Bruno Mars Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 - Det har til nå vært altfor enkelt å slippe unna. Mulighetene for sikring av bevis og sanksjoner har vært minimale. Men nå er situasjonen annerledes, sa Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen til Broom i desember i fjor. Terje Hasli som driver chiptrimming av dieselmotorer ble kraftig provosert og gikk til bunns i saken. Uklart regelverk og dårlig kommunikasjon mellom de statlige etatene gjør at du fortsatt kan optimalisere bilen din trygt uten fare for å bli tillagt effektavgift og tilleggsavgift. - Jeg har fått uttalelse fra Bjørn Fremstad i Vegvesenet på at de ikke kommer til å stoppe tilfeldige biler. Det må foreligge mistanke om trimming, forteller Terje. Det største problemet for myndighetene er å få en godkjent måling. Det finnes hverken godkjent diagnoseutstyr å plugge i bilen eller godkjent ambulerende effektmålingsutstyr. Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men den er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendring, ifølge Per Jensen, seniorrådgiver i Tollvesenet. Den eneste målemetoden som er godkjent av veidirektoratet for beregning av avgift, er måling av motor i benk i laboratorium med standardiserte verdier for lufttemperatur og luftfuktighet. Noe sånt laboratorium finnes ikke i Norge. Les hele saken på broom (sak opprinnelig fra gatebil).
Frank James Lampard jr. Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 nå vet jeg ikke hva jeg skal tro!
eab Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 (endret) Tollvesenet har allerede sendt ut minst ett krav til en uheldig bilist. http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=158676 (brevet fra tollvesenet ligger på side 8) De som ikke er medlemmer i vacn, kan laste ned dokumentet her. Endret 8. februar 2010 av eab
Skavold Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Dersom du blir stoppet av den benken i Trondheim, og den viser en effekt betydelig høyere enn den i vognkortet, kan politiet be deg kjøre til trafikkstasjonen (med en politimann i bilen), for å få den testet der. Da kan pengene fort få bein å løpe på ...
go4life Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Altså hvis de skulle gjort noe sånt i det hele tatt, så regner jeg med at det ikke skjer på samme dagen men på en avtalt tid senere = du kan få tatt ut chippen før kontroll!
KVTL Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Uansett vil de klippe skilt og utstede kjøreforbud fram til manglene er rettet opp eller godkjent.
Virion Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 du kan få tatt ut chippen før kontroll! Evt. laste opp en nedgradert mapping til ECU med nett-PCen :-D. På ikke turbo motorer er jo dette genialt, ettersom mesteparten av delene som er byttet ut er usynlige, med unntak av spjeldhus. Men de kan maskeres med ett stort skumfilter.
Bjerknez Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Det som hadde vært spennende å vite er hvor mye man faktisk måtte ut med av kronasjer i forhold til hvor mange hester ekstra man har fått i bilen. Det være seg ved hjelp av chip eller andre ting. Finnes det en slik oversikt?
Kent Touch This Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Det som hadde vært spennende å vite er hvor mye man faktisk måtte ut med av kronasjer i forhold til hvor mange hester ekstra man har fått i bilen. Det være seg ved hjelp av chip eller andre ting. Finnes det en slik oversikt? Her er et rundskriv fra 2009 i hvert fall: LINK Ut i fra rundskrivet betaler du følgende for motoreffekt (i kilowatt): 0-65: 127,44 kr. per enhet 66-90: 531,00 kr. per enhet 91-130: 1274,39 kr. per enhet over 130: 2654,98 kr. per enhet.
erlendo89 Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Leste på adressa.no tidligere at det var 1000 kr per hk for mye.
go4life Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 du kan få tatt ut chippen før kontroll! Evt. laste opp en nedgradert mapping til ECU med nett-PCen :-D. På ikke turbo motorer er jo dette genialt, ettersom mesteparten av delene som er byttet ut er usynlige, med unntak av spjeldhus. Men de kan maskeres med ett stort skumfilter. Ja det er jo enda lettere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå