Gå til innhold

velge mellom kameraer ca 5-6000 kr


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere fra Panasonic NV-GS300 (DV) til et HD kamera tenkte jeg.

 

Har vært litt ute av loopen, men lest en del innlegg osv her på forumet.

Ser at mange anbefaler Canon Legria HF200. Er eneste forskjell mellom denne og HF20 at sistnevnte har 32Gb internminne? Er dette en bråkete harddisk, eller flashminne? Noen andre forskjeller eller anbefaling her?

 

Lurer litt på HF10, men seg ærlig talt ikke helt hva som er forskjellene her. Joda, litt dyrere.

 

Samtidig har MPX et tilbud nå som ser bra ut ved første øyekast, Panasonic HDC-TM20. Dette er satt ned fra 5495 til 3695:

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=114976

 

Hører gjerne tips eller innspill her, gøy å treffe riktig på kamera når man først setter i gang !

Endret av censor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal oppgradere fra Panasonic NV-GS300 (DV) til et HD kamera tenkte jeg.

 

Har vært litt ute av loopen, men lest en del innlegg osv her på forumet.

Ser at mange anbefaler Canon Legria HF200. Er eneste forskjell mellom denne og HF20 at sistnevnte har 32Gb internminne? Er dette en bråkete harddisk, eller flashminne? Noen andre forskjeller eller anbefaling her?

 

Lurer litt på HF10, men seg ærlig talt ikke helt hva som er forskjellene her. Joda, litt dyrere.

 

Samtidig har MPX et tilbud nå som ser bra ut ved første øyekast, Panasonic HDC-TM20. Dette er satt ned fra 5495 til 3695:

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=114976

 

Hører gjerne tips eller innspill her, gøy å treffe riktig på kamera når man først setter i gang !

 

TM20 er et dårligere kamera enn det du har.

Lenke til kommentar
TM20 er et dårligere kamera enn det du har.

 

hehe, tja. Da forsvinner jo litt av poenget med å "oppgradere".

Er altså veldig fornøyd med kameraet jeg har, særlig etter at jeg klarte å skru av fade funksjonen (som en overhjelpsom kamerat klarte å skru på).

 

Men så tenker jeg at det er et poeng å gå over til HD pga kvalitet, samt at SD er mer praktisk på sikt?

Lenke til kommentar
Har vært litt ute av loopen, men lest en del innlegg osv her på forumet.

Ser at mange anbefaler Canon Legria HF200. Er eneste forskjell mellom denne og HF20 at sistnevnte har 32Gb internminne? Er dette en bråkete harddisk, eller flashminne? Noen andre forskjeller eller anbefaling her?

Eneste forskjell på HF200 og HF20 er internminnet.

Internminnet er av flash-typen.

 

HF10 er forgjengeren til HF20.

HF S 10 er derimot modellen over HF20.

 

Du finner en kjapp oversikt over disse modellene i lanseringsartikkelen (januar 2009)

http://www.akam.no/artikler/et_dusin_nye_videokameraer/66952

 

Vær obs på at hele serien fra Canon fornyes i disse tider. De nevnte kameraene erstattes i løpet av februar/mars i år. Lanseringsartikkel 2010.

Lenke til kommentar
Har vært litt ute av loopen, men lest en del innlegg osv her på forumet.

Ser at mange anbefaler Canon Legria HF200. Er eneste forskjell mellom denne og HF20 at sistnevnte har 32Gb internminne? Er dette en bråkete harddisk, eller flashminne? Noen andre forskjeller eller anbefaling her?

Eneste forskjell på HF200 og HF20 er internminnet.

Internminnet er av flash-typen.

 

HF10 er forgjengeren til HF20.

HF S 10 er derimot modellen over HF20.

 

Du finner en kjapp oversikt over disse modellene i lanseringsartikkelen (januar 2009)

http://www.akam.no/artikler/et_dusin_nye_videokameraer/66952

 

Vær obs på at hele serien fra Canon fornyes i disse tider. De nevnte kameraene erstattes i løpet av februar/mars i år. Lanseringsartikkel 2010.

 

Takk, det var et veldig nyttig innspill. Grei artikkel som samtidig forklarte sammenhengen mellom de ulike benevnelsene - ikke veldig intuitivt :-)

 

Hvis jeg nå går for noe sånn som HF200 - i ny eller gammel drakt - vil jeg få noen merkbar forskjell i kvalitet kontra det panasonic kameraet jeg har allerede (NV-GS300)?

Lenke til kommentar
Det riktige er vel å si at HF10/100 er forgjengeren til HF S10/100.

 

Jeg ville sett etter HF100 på finn.no

 

HV20/30 er veldig gode alternativ, og HDV er mye raskere å rendere/redigere.

 

Det er vel ikke helt riktig. HF10/100 er vel forgjengeren til HF11. HFS serien er toppserien til Canon.

Lenke til kommentar

Det var et vanskelig spørsmål. Jeg vil si at selve lagringssystemet har noen fordeler: Stor kapasitet, lydløst, billigere lagringsmedia for hvert år, kompakt størrelse i forhold til DV.

 

I tillegg er det kjekt med HDMI utgang rett til TVen, i stedet for andre typer kabler som reduserer bildekvaliteten.

 

Bildekvaliteten avgjøres av flere ting. Jeg tror ikke det er noen nevneverdige forskjeller på optisk kvalitet og autofokus. HD-formatet kan nok føre til litt skarpere bilder, men ikke forvent underverker. For eksempel vil du ikke få samme kvalitet på dine opptak som HD-sendingene fra OL selv om du har HD-kamera. Profesjonelle TV-kameraer har altså fortsatt noe for seg.

 

På mitt Samsung HMX-H100 ble jeg litt skuffet over treg autofokus og dårlige farger i typiske inneopptak med innebelysning. (Hvitbalansen er ikke problemet) Jeg har erfart at 720p 60 bps virker mer behagelig på TVen enn 1080p 30 bps. Å få godt flytende bevegelser med 60 fps gir i hvert fall meg mer enn forskjellen i oppløsning.

 

Jeg kjenner ikke til Panasonic-kameraet så jeg har ikke mulighet til å gi noen sammenligning i forhold til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...