Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chiptuning - De kan ikke ta deg!


Anbefalte innlegg

Skrevet
- Det har til nå vært altfor enkelt å slippe unna. Mulighetene for sikring av bevis og sanksjoner har vært minimale. Men nå er situasjonen annerledes, sa Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen til Broom i desember i fjor.

 

Terje Hasli som driver chiptrimming av dieselmotorer ble kraftig provosert og gikk til bunns i saken. Uklart regelverk og dårlig kommunikasjon mellom de statlige etatene gjør at du fortsatt kan optimalisere bilen din trygt uten fare for å bli tillagt effektavgift og tilleggsavgift.

 

- Jeg har fått uttalelse fra Bjørn Fremstad i Vegvesenet på at de ikke kommer til å stoppe tilfeldige biler. Det må foreligge mistanke om trimming, forteller Terje.

 

Det største problemet for myndighetene er å få en godkjent måling.

 

Det finnes hverken godkjent diagnoseutstyr å plugge i bilen eller godkjent ambulerende effektmålingsutstyr.

 

Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men den er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendring, ifølge Per Jensen, seniorrådgiver i Tollvesenet.

 

Den eneste målemetoden som er godkjent av veidirektoratet for beregning av avgift, er måling av motor i benk i laboratorium med standardiserte verdier for lufttemperatur og luftfuktighet.

 

Noe sånt laboratorium finnes ikke i Norge.

 

Les hele saken på broom (sak opprinnelig fra gatebil).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du blir stoppet av den benken i Trondheim, og den viser en effekt betydelig høyere enn den i vognkortet, kan politiet be deg kjøre til trafikkstasjonen (med en politimann i bilen), for å få den testet der. Da kan pengene fort få bein å løpe på ...

Skrevet

Altså hvis de skulle gjort noe sånt i det hele tatt, så regner jeg med at det ikke skjer på samme dagen men på en avtalt tid senere = du kan få tatt ut chippen før kontroll!

Skrevet
du kan få tatt ut chippen før kontroll!

 

Evt. laste opp en nedgradert mapping til ECU med nett-PCen :-D.

På ikke turbo motorer er jo dette genialt, ettersom mesteparten av delene som er byttet ut er usynlige, med unntak av spjeldhus. Men de kan maskeres med ett stort skumfilter.

Skrevet

Det som hadde vært spennende å vite er hvor mye man faktisk måtte ut med av kronasjer i forhold til hvor mange hester ekstra man har fått i bilen. Det være seg ved hjelp av chip eller andre ting.

 

Finnes det en slik oversikt?

Skrevet
Det som hadde vært spennende å vite er hvor mye man faktisk måtte ut med av kronasjer i forhold til hvor mange hester ekstra man har fått i bilen. Det være seg ved hjelp av chip eller andre ting.

 

Finnes det en slik oversikt?

 

Her er et rundskriv fra 2009 i hvert fall: LINK

 

Ut i fra rundskrivet betaler du følgende for motoreffekt (i kilowatt):

 

0-65: 127,44 kr. per enhet

66-90: 531,00 kr. per enhet

91-130: 1274,39 kr. per enhet

over 130: 2654,98 kr. per enhet.

Skrevet
du kan få tatt ut chippen før kontroll!

 

Evt. laste opp en nedgradert mapping til ECU med nett-PCen :-D.

På ikke turbo motorer er jo dette genialt, ettersom mesteparten av delene som er byttet ut er usynlige, med unntak av spjeldhus. Men de kan maskeres med ett stort skumfilter.

 

Ja det er jo enda lettere :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...