Gå til innhold

Snill pike trenger råd ang kjøp av utstyr og objektiver!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger hjelp fra noen drevne fotofolk i form av råd om oppgradering av mitt fotoutstyr. Har plutselig ca 10.000,- til rådighet å investere, og nå innser jeg at jeg ikke helt snøring over hvordan jeg skal prioritere og hva som er lurest. Etter å ha tittet rundt på forumet er jeg fullt klar over at jeg er bare enda en i rekken som trygler om deres hjelp, men håper ydmykt at dere bærer over med enda en nybegynner som meg, og at det hjelper at jeg er en søt og snill pike ;)

 

Ønsker å videreutvilke evnene mine, og komme meg videre fra kit-objektivet 18-55mm IS som fulgte med 1000D. Jeg bruker kameraet mest til å ta bilder av familie og venner i festlige lag, både i form av portretter og gruppebilder. Derfor vurderer jeg å bytte ut kit-objektivet til en annen normalzoom med bedre lysstyrke. Men mener jeg har lest at det kit-objektivet egentlig er ganske bra, så mulig det ikke er der jeg vil begynne? Har også vurdert sterkt å kjøpe en 50mm (f/1.8 i første omgang), da jeg hadde fantastisk morsomt med en lånt 50mm f/1.4. Har også lyst til å investere i en ekstern blits. Ofte tar jeg jo bilder innendørs når det er mørkt, og den innebygde blitsen er jo et mareritt. Vurderer også en vidvinkel ca 10-20mm, da mitt nåværende objektiv ofte oppleves som litt "trangt" når jeg tar bilder av flere...

 

En annen ting på listen er å lære å ta gode bilder av natur/landskap og arkitektur, og prøve meg på makro. Vil det være en mulighet å da bytte ut kit-objektivet med en zoom med mer tele (da får jeg vel ikke høyere lysstyrke, som jeg ønsker meg?), eller er det lurere å kjøpe feks en 55-200mm i tillegg?

 

Tenker jeg i riktige baner her? Hva ville dere gjort dersom dere var i mine sko? Håper noen kan bidra med noen gode råd! :)

 

Ps: Kom også gjerne med tips til andre nyttige ting jeg kan komme til å trenge, som f.eks. stativer, ekstra batteri, o.l.

 

Edit: Mer spesifikk emnetittel + la til noe

Endret av Ampanda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du er etter min mening på rett vei når du vurder å oppgradere objektivet.

Jeg ville sett på EF-S 17-55 2.8 IS, dette er et kvalitetsobjektiv med god lysstyrke gjennom hele zoom området. Den har mindre område enn den du har, men er optisk sett mye bedre. Jeg har flere bra objektiver, men det er denne jeg bruker mest og er mest glad i.

Ny koster den vel nesten 9000, men du finner den brukt fra 6500.

 

Vurder også en blits, Canon 430 EX I eller II er fin, allsidig og har grei størrelse.

 

10.000 gir mange muligheter, canon har for eksemple mange gode objektiver i den klassen.

Dersom mer tele er det du helst vil ha er EF 70-200 4.0 IS et strålende valg. Søk litt rundt her og du finner mye ros om dette.

 

Du får nok mange råd i mange retninger her, men husk at kvalitetsoptikk kan du ha i årevis, kamerahus etc kommer og går..

 

/Frode

Lenke til kommentar

17-55 f2,8 IS sluker vel stort sett hele budsjettet, hva med Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II til 3299,– meget bra objektiv .

 

https://prisguiden.no/product.php?product...7&cat_id=24

 

 

Når det gjelder zoom ville jeg sett på denne .

 

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS til 1999.- du får ikke bedre for den prisen .

