Gå til innhold

Lekkerbisk for prosessoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det ble rett og slett for lite effektivt areal (bare den ca 5% nederste delen av blokka ble varm nok til å avgi varme til vannet). Dermed ble bare ~5% av vannet utnyttet til å kjøle.

Hmm... da så.

Litt rart at det ikke har kommet noen standard sokkel laget for vannkjøling fra Intel/AMD. Hvor cpu kunne monteres som en del av vannblokka.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som har tenkt tanken på å bruke en vannkjølingsblokk sammen med flytende nitrogen?

For å få ut kjølekapasiteten i flytende nitrogen så er en vel helt avhengig av faseskiftet over til gass. Vet ikke om vannblokk er så egnet til det? Det vil nok bli brutalt med trykk i rørene.

 

Lurer på hvor lenge det er til en overklokke tulling med onkel i Abu Dhabi eller deromkring finner på å bruke Helium...

Lenke til kommentar
Er det forresten noen her med vannkjøling som har prøvd å plassere reservoaret utendørs om vinteren?

 

Har såvidt prøvd å hive radiatoren utfor vinduet. Det hadde bra effekt det :) Man får vannet ned i rundt 10 grader. Torde ikke ha den ute lenge, for vannet og slangene blir langt kaldere enn resten av systemet. Vil helst ikke ha tidenes kortslutning på grunn av kondens :p

 

Skulle gjerne ha klokket mer, hadde jeg hatt hovedkort til det.

 

Ekwaterblocks - Slovakisk firma trur jeg, har noe av de heftigste løsningene jeg har sett hittil :w00t: Det beste er at de har shipping til Norge (><)

 

EK er jo av de ledende produsentene på blokker. Nå har de jo kommet med radiatorer og pumper også, så det skal jeg handle litt av snart :)

Lenke til kommentar
For å få ut kjølekapasiteten i flytende nitrogen så er en vel helt avhengig av faseskiftet over til gass. Vet ikke om vannblokk er så egnet til det? Det vil nok bli brutalt med trykk i rørene.

"Vanlig" fasekjøling baserer seg på fordampning i en "blokk" over prosessoren. Det burde være mulig å få til noe lignende med nitrogen også.

 

Lurer på hvor lenge det er til en overklokke tulling med onkel i Abu Dhabi eller deromkring finner på å bruke Helium...

Det er cirka minus ett år til:

AMD breaks 7GHz barrier with liquid helium and nu-metal

(AMD har mange rike onkler i Emiratene)

Lenke til kommentar

Ante meg liksom at det var noen gærninger som allerede hadde gjort noe slikt med helium ja..

 

Ang. fasekjøling så blir vel ikke bruk av flytende nitrogen helt det samme. Det er jo ikke dekomprimeringen som skaper kjøling her, men oppvarming av nitrogen som skaper ekspandering. En må altså ha et litt bredt eksos anlegg for å unngå at flytende nitrogen blir slynget ut og tilførsels rørene blir "litt kjølige". Det blir de ikke i et faseskift system, heller omvendt.

 

Edit: Jeg lurte en stund på hva slags morsom legering nu-metal kunne være. Tydeligvis kulere enn sølv. :p

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...