Gå til innhold

Mistanke om jordfeil


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg oppvaskmaskin. Strømkontakt og alt var klart i min leilighet, men har merket i det siste at hvis jeg tar på metallet på oppvaskmaskinen så får jeg strøm i meg. Virkelig strøm, ikke bare støt som om jeg har bygd opp statisk elektrisitet. Antar dermed at kontakten som ifølge huseier skulle være jordet, allikevel ikke er jordet, evt at det er noe galt med jordingen.

 

Noen som vet hvordan jeg kan måle for å finne ut om det er jordingen eller evt. om det er noe galt med den nye oppvaskmaskinen min? Har tilgang til multimeter, så må bare vite hva jeg skal måle over...

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en typisk feil der stikken til oppvaskmaskina ikke er jordet men oppvaskbenken som blandebatteriet er kobla tilsammen med vannrørene er mere eller imdre jordet gjennom vannrørene.

Den enkleste måten å fine ut av dette på er å finne fram ei jorda skjøteledning, plugge den i det aktuelle stikket og måle om det er fobindelse mellom skjøteledningen og sikringsskapet.

Du skal også ha forbindelse mellom jord i stikken og vannrøret i kjøkkenbenken om det er kobberør der.

 

Om det ikke er jord i stikken til oppvaskmaskina får maskina et flytende jordpotensiale og di får strøm i deg om du tar i dette flytende potensialet og noe som faktisk er jordet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er et svært gammelt hus, og kontakta har blitt brukt til en tidligere varmtvannsbereder som stod under vasken, så forunder meg ikke om den kontakta ikke er kobla til jord, selv om det er en jorda kontakt.

 

Skal måle litt når jeg kommer hjem fra jobb i kveld, så får vi "satse" på at det er jordingsfeil. Hvis det er jordningfeil så blir det jo bare en tlf til huseier som får få en elektriker til å fikse det. Har en veldig snill huseier, så å evt få fiksa det blir ikke noe stress :)

 

Angrer noen ganger på at jeg ikke gikk elektro, hadde vært kjekt å kunne fiksa det selv også, men kan da nok til å leke litt med strøm, er jo utdanna dataingeniør :p

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar

i et rom skal alle eller ingen stikkontakter vere jordet. vis det nå skulle vere jordfeil så vil du kunne måle 133V mellom jord og fase. siden du vet litt om elektro kanskje så kan du vere forsiktig å opne stikken å se om jord er tilkoblet. følge hele kabelen tilbake til skapet. jeg har sett at gamle hus så mangler det jordlere, klipt av, ikke tilkoblet, tilkoblet i siste stikk men ikke i den før så du ikke har jord hele veien til siste forbruker.

 

er du trang for å få vekk denne behagelig følelsen av jordfeil :devil: gjennom kroppen så kobler du på en 4mm2 utjevningleder. trekker denne gjennom dørene og borer hull i sikringskapet si dør og kobler den på jord. :roll: PS husk å fjerne den før eektrikeren kommer. men service elektrikere kommer som regel nesten med en gang. mens vi som installaerer el. på skip kommer nesten når vi vil om morgenen og så setter vi oss i kontrollrommet og lager alarmer så alle ombord mista hørselen og blir fargeblind. :lol: testing, testing is fun. :fun: bare kutte strømmen til ei pumpe så vil varsler E0 systemet oss. da synger yodalighten og blinker i alle regnbuens farger som rødt, orange og blå. :thumbup: samtidig så blinker lyset. blitslys. roterende blålys som pelle politibil bruker. så tester vi brannalarmen. da synger alarmene i kor med forskjellige lyder og blitslys med rød farge. :grin: livet er fett. så snakker vi litt med elektrikerpolakker på brua. interntelefon kødding. slår av og på strømmen der oppe. løser ut brannalarmen hele tiden så de på brua blir galen av å slå den av hele tiden. når vi jobber overtid så retter vi alle utvendige floodlightene (lyskastere) mot brua så vi blinder de. slår de av og på flere ganger. leiker litt med seachligthen (søke lyskaster) som står på brua. joystikk styring. da lyser vi opp hele byen her når vi jobber overtid. vi griller litt pølse foran lyskasteren og så vi får oss litt middag og få litt farge på kroppen. kødde litt med å sende morsesignal.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være feil for at du skal kunne måle rund 133 volt mellom fase og jord i stikkontakten hvis det er et IT nett. Som jeg regner med det er der huset står.

 

Men får du strøm i deg må du være i kontakt med jord og 1 fase. Kan også få strøm ved og komme borti jord og jord. Orker ikke gå inn på detaljer. Ta og mål mellom stål på oppvaskmaskinen og noe som er jordet så ser du om du får spenning over 50V da har du en farlig berøringsspenning og en jordfeil. Kan også være jordfeil hos naboer desverre.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...