 

https://prisguiden.no/product.php?product...4&cat_id=24

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Så dere mener at jeg tenker rett i å bytte ut kit-objektiv altså? Både EF-S 17-55 2.8 IS og EF 70-200 4.0 IS hadde vært topp, men må nok si meg enig med Snekker'n i at de spiser nok for mye av budsjettet i denne omgang. I hovedsak ønsker jeg nå å kjøpe en 2-3 objektiver, slik at jeg er "dekket", og heller oppgradere i fremtiden (når man er ferdig med studenttilværelsen) de objektivene som blir mest brukt.

 

Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II står faktisk på listen jeg har laget for meg selv, laget i et forsøk på å få oversikt. Ser dette anbefales varmt av mange. Samme med telezoomen Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. Godt å få litt bekreftelse på at jeg ikke har vært helt på jordet! :)

 

Dersom jeg kjøper disse to objektivene, vil det være "overkill" å i tillegg kjøpe mer lyssterk fastoptikk, feks EF 50mm f/1.8 II eller EF 35mm f/2 / EF 28mm f/2.8? Sikler veldig på noe slikt..

Lenke til kommentar

Siden du har cropkamera ville jeg vel heller sett på noe rundt 30mm i stedet for 50mm. Da foreksempel Sigma 30mm f/1.4

 

handler du brukt, så bør du kunne få tre knakende gode objektiver for 10000 - Canon 70-200 f4 L, Tamron 17-50 f/2.8 og Sigma 30mm f/1.4 bør kunne klares for den summe (5000, 2500 og 2500)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Snille piker får alltid hjelp :yes:

 

I siste Digital Photo får Sigma 18-50 F/2.8 "Gold award" (329£)

Der er den sammenlignet bla med Canon 17-55 F2.8 IS (789£) og Tamron 17-50 F/2.8 (529£)

Alle får 4 av 5 stjerner på billedkvalitet.

Canon får 5/5 på byggekvalitet og "performance". Sigma/Tamron får 4/5 på begge, men Sigma vinner på value for money. (Drawback at Sigma ikke har billedstabilisator på dette objektivet)

Bra side for gode råd forresten, sjekk ut www.photoanswers.co.uk

 

Canons litt eldre 17-40 F/4.0L holder også svært høy kvalitet og er noe billigere en 17-55 objektivet til Canon. Men også det uten stabilisator.

 

Har selv en Sigma 10-20 F/3.5, absolutt et godt objektiv.(Betalte 3.900 kr i Gibraltar)

 

Men favoritten er 70-200 F/4.0L IS, den koster vel rundt 9-10.0000 kr i Norge men er fantastisk!

 

Har også en eldre og billig 55-200 F/3.5-6.3 uten stabilisering, nesten helt ubrukelig (med mindre det er veldig godt med lys).

 

50 mm F/1.8 er også fantastisk til prisen, selv om følelsen er litt plastikkaktig.

 

Det mest praktiske objektivet jeg har er en Sigma 18-200 med stabilisering, det henger alltid på fordi det er så fleksibelt. Passer for enhver anledning! Litt lavere kvalitet enn 70-200 objektivet naturligvis, men så klarer jeg meg med ett objektiv.

 

Husk at kameraet blir veldig fortungt når du setter på objektiver som nevnt over. Vurder å kjøpe et batterigrep, så du får en brukbar balanse i kameraet og bedre grep. Eller finn deg et brukt D-40/50 (fantastisk mye raskere å bruke enn forbrukerserien til Canon, pga alle hurtigknappene). Ps! Ikke glem stativ. Bruker ofte en enkel monopod selv, det hjelper mye når man zoomer utover 100mm.

 

Lykke til!

Endret av janfrede
Lenke til kommentar

Så du vil heller anbefale Sigma sin 18-50? Tamron har jo også en 17-50 f/2.8 uten VC til omtrent samme prisen som Sigma-objektivet.

