Gå til innhold

Valgets kval - hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Har nå mer eller mindre bestemt meg for at det må bli et D90, blir ør i hodet av all grubbling, nå er det tid for handling og slutt på alt snakket:yes:

Har et spørsmål angående en test jeg leste om D90:

 

"Men, alle kameraer har noen ulemper som er greit å vite om. JPEG bildene som kommer ut av dette kameraet med orginale innstillinger er lite oppskarpet og fremstår ikke som så skarpe som ønskelig. Dette kan ordnes ved å modifisere bildestilen. Kameraet leverer gode bilder i RAW format, men det følger ikke med noe god programvarepakke for å behandle disse filene."

 

Hva menes med at dette kan ordnes ved å modifisere bildestilen? Vil det si at noe kan gjøres slik at JPEG- bildene som kommer ut blir bedre? I denne testen mente de at JPEG bildene ut fra D90 var dårligere enn utfra eos500d.....

 

Hvilket ålreit "start" objektiv vil dere anbefale? Hvilket spenn på brennvidden er fornuftig, da det skal dekke alle områder inntil mer penger er spart opp :cool:

 

Din LCD-TV kommer med fix ferdige instillinger for farge, kontrast, skarphet osv, som du kanskje liker ... eller ikke. De fleste justerer vel litt på TV'n til sin smak. Det er det samme med kamera og JPEG. Det er rett og slett en enkel justering i menyen, en justering som evt kan lagres om du vil.

 

Alternativet til å gjøre dette i kameraet, er å skyte RAW-format og deretter justere dette i et passende program på PC'en. Du vil da i tillegg ha flere justeringsmuligheter enn for JPEG.

 

Dersom budsjettet ditt er 8000,- så kjøp D90 med 18-55 kitobjektiv. Da har du 1000 kroner til overs for å kjøpe andre småting så som minnekort, rensesett ol. Siden kroppen alene koster 6500,- så er det ikke mye til overs for å kjøpe noe bedre objektiv enn kit-objektivet. Faktisk ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
får D90 til 6500,- inklusiv 18-55 kitet hos lefdal. Hadde kansje håpet og byttet dette kitet mot et litt bedre med litt tillegg i pris...men vet ikke om det går...

 

Tviler på at de er interessert i å bytte, men du kan jo høre. Objektivet er så vidt jeg kan skjønne versjonen uten VR, og er ikke verdt mange kronene. Høres fælt ut, men det er jo faktisk gratis i den pakken der. Det er optisk sett temmelig bra, så det er en grei start!

 

Legg heller 1500,- på sparebøssen og kjøp noe skikkelig om noen måneder når du har spart opp noen kroner til. Da vet du kansje mer hva du vil ha også. Tele, vidvinkel normal, macro, fast, zoom? Dersom du ikke har noen klar formening nå, så vil 18-55 gi deg den erfaringen du trenger for å velge rett.

Lenke til kommentar

Hvor mye har et objektiv med vr å si? Blir bildet uansett uklart om det er tatt håndholdt uten denne funksjonen?

 

Takker for god hjelp under prosessen, settes stor pris på:-)

Har du forresten sett bedre tilbud på denne pakken, eventuelt et objektiv med vr?

 

D90 med 18-55 VR koster rett under 7000 på Japan Photo og Fotovide :)

 

 

Supert :D

Lenke til kommentar
Hvor mye har et objektiv med vr å si? Blir bildet uansett uklart om det er tatt håndholdt uten denne funksjonen?

 

Nei, du klarer helt fint å få skarpe bilder uten vr. Men med et objektiv med såpass liten blender og ingen vr så blir du mer avhengig av blits i mørke omgivelser (innendørs f.eks).

 

Det vr gjør er å stabilisere bildet slik at du kan ha mye lengre lukkertid før det blir uskarpt, f.eks kan du få skarpe bilder på 1/15s istedet for 1/60s. 

 

Knotete forklart, men du skjønner vel :)

Lenke til kommentar

VR er veldig fint i enkelte situasjoner. Om det er verdt 500,- ekstra for et objektiv det later til at du er klar til å bytte ut rimelig raskt, er jeg usikker på. Mulig ... det får bare du og lommeboka finne ut av. Hadde du planlagt å aldri kjøpe noe nytt objektiv, så ville jeg imidlertid ikke vært i tvil om at det vart verdt det.

