er en fordel eller ulempe avhenger av dine prioritering (gå i en butikk og prøv som Snekker`n foreslår). Utvalget av objektiver kan også være verdt å tenke på. Skal du bare ha en normalzoom spiller det ingen rolle, men er det noe spesielt du regner med å kjøpe bør du sjekke før du velger mellom Canon og Nikon. Merk også at D5000 ikke gir autofokus med alle Nikon objektiver, kun de med innebygd fokusmotor mens D90 gir autofokus også på mange eldre Nikon objektiver.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet er D5000 og D90 like, og begge svært gode.

 

D90 er imidlertid vesentlig bedre på de fleste punkt:

 

*Knakende god høyoppløst skjerm(3", 920 000 pixler). Den er ikke vridbar som for D5000 (2,7", 230 000 pixler), men altså av en helt annen kvalitet.

 

*Større, lysere søker. D90 har pentaprisme, mens D5000 har pentaspeil.

 

*Bedre ergonomi med to kontrollhjul, LCD på toppen, flere dedikerte knapper for enklere betjening.

 

*Fokusmotor, som gir større utvalg av objektiver. Da det kommer fler og fler objektiver fra Nikon med fokusmotor, begynner imidlertd dette argumentet å svekkes litt. Kommer an på hva du ser for deg av objektiver framover.

 

Vekt og størrelse er så og si identiske. D90 er en snickers tyngre, mens D5000 er faktisk ørlite mer voluminøs. Det bør vær dødt løp, og ikke et argument.

 

Eneste grunn jeg ser for å kjøpe D5000 dersom penger ikke er noe problem, er om du MÅ ha vridbar skjerm eller dersom av en eller annen grunn du skulle føle at D90 ikke sitter godt i hendene dine. Alt i alt er D90 et godt hakk over, men gode bilder vi du ta med begge.

 

Dersom video er viktig for deg, så er nok Canon 500D et bedre valg. 500D er vel ellers sånn høvelig sammenlignbart med 5000D. Skal du ha Canon og ønsker D90-nivå, må du se på 50D som er litt dyrere. Dette har ikke video, men er ogå svært godt kamera.

Lenke til kommentar
Har lest at D90 får trekk for rotete menyer og at det har en tendens til å overeksponere innendørs. Er dette grunn til bekymring eller kun pirk fra testerne?

Eventuelt grunner for at jeg ikkek skal anskaffe meg et D90?

 

Om det i det hele tatt er noen problemer, så er det pirk. Få kamera har fått så gjennomgående solide tester og tilbakemeldinger fra brukere som D90. Hva menyene gjelder, så tror jeg man må være ganske rotete i hodet for å ikke finne fram i dem. Jeg har ikke lest noe om dette med overeksponering innendørs, men vet at noen erfarer at matrix-målingen har en tendens til å vektlegge fokuspunktet mer enn hva en del liker - kanskje det er en del av det samme "problemet"... Imidlertid har de fleste kamera sine særegenheter når det gjelder lysmåling som du bare må erfare og lære selv å takle. Og det kan lett takles dersom du opplever det.

 

Nå er jeg en lykkelig D90-eier selv, så det preger jo selvsagt det du får høre fra meg, men til 6500,- får du ikke noe bedre kamera i dag ... mener jeg. Du kan finne like gode kamera, kanskje til og med noen som passer DEG bedre ... men det må du bare finne ut av selv. Til 6500,- er det vanskelig å finne direkte konkurrenter fra de andre produsentene akkurat nå, så på mange måter er D90 litt i en egen klasse (en god bit bedre enn D5000/500D og like under EOS 50D/Pentax K7). Merk at jeg her snakker om egenskaper annet enn bildekvalitet, D90 gir like god eller bedre bildekvalitet som alle andre APS-C-kamera.

 

Eneste grunnen til å ikke kjøpe D90 er om du ikke ønsker det Nikon-systemet har å tilby, om du ønsker god videofunksjon eller om du har spesielle krav til værtetting (da må du opp i pris). Mange mener mye om de to store (Canon og Nikon), spesielt representanter for de mindre merkene (Pentax og Olympus spesielt, men også Sony). Dette må du evt bare lese og finne ut av selv, hvert system har sine fordeler og på mange måter er det der valget ligger for mange.

 

Det er i alle fall ingen tvil om at av de kameraene du listet opp i første post, og dersom video og penger ikke er noe tema, så er D90 et førstevalg for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Takker for godt svar, virkelig nyttig med bruker erfaringer. Når en leser tester har jeg lett for å henge meg opp i det negative, slik som rotete menyer, er derfor godt å få bekreftet at dette slett ikke er så ille:-)

Er D90 ellers lett å bruke, med feks lett tilgang til de mest brukte knappende?

Og hvor dårlig er egentlig videoen?

Lenke til kommentar
Hei godtfolk!