 

Er det verdt å legge i noen hundrelapper mer for å få bildestabilisator på objektivet? Jeg ønsker jo å bruke det en del under lyssvake omgivelser som nevnt, sammenkomster o.l., hvor folk ikke alltid sitter like stille.. :p

 

Jeg tror nok dessverre ikke jeg ønsker å legge så mye penger i en tele foreløpig. Canon 70-200 f4 L ser super ut, men blir i proffeste (les: dyreste) laget for meg nå. Da tror jeg heller at jeg ønsker å bruke penger på en vidvinkel, f.eks. Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 eller Sigma 10-20mm f/4-5.6.

 

Eller burde jeg ta hintet når så mange av dere anbefaler 70-200 f/4 L? ;)

 

Edit: La til

Endret av Ampanda
Lenke til kommentar

Tja, hva skal man si da :D

 

Folk prioriterer jo ulikt. Jeg kan kansje heller fortelle hvordan jeg bygde opp samlingen min :)

 

Hadde først en Nikon d40 med kit objektiv. Denne solgte jeg senere (det angrer jeg på nå da, hadde likt å ha det som backupkamera) og kjøpte meg en d300 samt en brukt 17-55 f/2.8

etter det utvidet jeg med en telesoom, 55-200 f4-5.6. Etter det igjen kjøpte jeg en brukt 12-24 f4, det var da jeg innså at jeg trengte et stativ, så kjøpte en manfrotto stativ med kulehode.

Tok så steget til macro med 105mm f2.8 og deretter fikk jeg en ekstern blits på tilbud. etter det kjøpte jeg en brukt 50mm f1.2

De siste tilskuddenen til fotobaggen er an 10.5mm fisheye og batterigrep.

 

Er det noe jeg angrer på?

tja.. ja

Jeg skulle nok ha kjøpt meg en lyssterk 50mm tidligere. Det er en hærlig brenvidde som jeg trives godt med, og det er ikke den største investeringen om du kjøper en f1.8 (i allefall ikke om du handler brukt)

Macroen har jeg stort sett brukt til portrett, har ikke blitt mye macrofotografi på meg, så kunne nok handlet den senere.

Alt i alt har jeg det meste jeg føler jeg trenger av utstyr nå, men skulle nok forandret litt på innkjøpsrekkefølgen om jeg skulle gjøre det igjen.

 

Jeg har forresten kun Nikonobjektiv, og mange av de er kjøpt brukt. Dette har jeg gjort bevisst for å kunne selge de igjen til omtrent samme pris som jeg kjøpte de, om det skulle bli nødvendig.

 

Det ble veldig mye tekst her nå, men håper det hjalp i allefall litt :)

Lenke til kommentar
Nei, lavere lukkertid er uansett lavere lukkertid :)

Ok, ser nå at jeg tenkte feil der, gitt.. :p

 

Men for å oppsummere rådene her:

 

Jeg burde bytte ut kit-objektivet mitt med et mer lyssterkt objektiv med ca samme brennviddeområde, f.eks. Tamron 17-50 F/2.8 eller Sigma 18-50 f/2.8? I tillegg bør jeg supplere med et lyssterkt fastobjektiv. Jeg tenkte 50mm, men siden jeg har crop burde jeg heller tenke på noe nærmere 30mm, f.eks. Sigma 30 f/1.4? I tillegg bør jeg kjøpe stativ og batterigrep hvis jeg investerer i en skikkelig tele, hvor flere anbefaler 70-200 f/4.0L som er dyr men visstnok verdt pengene.

 

Noen som har noen innvendinger?

 

Jeg vil forsøke å få tak i det jeg kan brukt, så jeg sparer vel noen lapper på den måten.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke lett når man får råd som spriker som et fange staur. (:

 

Jeg vil slå et slag for å kjøpe brukt. Alle objektivene jeg har nå er kjøpt brukt, bruk litt tid på det så finner du gode kandidater. Se spesielt på foto.no, de har et bra bruktmarked.

På denne måten kan du få litt bedre kvalitet for pengene. Dersom du velger å selge igjen så taper du lite.