 

Optisk er det imidlertid ingen forskjell på disse. Om det er noen, så går det i svak favør til det uten VR.

Lenke til kommentar

Du får litt mer anvendelseområde med VR objektiv,kan hende du klarer deg lenge med dette som en allsidig standard zoom.

Når det gjelder å selge dette i etterkant er det nok lettere og få solgt en med VR for en akseptabel pris.

 

Den mest anvendelige normalzoomen til Nikon er nok 16-85 VR denne er en du vil bli kjempeglad i til all mulig type fotografering gjerne i samarbeid med en ekstern blits.

 

Andre spesifikke objektiver vil helt av seg selv si i fra når du føler behovet for dem :)

Lenke til kommentar
får D90 til 6500,- inklusiv 18-55 kitet hos lefdal. Hadde kansje håpet og byttet dette kitet mot et litt bedre med litt tillegg i pris...men vet ikke om det går...

 

Anbefaler deg å gå for 18-55mm VR, dette er et høyst undervurdert objektiv som som oftest forkastes da det ikke "føles" bra ut.

 

Fakta er at dette er mer enn skarpt nok, lite, lett og gjengir farge og kontrast veldig bra. Ulempene er hjørneskarphet videåpen, samt at frontelementet roterer under fokusering.

 

Prismessig er 6500,- for denne pakken en komplett no-brainer - go for it!

 

P.S. Vil også legge til at 18-55mm VR har moderat forvregningskarakterestikk, og at dette er et av de Ken Rockwell etter min mening har helt rett om, det er rett og slett bra, særlig til prisen.

 

Legger til et par tre eks. tatt med D5000 og 18-55mm VR, alle på f/8

 

 

 

18mm

DSC_0017_1280.jpg

 

40mm

DSC_0005_1280.jpg

 

55mm

DSC_0034_1280.jpg

 

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
Dersom prisen er på grensen, så kan du jo alltid vurdere om ikke D5000 er et bedre valg.

 

For 4999,- får du D5000 + 18-55mm VR + SB-400 blits hos elprice denne uken.

Veldig god tilbud men anbefaler ikke D5000, da er D90 verdt de ekstra kronene.

 

Byttet selv ut min D5000 og kjøpte D90 istede.

 

Savnet fokusmotor i huset + at man kan styre blitsen trådløs med D90, det kan man ikke med D5000.

 

Etter jeg fikk kameraet fant jeg også en stor verdi av å få 2 kontrollhjul istedefor kun ett, STOR forskjell hvis du skal prøve ut manuelle funksjoner etter hvert.

 

Edit:

La det være klart... jeg er Nikon fan men kan ikke la være å tipse om ett tilbud som dette:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21017241

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Har hatt både D5000 og D90 (nåværende) selv, og selv om det er fordelaktig med både CLS og fokusmotor - så mener jeg ikke dette bør være alt avgjørende dersom prisen også er viktig.

 

Det er faktisk noe D5000 er bedre enn D90 på, for det første kan det tilføre distortion control automatisk på jpeg bildene, noe D90 ikke kan. Videre er D5000 mer konservativ, og endel bedre å få til eksponeringen hvor man har stor forskjell mellom lyse og mørke partier. Flipskjermen gjør det til et langt bedre "videokamera" også.

 

D90 er dog et bedre og langt mer effektivt verktøy for "fotografen".

Lenke til kommentar

Da var D90 i hus, det ble 18-55 uten vr (6500, :thumbup: )Får kjøpe flere objektiver senere...:-)

Takker igjen for alle gode råd av alle sammen, og det kan hende jeg må benytte meg av ekspertisen senere når jeg for knotet litt rundt i menyer osv, det dukker sikkert opp spm :cool:

 

Grattis! Kjøpte samme pakke (samt noen objektiver) selv en stund før jul og er meget godt fornøyd.

 

Ken Rockwell (en selvutnevnt Nikonguru med en del merkelige meninger) har laget en svært fin innføring for D90. Du kan laste den ned som PDF.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...