 

Jeg er ny her på forumet og i fotoverden. Riktig nok har jeg et canon powershot s80, men ny innenfor speilrefleksverden. Det ønsker jeg nå å gjøre noe med....:-)

Mitt første spørsmål til dere erfarne fotografer, tror valget mitt nå står mellom canon eos 500d og nikon d5000 eller d90. Prisen på disse kamerane er ganske like så det vektlegges ikke. Jeg heller mest mot d90, uten noen bedre begrunnelse enn hva jeg har fått ut av leste tester rundt omkring(Det får en del trekk for rotete meny).Virker som dette er en slags "storebror"?

Noen med erfaringer og anbefalninger enten på godt eller vondt om hvem jeg bør gå for?

Kamera skal brukes til all fotografering, altså et såkalt alroundkamera:-)

 

Det er 5 store produsenter av digitale speilreflekskameraer på det norske markedet. Hvorfor vurderer du bare 2?

De 3 andre kameraprodusentene lager kameraer og objektiver av minst like høy kvalitet. Litt anderledes, men minst like bra.

 

De andre produsentene jeg tenker på er Olympus, Pentax og Sony(Minolta).

Panasonic og Olympus (og Samsung) lager også kompakte systemkameraer uten speil og prisme (MicroFourThirds: GF1, EP1/2, mfl.).

 

Dersom du vurderer Nikon D90, bør du også se på Pentax K-x.

Pentax K-x har den samme Sony-sensoren som står i Nikon D90, er nyere, mindre og billigere.

Pentax lager i tillegg veldig kompakte objektiver, slik at totalstørrelsen kan bli vesentlig mindre.

Du kan bruke alle Pentaxobjektiver produsert siden 1975 (k-fatning) uten adapter, og samtlige blir stabilisert (IS/VR).

 

Andre systemer har andre kvaliteter.

Hvilke del av et system som vektlegges mest er også helt individuelt, men huset er bare en del av et system.

 

Alle systemene er gode, og du gjør ikke noe galt ved å se på Canon/Nikon, men det virker litt snevert ...

 

 

 

-"Vil du ha RØD eller BLÅ?"

-"Jeg vil ha GUL! -Og GRønn!"

 

Endring: flere farger.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar
Dersom du vurderer Nikon D90, bør du også se på Pentax K-x.

Pentax K-x har den samme Sony-sensoren som står i Nikon D90, er nyere, mindre og billigere.

 

K-x later til å være et veldig godt innstegskamera, men der er et innstegskamera. Det gir lite mening å sammenligne det med D90, bortsett fra på bildekvalitet. K-x vil muligens være et godt alternativ til D5000/500D, men ikke til D90. Det nærmeste (noe over i nivå) til D90 fra Pentax er K-7 som normalt sett er vesentlig dyrere (men ser scandinavianphoto.no har en syk pris på det for tiden...).

 

Ellers er jeg mye enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Takker for godt svar, virkelig nyttig med bruker erfaringer. Når en leser tester har jeg lett for å henge meg opp i det negative, slik som rotete menyer, er derfor godt å få bekreftet at dette slett ikke er så ille:-)

Er D90 ellers lett å bruke, med feks lett tilgang til de mest brukte knappende?

Og hvor dårlig er egentlig videoen?

 

Ja, ergonomisk sett er det veldig greit å ha med å gjøre. Det er sikkert noe småplukk som kunne vært bedre (sliter personlig litt med ISO-knappen), men det er alt i alt svært bra.

 

Videoen skal jeg ikke si så mye om, da den bryr meg midt i .... men vær klar over at andre DSLR heller ikke gir noen helt perfekt funksjon. Kvaliteten på det som kommer ut er ofte veldig bra, men det er begrenset i praktisk bruk grunnet blant annet manglende/treg autofokus. Det er flere begrensninger, men vet ikke nok om det da det ikke er noe jeg bruker. Så langt er ikke DSLR noe godt alternativ til videokamera, og D90 er vel blandt de verste.

Lenke til kommentar
K-x later til å være et veldig godt innstegskamera, men der er et innstegskamera.

 

TS kommer fra kompaktkameraet Canon Powershot S80. Det var et godt kompaktkamera i 2005, om enn knotete å bruke manuelt.

Jeg tror TS er godt tjent med et DSLR av "innstegsklassen".

Fotografering kan være en kostbar hobby, og kamerahuset er bare en liten del av kostnaden.

 

Mitt råd til TS, dersom fotografering er noe du liker godt:

*Kjøp et billig kamerahus (=innstegskamera/brukt). Det tar like gode bilder som de dyrere kameraene.

*Kjøp god optikk. -Ihvertfall ett godt objektiv til det du liker best å ta bilde av.

*Lær deg å fotografere. Vit at det er fotografen som tar bildene; ikke kameraet.

Lenke til kommentar
K-x later til å være et veldig godt innstegskamera, men der er et innstegskamera.

 

TS kommer fra kompaktkameraet Canon Powershot S80. Det var et godt kompaktkamera i 2005, om enn knotete å bruke manuelt.

Jeg tror TS er godt tjent med et DSLR av "innstegsklassen".

Fotografering kan være en kostbar hobby, og kamerahuset er bare en liten del av kostnaden.

