Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktighet i baderomstak


Anbefalte innlegg

Jeg bygde nytt bad sist sommer, med seks spotter i taket. Elektrikeren sa jeg måtte være nøye med å isolere på oversiden (loftet i dette tilfellet) på grunn av spottene. Jeg la derfor 100mm glava på hele området over badet, med plastduk over.

 

Her om dagen kom det frem tegn på fuktighet, det ser ut som om det har såvidt begynt å trenge gjennom taket på badet, men foreløpig kun på ett sted. Jeg synes dette virker veldig skummelt, og lurer på om jeg har gjort noe feil med isoleringen.

 

Det er flere mulige årsaker slik jeg ser det (med en amatørs øyne):

 

1. Det er for dårlig ventilasjon på badet. Jeg har en relativt god (og dyr) vifte (husker ikke merke/modell - kan oppdatere dette), men den oppfører seg litt rart (slår seg på, går i 5 sekunder før den slår seg av igjen, dette gjentar seg), så jeg lurer på om det kan være noe galt med den. Det skjedde også en feil da jeg bestilte døra, så det er ikke flat terskel, slik det visstnok bør være. Det er påtagelig mye damp på badet etter en dusj, mer enn hva jeg anser som normalt. Det er en lufteventil over vinduet, men har ikke merket noen særlig forskjell på når denne er åpnet eller lukket.

 

2. Jeg gjorde en dårlig jobb med isoleringen. Glava-platene ligger løst mellom bjelkene, og plastduken ligger løst oppå disse igjen. Kan det hjelpe å stifte dette litt godt på plass? Da jeg gikk opp på loftet for å se på dette la jeg merke til at det var en god del dugg på duken, og enkelte steder var det små ansamlinger av vann.

 

Håper noen dyktige mennesker her kan gi meg noen gode tips om hva jeg kan gjøre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar! Viften er av typen PAX, modell 231 (link). Jeg har en helt lik på badet nede, har nå byttet om disse to for å se om det kan være at den ene er defekt.

 

Moskus: Det er kaldt loft rett over badet.

Zeph: Det ser ikke ut til å være noen ren av/på-funksjon, kun styrt av fuktigheten..

 

McHalvorsen: Det er nok noe i det du sier ja, jeg tror ikke jeg har lagt plast mellom taket og isolasjonen :blush:

 

Men hvordan bør jeg gå frem for å få til det da?

 

1: Holder det å legge fuktsperre over begge plankelagene på loftet? Altså, det er et lag med panel som man ser nedenfra, og ett over dette, som var der fra før. Over dette igjen ligger nå isolasjonen. Må fuktsperren inn mellom de to lagene med panel?

 

2: Hvordan gjør jeg dette med boksene til spottene, disse er det vel litt skummelt å komme for nær med plast? Legger jeg plast over disse også? Har laget furer i isolasjonen til disse slik det er nå..

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Problemet er at du helst skulle lagt denne plasten med engang.. Er egentlig ikke anbefalt å ha spotter i taket når det er kaldloft over, det er en risiko for varmetap og kondensproblemer på loft. Det er derfor veldig viktig at plasten er helt tett når man har kaldloft. Man får egne bokser til dette med lokk som tetter slik at plasten blir klemt mellom lokket og boksen til spotten. Jeg ville forhørt meg på byggebolig.no, der er det folk med veldig mye kunnskap som sikkert kan hjelpe deg mer enn det jeg kan.

 

Du kunne kanskjef fjernet plasten helt, men kan hende du får ett problem på loftet.

Edit: Det er veldig vanskelig å få dampsperra helt tett fra loftssiden, men kan hende det hjelper. Man får en byggeteip som er aldersbestandig som du kunne teipet plasten godt rund boksene med, men jeg vet ikke om det går...

 

Det beste ville vært å tatt ned taket og spottene og gjort jobben på nytt, med de tette boksene og dampsperra på riktig måte.. Dette er i beste fall en drittjobb og kjipt å ta for seg når man endelig er ferdig med ett bad :(

 

Synes veldig synd på deg, men sjekk ut forumet jeg nevnte tidligere, kanskje noen har en løsning som funker..

 

Lykke tiL!

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Skal vi se.. Nedenfra da! =)

 

Først er det takpanel, tror det er noe sammenpresset materiale, det kom ferdig malt og ferdig falset i alle ender. Dernest er det vel rupanel av noe slag, og så bjelkelaget på loftet (det er ikke lagt panel over disse igjen). Så kommer glassvatten, og plastduk til slutt :)

Lenke til kommentar

En måte du sannsynligvis kan løse dette på, er å legge dobbelt så mye isolasjon oppå plasten som det er under. :)

Fuktsperre skal ligge på innsiden eller den oppvarmede siden av isolasjon, men i følge Glavas hjemmesider og gjør-det-selv-anvisningene der, kan man også legge dem mellom isolasjonslagene, men med mer isolasjon utenfor fuktsperren enn innenfor.