 

Jeg ser mange anbefaler objektiver som har veldig stort spenn i brennvidde, f.eks Sigma 18-200. jeg falt også for tanken om ett allround objektiv, men angret fort. Synes ikke jeg fikk bra bilder med den. Det kan jo være at mitt eksemplar var sub-standard. Det er imidlertid vanskelig å bygge slike objektiver med høy kvalitet og rimelig pris. Du har jo et systemkamera, styrken her er jo blandt annet utskiftbar optikk

 

Igjen, lykke til, det er vrient å velge i vrimelen..

Lenke til kommentar

Sigma sin 18-50 skal være bra den og, men etter det jeg forstår så er det litt mere variasjon i kvaliteten på disse og dermed lettere å ende opp med et dårlig eks :hmm:

 

Ser 70-200 F4 nevnes her, men skal du under 5000 så må det bli uten IS og da er jeg ikke så sikker lengre med mindre du er glad i stativ.

Jeg har selv IS utgaven av dette og kan trygt skrive under på at objektivet er bra .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

1; Ikke bruk alle pengene på en gang selv om de brenner i lomma. Kjøp ett og ett objektiv.

 

2; Ikke tenk på å bytte ut normalzoomen din i første omgang. Du vil ikke oppleve at en zoom med omtrent samme zoom område blir så merkbart bedre selv om alle tester sier de er bedre og den har f/2.8. Bruk heller tiden på å bli en bedre teknisk fotograf og lær deg i hvilke situasjoner den fungerer best og hvor den har sine svakheter. Erfaring er det som gjør at utstyr og fotograf yter sitt beste.

Lær deg hvordan du skal etterbehandle bildene for å få dem bedre.

 

3; Bruk pengene dine på objektiver som har mer vidvinkel og mer tele enn det du har så utnytter du økonomien din best og får mest rekkevidde å lære mer.

Suppler gjerne med en 50mm f/1.4 eller 1/8. Da har du et bra objektiv for både portrett og natur/landskap hvor du kan trene på kreativ bruk av dybdeskarphet. Et vanskelig område å bli riktig god på.

Alle objektivene som folk her har foreslått er bra. (Tamron 17-50 uten VC er bedre enn VC)

 

4; Hvis du tar mye bilder inne i dårlig lys, eller for den sak, ute i både dårlig å bra lys; kjøp deg en god blits og lær deg å bruke den både som hovedlys når det er for mørkt eller som suppleringslys for å lyse opp skygger. En god blits bruker tar bilder hvor det ikke ser ut som om det er brukt blits. Et godt mål å nå.

 

5; Etter som du får mer utstyr så vil du se at dette avler behov og lyst på mer utstyr. Alt fra stativ til ting du ikke har tenkt på enda.

Fotoutstyr er dyrt nok til at det er dumt å kjøpe ting som du ikke bruker noe særlig.

 

Har nylig snakket med en i liknende situasjon som deg men som hadde kjøpt flere objektiver samtidig. Han klaget over at det egentlig bare var ett av dem som han brukte og at han til den typen motiver som inspirerte ham så trengte han mer en vidvinkel enn den tele zoomen han hadde kjøpt. Finn ut hvilke typer motiver som inspirerer mest og begynn der.

Kikk på hundrevis av bilder på nettet hver uke. Finn gode bilder med motiv som er i nærheten av de bildene du ønsker å ta og prøv å etterlikne dem.

 

Ta ett skritt av gangen, en utstyr-part av gangen. Bruk den nye en stund til du blir kjent med det før du kjøper neste del. Da har kanskje prioriterings listen din forandret seg.

 

Vær skeptisk til "foto gear heads"! De gir ofte dyre råd!

Lenke til kommentar

Det er mange fristende ting og saker å oppgradere med/til. Det er fristende å oppgradere normalzoomen, men med mindre du er misfornøyd med bildekvaliteten og/eller kunne tenke deg større blender, så ville jeg heller kjøpt andre ting først. Det kommer veldig an på hva du liker å ta bilder av, og hva du synes er gøy. Et godt alternativ hvis du skal oppgradere her er den tidligere nevnte Tamron 17-50/2.8.

