Gå til innhold

World of Warcraft stagnerer


Anbefalte innlegg

WoW mer eller mindre sluttet når de lanserte TBC
Jaha?
har spilt til WoTLK, cleared alle raids opp til ulduar, sluttet å spille før den instancen kom ut
Så da vet du altså ikke hvordan spillet var på det tidspunktet.
likte vanilla wow my bedre enn noen expansions
Hva du syns har ingenting med hvor bra spillet overlever. Er mange ting fra vanilla jeg også savner, men det er naturlige ting som forsvinner når man spiller lenge
var en utfordring å spille i vanilla, med TBC så var ikke epics, epic lengre
Det var en utfordring pga flere ting. Det var ikke et like stort max/min-samfunn (les:ElitistJerks), utstyret var veldig "hulter-til-bulter" (Spirit på plate-armor, agility/strength på cloth), bossene hadde mye bugs.
spillet blir jo bare lettere og lettere
Spillet er fortsatt veldig vanskelig, men det er også langt lavere inngangsterskel for vanlige spillere, slik flest mulig får oppleve ting.
Vanilla: 1 lvl 60, IKKE full epic (spilt siden beta)

 

TBC: 7 lvl 70, 4 med FULL epic

 

WoTLK: 9 lvl 80, 6 med FULL epic

 

vanilla varte lengre enn noen av de expansionsa der

Ja, Vanilla WoW varte lengre enn utvidelsespakkene. WoW har blitt mye mer "casual"-vennlig, og mindre hardcore-vennlig. Du må ikke lenger investere 10 timer dagen for å være blant de beste raiderene. Du må ikke lenger grinde i månedsvis for å drepe en boss.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den artikkelen mangler troverdighet på de aller fleste punkter og blir mer eller mindre synsing som hadde passet bedre i skribentens blogg.

 

Selv fra første setning (overskriften) ble jeg skeptisk, ordet "stagnerer" er kanskje korrekt rent faktamessig, men det har en negativ konotasjon som øyeblikkelig mistenker at skribent (evt spillverket.no) har en agende med artikkelen (f.eks vi liker ikke wow og vil vri de nøytrale fakta (medlemsmasse uendret) til negativ trend (wow på vei mot døden).

 

Etterhvert ble det bare rot.

Man skulle tro at slippet av tilleggspakken skulle øke antall abonnenter, men hvis det en gang var slik har de kundene nå forsvunnet.

 

"Man skulle tro" er ikke objektiv journalistikk, det er bare retorisk vissvass. Begrunnelse mangler og (det er ikke åpenbart for alle, de som går utenfor "man", at expansion øker subs).

 

Hvis man velger å stole på Vivendi, hadde spillet rundt 12 millioner abonnenter i starten av 2009, dette vil si at World of Warcraft har opplevd en nedgang med rundt 500 000 spillere siden den gang. Vivendis tall må allikevel bli tatt med en klype salt, det kan godt hende at de vært på den generøse siden og rundet tallet opp i anledning pressemeldingen.

 

Hva begrunner du "hvis man velger å stole på" med? Ser ingen kilder du henviser til som tilsier at Vivendi kan ha jukset med tallene. Og konklusjonen blir altså at enten har WoW hatt en nedgang på ca 4% på ett år (etter å ha hatt en enorm ledelse i flere år på andre MMOs) men samtidig sår du tvil om det ved å si at de kanskje ikke har det likevel fordi "de kan ha vært generløse med tallene".

 

De dårlige nyhetene slutter dessverre ikke der

 

Enda mer subjektiv formulering og blogg-aktig synsing. På dette tidspunkt hadde jeg mest inntrykk av å lese den hemmelige bloggen til Yongchan Lee. I sterk tabloidisert format.

 

Begrunn hvorfor, i etterkant av finanskrisen og all time high i subs, dette automatisk er dårligere nyheter når du selv argumenterer for at medlemsmassen fortsatt er den samme, til tross for at det ikke har vært expansion på godt over ett år?

 

Er dette starten på slutten for World of Warcraft?

 

I rest my case.

 

Nå er jeg kanskje farget av min ellers store begeistring for Spillverkets artikler/nyheter, men dette var jevnt over meget dårlig skrevet.

Endret av Tarciryan
Lenke til kommentar
Selv fra første setning (overskriften) ble jeg skeptisk, ordet "stagnerer" er kanskje korrekt rent faktamessig, men det har en negativ konotasjon som øyeblikkelig mistenker at skribent (evt spillverket.no) har en agende med artikkelen (f.eks vi liker ikke wow og vil vri de nøytrale fakta (medlemsmasse uendret) til negativ trend (wow på vei mot døden).

Ordet ”stagnere” har definitivt en negativ konnotasjon, men jeg vil nå si at ikke å oppleve abonnentvekst er negativt for et spill som har sett stødig økning de siste 5 årene. Dette er en sak om at spillet ikke lenger opplever vekst, ikke om at det dør ut.

