Gå til innhold

Kan ikke butikker og forhandlere lese og skrive ut RAW-filer?


Anbefalte innlegg

@ svein_jarle: Hvorfor i alle dager skal butikken lage et script (som vil måtte oppdateres hver gang det kommer en ny kameramodell) når kameraprodusenten allerede har gjort jobben med å implementere en fullt ut fungerende jpg-konverter i kameraet? Så vidt jeg vet kan man tweake jpg konverteren i alle kamera som leverer raw-filer.

 

Og noen vil ha overoppskarpede bilder med farger som sier "pang!", andre går for et mer nøytralt uttrykk. En standard raw-konverter vil derfor gi de samme "problemene" som de innebygde konverterne i hvert enkelt kamera.

Endret av alkymist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ svein_jarle: Hvorfor i alle dager skal butikken lage et script (som vil måtte oppdateres hver gang det kommer en ny kameramodell) når kameraprodusenten allerede har gjort jobben med å implementere en fullt ut fungerende jpg-konverter i kameraet? Så vidt jeg vet kan man tweake jpg konverteren i alle kamera som leverer raw-filer.

 

Og noen vil ha overoppskarpede bilder med farger som sier "pang!", andre går for et mer nøytralt uttrykk. En standard raw-konverter vil derfor gi de samme "problemene" som de innebygde konverterne i hvert enkelt kamera.

Nå bare vil du ikke skjønne hva jeg mener. Et script trenger da ikke oppdateres i det hele tatt. Om det først er laget (f.eks. på Mac) vil prosedyren være identisk. RAW-supporten går gjennom systemet og det oppdateres så og si av seg selv når det er nye oppdateringer ute.

 

Og med RAW-printing skal man ikke forvente perfekte resultater, men ta nå f.eks. ei dame som knapt har hørt om raw, men har klart å slå det på i menyen på sitt nye 500D - hun kommer ikke til å ville skjønne, når hun skal fremkalle bildene i butikken, at det hun har tatt ikke er bilder. Det er utrolig dårlig kundebehandling å ikke gjøre noe med det. Men om man forklarer saken, men så gjør en bitteliten jobb for å likevel få konvertert råfilene for kunden, vil man plutselig ha fått seg en stamkunde. Og hvorfor i alle dager skal ikke butikken yte litt service?

Lenke til kommentar
Så lenge vi som kunder er villig til å betale, kan da sikkert butikkene sette av kostnader til både utstyr og kompetanse for å hjelpe de som trenger det med RAW-filer.

 

Men om vi virkelig har denne betalingsviljen er jeg vel noe skeptisk til. Vi skal jo ha alt gratis...

Joda, men enkel konvertering koster hverken mye tid eller ressurser. Om kunden får god behandling en plass, kommer han/hun tilbake senere, og slikt blir det penger av.

Lenke til kommentar
Mye unnskylding av bransjen her. Jeg mener absolutt at en fotobutikk som reklamerer med å lage papirkopier av bilder i 2010 burde kunne ta imot råfiler.

Ettersom RAW er data direkte fra sensorbrikken sier de egentlig ikke noe om hvordan bildet skal være. Dette er rådata og behandles manuelt for å få riktig resultat. Rådata fra sensorbrikken går ikke gjennom kameraets software slik som f.eks. JPG gjør. Rådata er ment for videre særbehandling av fotografen for å få frem det han ønsker og er ikke beregnet for direkte utskrift.

Lenke til kommentar

Det kan du si, men jeg snakker ikke om perfekte resultater - men heller utsnitt. Og - på 10x15-kopier er det slett ikke så stor forskjell på JPG og RAW mtp skarphet og slikt - å si at det vil utgjøre en enorm forskjell for folk som generelt har lite peiling er feil. Ja, man kan få mye ut av et RAW-bilde, men utsnittsmessig holder en ren utskrift fra en råfil i lange baner.

Lenke til kommentar
Det kan du si, men jeg snakker ikke om perfekte resultater - men heller utsnitt. Og - på 10x15-kopier er det slett ikke så stor forskjell på JPG og RAW mtp skarphet og slikt - å si at det vil utgjøre en enorm forskjell for folk som generelt har lite peiling er feil. Ja, man kan få mye ut av et RAW-bilde, men utsnittsmessig holder en ren utskrift fra en råfil i lange baner.

HVORFOR skal noen som ikke har peiling i det hele tatt skyte i råformat?