 

Vil du ta telebilder, så er EF-S 55-250IS en glimrende zoom til prisen. en EF 70-200/4 har bedre bildekvalitet og blender, men er dyr og enda dyrere med IS, og det er mye annet interessant å få fatt i..

 

Tror du vil få mye ut av en skikkelig blits - en 430 EX (evt. EX II) vil gjøre innendørs fotografering noe helt annet når du får skikkelig lys - tror du får en aha-opplevelse når du får se resultatene av å bounce blits i taket.. :)

 

Et kjapt normalobjektiv, som 50/1.4 eller 30/1.4 er moro, og gir helt andre muligheter til tynt fokusplan. :)

 

Vil du ha mere (ultra-)vidvinkel er EF-S 10-22 et glimrende alternativ.

 

Ellers er det også fristende å spørre om du har sett på makro - makrofotografering er kjempeinteressant! Gå for en makro ~50mm for blomsterbilder, 150mm+ for insektbilder og et sted midt i mellom 90-105mm for noe som er ok til begge deler. 100/2.8 Macro er det objektivet jeg har kjøpt som har gitt mest moro.

 

Og - ikke vær redd for å kjøpte brukt! :)

 

Vil også anbefale å investere tid i etterbehandlingen - lær deg grunnleggende RAW-bildebehandling, og litt om oppskarping.

 

En ting som gir mye for pengene er Magnar Fjørtofts eminente Digital Fotografi i praksis, hvis du ikke er redd for å lese og lære - tror du får mye ut av den. En genial "bibel". :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Selv om jeg annbefaler Tamron 17-50 så betyr ikke det at du må skifte ut det objektivet du har med denne, jeg ville prioritert de andre først som feks zoomen og en vidvinkel og blitz, føler du så at du har råd og behov for en bedre std zoom så kan du kikke nærmere på nevnte objektiv .

 

Når det gjelder lesestoff annbefaler jeg disse:

 

Boken Digital fotografering

 

 

Boken om Digital Fotografering - Bind 2

 

http://www.japanphoto.no/product/fotoboker...to-bind-1-og-2/

 

Pakketilbud 399,-

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Igjen, takk for gode råd!

 

arthon har et poeng i det han sier. Pengene brenner veldig i lommen akkurat nå, da jeg har siklet på nytt glass noen måneder. Skal prøve å holde hodet kaldt, det er jo tross alt en del tusenlapper vi snakker om her, og en student har ikke denne kjøpeevnen hele tiden, det kan jeg love dere! :)

 

Jeg tror nok at jeg kommer til å kjøpe Tamron 17-50 f/2.8 (brukt), etter at så mange har gitt den gode skussmål. Den er ikke avskrekkende dyr, og det virker som om jeg får mye igjen for pengene. Det jeg har savnet med kit-objektivet har jo nettopp vært lysstyrken (eller rettere sagt mangelen på dette). Har vært i kontakt med en som selger det (uten VC) via foto.no, og som gir en god pris.

 

Kommer nok også til å bestille meg en 50mm f/1.8 (ny), iom at denne er relativt billig. Lånte en 50mm f/1.4 av en kamerat, og moret meg veldig. Liker veldig godt å ta portretter, og synes denne fungerte utmerket til dette formålet. Selv om f1.8 ikke er like lyssterk er det en stor forbedring i forhold til 50mm på kit.

 

Det blir nok også en 430 EX II, da jeg føler behovet for ekstern blits. Det er jo også fornuftig, iom at det blir mye innendørsfotografering.

 

Etter disse investeringene tror jeg jeg skal la resten av pengene hvile seg en stund på sparekonto, og se hvilke behov som melder seg etter hvert. Har jo da ca 5000,- igjen, og jeg har lyst på både EF-S 55-250 IS og en vidvinkel, f.eks. Sigma 10-20.

 

Høres resonnementet mitt fornuftig ut? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...