 

Man skulle tro at slippet av tilleggspakken skulle øke antall abonnenter, men hvis det en gang var slik har de kundene nå forsvunnet.

"Man skulle tro" er ikke objektiv journalistikk, det er bare retorisk vissvass. Begrunnelse mangler og (det er ikke åpenbart for alle, de som går utenfor "man", at expansion øker subs).

Det er tydeligvis åpenbart for deg, men jeg ser poenget ditt :).

Hvis man velger å stole på Vivendi, hadde spillet rundt 12 millioner abonnenter i starten av 2009, dette vil si at World of Warcraft har opplevd en nedgang med rundt 500 000 spillere siden den gang. Vivendis tall må allikevel bli tatt med en klype salt, det kan godt hende at de vært på den generøse siden og rundet tallet opp i anledning pressemeldingen.

 

Hva begrunner du "hvis man velger å stole på" med? Ser ingen kilder du henviser til som tilsier at Vivendi kan ha jukset med tallene. Og konklusjonen blir altså at enten har WoW hatt en nedgang på ca 4% på ett år (etter å ha hatt en enorm ledelse i flere år på andre MMOs) men samtidig sår du tvil om det ved å si at de kanskje ikke har det likevel fordi "de kan ha vært generløse med tallene".

Det at antall abonnenter gikk opp fra 11,5 til 12 millioner på en måned er merkelig, spesielt ettersom den første annonseringen var den som var etter expansion-release. Hvis Vivendi faktisk var spot on gjør det jo saken enda verre, i og med at de da har hatt en nedgang. Nå skal jeg innrømme at jeg fant dette i ettertid, men allikevel: http://www.morningjournal.com/articles/201...ca119712788.txt

De dårlige nyhetene slutter dessverre ikke der

 

Enda mer subjektiv formulering og blogg-aktig synsing. På dette tidspunkt hadde jeg mest inntrykk av å lese den hemmelige bloggen til Yongchan Lee. I sterk tabloidisert format.

Jaha? De dårlige nyhetene står faktisk rett under. Beklager hvis ordbruken oppfattes som bloggaktig.

Begrunn hvorfor, i etterkant av finanskrisen og all time high i subs, dette automatisk er dårligere nyheter når du selv argumenterer for at medlemsmassen fortsatt er den samme, til tross for at det ikke har vært expansion på godt over ett år?

Igjen, ”jeg vil nå si at ikke å oppleve abonnentvekst er negativt for et spill som har sett stødig økning de siste 5 årene”. Er du ikke enig i at dette er negativt?

 

 

Er dette starten på slutten for World of Warcraft?

I rest my case.

Nå er jeg kanskje farget av min ellers store begeistring for Spillverkets artikler/nyheter, men dette var jevnt over meget dårlig skrevet.

En søtsur godbit lurte i avslutningen, jeg får vel både takke og beklage.

Lenke til kommentar

Det som går opp må komme ned en gang. World of Warcraft har lansert 2 ekspansjoner og kommer med en tredje. Etter å ha spillet originale WoW, TBC og Wotlk må jeg si at de klarer til dels å fornye seg, med unntak.

 

Veien til høyeste nivå er interesang i Northrend, men når man treffer 80 er man tilbake til gamle WoW igjen, eller TBC. Her er det å grinde møkra av seg for bedre utstyr som like vel blir gjort til dritt når neste patch kommer.

 

Jeg synes ikke Blizzard har klart å foryne seg på sluttnivået og etter 5 år i gamet koker det ned til samme gamle repetisjonen på sluttnivået som man har sett før. Til tross for at alt er enklere enn før blir det like fult en evigvarende kamp av grinding før man kan komme seg videre. Det blir fort kjedelig å springe gjennom Nexus for 20ende gang bare for å samle nok emblems til bedre utstyr, eller kjøre de samle gamle dungeon heroics dag ut og dag inn med håp om at noe godt dropper.

 

WoW for meg begynner å bli ganske kjedelig. Eneste jeg gjør når jeg er online er å chatte med guild folkene, that's it. Jeg har ikke gidd til å starte med noe annet slik som dungeons.

 

Det er endgame messig at det blir kjedelig for meg. Jeg er ikke noe for endeløs grinding av samme ting opp ut og i mente. Hvorfor kan ikke MMO selskapene forsøke å fornye seg på end game fronten?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

For meg så er nok WOW fortsatt det beste spillet som jeg har brukt tid på. Selv om jeg spiller lite nå om dagen, det er gammelt, ikke noe serlig nytt etter 5 år osv.

Men spillet har problemer og det vill komme andre spill som tar over, regner med det også blir levert av Blizzard. Virker som om de tenker kvalitet over penger, noe som gjör Blizzard's spill til suverene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...