 

 

Du skal selvsagt få lov til å anbefale et innstegskamera, det har jeg overhodet ikke tatt stilling til. Det jeg ville presisere var at en uttalelse som "dersom du vurderer Nikon D90, bør du også se på Pentax K-x" gir inntrykk av at D90 og K-x er kamera av samme klasse, det er ikke. Hvilken "klasse" kamera TS ønsker/trenger får han finne ut av selv ;)

Lenke til kommentar
Det jeg ville presisere var at en uttalelse som "dersom du vurderer Nikon D90, bør du også se på Pentax K-x" gir inntrykk av at D90 og K-x er kamera av samme klasse, det er ikke.

 

Trådstarter spør om tre kameraer som går på tvers av klasser, og jeg kan ikke se noe problem med det eller å nevne D90 og K-x i samme setning. D90 er dyrere enn K-x, og bedre på noen områder, men K-x har også sine sterke sider som innebygd stabilisator. Bildekvalitet er veldig bra på de fleste crop-kameraer og hva man velger er i veldig stor grad en smakssak. Ser man på kost/nytte vil K-x sikkert "slå" D90 for mange kunder.

Lenke til kommentar
Det jeg ville presisere var at en uttalelse som "dersom du vurderer Nikon D90, bør du også se på Pentax K-x" gir inntrykk av at D90 og K-x er kamera av samme klasse, det er ikke.

 

Trådstarter spør om tre kameraer som går på tvers av klasser, og jeg kan ikke se noe problem med det eller å nevne D90 og K-x i samme setning.

 

Ja, og da gir det mer mening å klargjøre forskjellene enn å sause dem sammen til å være samme type kamera. Men dette blir off topic og ordkløveri, så skal la det ligge.

Lenke til kommentar

Jeg tar poenget og utvider horisonten med tanke på andre merker. Jeg spør derfor godtfolket:

jeg har 8000,- til rådighet, mer opptikk kan komme senere. Hvilket kamera/pakke anbefaler dere uavhengig av merke?(Men det bør bygge på et system jeg kan ha glede av i mange år)

 

Har lest litt om pentax k7 siden soliditeten appelerer til meg, men ser at det kansje ikke er tipp topp når det gjelder bildekvalitet?

 

Hva mener folket med peiling?

Lenke til kommentar
Jeg tar poenget og utvider horisonten med tanke på andre merker. Jeg spør derfor godtfolket:

jeg har 8000,- til rådighet, mer opptikk kan komme senere. Hvilket kamera/pakke anbefaler dere uavhengig av merke?(Men det bør bygge på et system jeg kan ha glede av i mange år)

 

Har lest litt om pentax k7 siden soliditeten appelerer til meg, men ser at det kansje ikke er tipp topp når det gjelder bildekvalitet?

 

Hva mener folket med peiling?

 

Heh ... å begynne å diskutere K-7 her er risky business :D Har brent meg et par ganger der. Enda jeg faktisk er overbevist, og klart har sagt i fra om at det helt sikkert er et MEGET bra kamera, så har jeg fått enkelte pentaxianere til å se rødt (det skal ikke så mye til da :tease: ). Til den prisen scandinavianphoto har det nå er det et usannsynlig godt kjøp.

 

Som du nevner har det vært noen diskusjoner rundt K-7 og bildekvalitet, spesielt støy på høy ISO. Jeg skal ikke kommentere det ytterligere, annet enn at det ER en diskusjon rundt det og at JEG tror "problemet" i de fleste tilfeller er ikke-eksisterende, og i de tilfeller det er eksisterende så er det marginalt og av liten praktisk betydning. Du vil ha alle muligheter til å ta fantastiske bilder med K-7. Værtetting og ikke minst innebygget stabilisator er et pluss.

 

For min del foretrakk jeg Nikon som system, andre velger annerledes med gode argumenter. Det var altså først og fremst systemet og ikke kameraet som avgjorde valget.

 

K-7 og D90 vil begge være svært gode alternativer under 8000,-. Ser forøvrig at det ikke lengre er på lager til den prisen (7995,- m/ kitlinse) hos sc.photo, så det kan tenkes at det tilbudet forsvinner snart.

Lenke til kommentar

Har nå mer eller mindre bestemt meg for at det må bli et D90, blir ør i hodet av all grubbling, nå er det tid for handling og slutt på alt snakket:yes:

Har et spørsmål angående en test jeg leste om D90:

 

"Men, alle kameraer har noen ulemper som er greit å vite om. JPEG bildene som kommer ut av dette kameraet med orginale innstillinger er lite oppskarpet og fremstår ikke som så skarpe som ønskelig. Dette kan ordnes ved å modifisere bildestilen. Kameraet leverer gode bilder i RAW format, men det følger ikke med noe god programvarepakke for å behandle disse filene."

 

Hva menes med at dette kan ordnes ved å modifisere bildestilen? Vil det si at noe kan gjøres slik at JPEG- bildene som kommer ut blir bedre? I denne testen mente de at JPEG bildene ut fra D90 var dårligere enn utfra eos500d.....

 

Hvilket ålreit "start" objektiv vil dere anbefale? Hvilket spenn på brennvidden er fornuftig, da det skal dekke alle områder inntil mer penger er spart opp :cool:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...