Lenke til kommentar
Det kan du si, men jeg snakker ikke om perfekte resultater - men heller utsnitt. Og - på 10x15-kopier er det slett ikke så stor forskjell på JPG og RAW mtp skarphet og slikt - å si at det vil utgjøre en enorm forskjell for folk som generelt har lite peiling er feil. Ja, man kan få mye ut av et RAW-bilde, men utsnittsmessig holder en ren utskrift fra en råfil i lange baner.

 

Hjelpe meg...er det mulig...

Lenke til kommentar

Du vil ikke tro hvor mange som faktisk tar RAW-bilder fordi man har hørt at det er så mye bedre enn JPG. Og mange har hatt noen som har fikla med kameraet sitt og tatt mange bilder før man har innsett at man ikke tok bilder i JPG likevel.

 

Og å sammenligne med et bilverksted er ganske søkt. For folkens - det tar ikke lang tid i det hele tatt å skrive ut RAW-filer. Om man skal drive mye etterbehandling tar det lang tid, men bare oppskarping og konvertering til JPG tar noen veldig få minutter. Men likevel - som jeg har sagt - god kundebehandling er viktig for enhver business!

Lenke til kommentar
HVORFOR skal noen som ikke har peiling i det hele tatt skyte i råformat?

Fordi noen andre som tror de har peiling har anbefalt dem det.

 

Så enig i det.

Mye unnskylding av bransjen her. Jeg mener absolutt at en fotobutikk som reklamerer med å lage papirkopier av bilder i 2010 burde kunne ta imot råfiler. Rett og slett fordi mange bare vil ha enkle utskrifter, men bare har råfila tilgjengelig. Klart, etterarbeidet er det ikke å forvente at printsjappa skal drive, men folk burde iallefall få valget, og bli gjort klar over at dersom sjappa skriver ut fra råfila, vil bildene ikke vise sitt fulle potensiale. Men det kan være veldig nyttig for en fotograf, eks, som skal sende utsnittsprøver til et brudepar. Bildene vil jo uansett måtte gjøres noe med før de kan brukes, men da kunne man iallefall velge bort lite flatterende positurer og slikt.

 

Ja akkurat. I 2010 eller 2009 så burde absolutt fotobutikker kunne gjøre sånt.

Lenke til kommentar
Du mener altså Svein-Jarle at det er utrolig mange som faktisk tar bilder i RAW samtidig som du mener at det å konvertere disse til JPG burde være gratis i butikkene.

 

Aner du en bitteliten logisk brist...

Nei, den aner jeg faktisk ikke. Jeg snakker som sagt ikke om etterbehandling, men av direkte utskrift. Det tar svært kort tid, og slik kundebehandling blir kunden fornøyd med, og i et overcrowded marked bør man strekke seg litt lenger for å beholde kunden.

Lenke til kommentar
HVORFOR skal noen som ikke har peiling i det hele tatt skyte i råformat?

Fordi noen andre som tror de har peiling har anbefalt dem det.

 

Så enig i det.

Mye unnskylding av bransjen her. Jeg mener absolutt at en fotobutikk som reklamerer med å lage papirkopier av bilder i 2010 burde kunne ta imot råfiler. Rett og slett fordi mange bare vil ha enkle utskrifter, men bare har råfila tilgjengelig. Klart, etterarbeidet er det ikke å forvente at printsjappa skal drive, men folk burde iallefall få valget, og bli gjort klar over at dersom sjappa skriver ut fra råfila, vil bildene ikke vise sitt fulle potensiale. Men det kan være veldig nyttig for en fotograf, eks, som skal sende utsnittsprøver til et brudepar. Bildene vil jo uansett måtte gjøres noe med før de kan brukes, men da kunne man iallefall velge bort lite flatterende positurer og slikt.

 

Ja akkurat. I 2010 eller 2009 så burde absolutt fotobutikker kunne gjøre sånt.

Cruentus har tydligvis fortsatt ikke forstått forskjellen på RAW og JPG. RAW etterbehandles av fotografen (noe som har tid), JPG har blitt ferdig etterbehandlet i kameraet i henhold til settinger i kameraprofilen og produsentens spesialprogram (i firmware) for denne kameramodellen. Ofte kan de vinne ytterligere på etterbehandling i programmer ala Photoshop.

 

Det du ber om Cruentus er at alle butikker har en spesialist på Photoshop (eller lignende programmer) på plass som gjør alt tidkrevende etterarbeidetmed bildene. Det holder ikke med oppskarping, farvebalanse og eksponeringsjustering. For hva er egentlig riktige innstillinger? Her finnes det ingen fasit.

 

JPG kan sammenlignes med negativer fra filmbaserte kameraer (ferdig fra kameraet). RAW er et hakk eller to før dette i prosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...