 

Ja, det kommer til å gå med Glava for noen kroner, men det er en relativt enkel løsning i forhold til å rive opp det som er lagt, og det kommer til å bli godt isolert.

Lenke til kommentar
Først er det takpanel, tror det er noe sammenpresset materiale, det kom ferdig malt og ferdig falset i alle ender. Dernest er det vel rupanel av noe slag, og så bjelkelaget på loftet (det er ikke lagt panel over disse igjen). Så kommer glassvatten, og plastduk til slutt :)

Da har du egentlig laget en svamp...

Som Svinks og McHalvorsen over her har sagt, plasten burde (og må) ligge under mineralullen.

Lenke til kommentar
En måte du sannsynligvis kan løse dette på, er å legge dobbelt så mye isolasjon oppå plasten som det er under. :)

Fuktsperre skal ligge på innsiden eller den oppvarmede siden av isolasjon, men i følge Glavas hjemmesider og gjør-det-selv-anvisningene der, kan man også legge dem mellom isolasjonslagene, men med mer isolasjon utenfor fuktsperren enn innenfor.

 

Ja, det kommer til å gå med Glava for noen kroner, men det er en relativt enkel løsning i forhold til å rive opp det som er lagt, og det kommer til å bli godt isolert.

 

 

Jeg vet at dette er en god løsning i en vegg, da slipper man å skru skruer og ting igjennom dampsperra, men hvorvidt det er lurt å gjøre det i tak er jeg usikker på.. Er ganske mye mer varme som forsvinner denne veien enn ut en vegg.

 

Jeg hadde hørt med glava og noen firmaer som er gode på våtrom. Hvis denne fremgangsmåten er grei så er det jo bare å kjøre på, men husk å stifte plasten godt og legg på noen lekter der du har stifta i bjelkelaget slik at plasten blir klemt godt nedtil!

 

Kaldloft er også litt vrient, kan fort bli problemer hvis man isolerer for mye også. Luft kan komme inn i isolasjonen fra sidene på huset og skape trøbbel. Er mange fallgruver.

 

Få litt ekspert hjelp slik at det blir riktig, er kjipt å få problemer med sopp/mugg/råte på loftet :(

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt til, har jeg kommet til at den beste løsningen kanskje er bare å fjerne plasten? Da vil fuktigheten slippe ut oppover, isolasjonen som nå sannsynligvis er fuktig vil etterhvert tørke opp, og det vil ikke lenger dannes ny kondens som siger ned i takplatene. Dersom takplatene er av Tak-ess eller tilsvarende foliebelagte trefiber-plater, vil de til en viss grad virke som en membran eller fuktsperre, og to lag fuktsperre med luft eller isolasjon mellom er vel skikkelig feil, særlig i forbindelse med våtrom.

 

Men, jeg er enig med McHalvorsen. Kontakt Glava og/eller fagfolk på våtrom. Vi kan gi mange velmente råd på dette forumet, men det er ingen garanti for at de er riktige. :)

Lenke til kommentar
Etter å ha tenkt litt til, har jeg kommet til at den beste løsningen kanskje er bare å fjerne plasten? Da vil fuktigheten slippe ut oppover, isolasjonen som nå sannsynligvis er fuktig vil etterhvert tørke opp, og det vil ikke lenger dannes ny kondens som siger ned i takplatene. Dersom takplatene er av Tak-ess eller tilsvarende foliebelagte trefiber-plater, vil de til en viss grad virke som en membran eller fuktsperre, og to lag fuktsperre med luft eller isolasjon mellom er vel skikkelig feil, særlig i forbindelse med våtrom.

 

Men, jeg er enig med McHalvorsen. Kontakt Glava og/eller fagfolk på våtrom. Vi kan gi mange velmente råd på dette forumet, men det er ingen garanti for at de er riktige. :)

 

Det skumle med dette er at du vil få mye fuktig og varm luft opp på loftet.. Hvis du ikke passer på da, så vil du kunne få problemer med råte i taktroa. Det er bedre å utbedre taket på det lille badet enn å skifte tak på huset, det blir fort noen kr..

 

Eventuelt så innreder du hele loftet og lager en etasje til på huset, bare isolerer taket istedet :)

Lenke til kommentar

Jeg har en tommelfingerregel her hjemme, ting jeg ikke har peiling på, overlater jeg til folk som har peiling...

 

Om du fjerner plasten helt flytter du bare problemet ut til undertaket, der vil det bli isdannelse som igjen vil tine når det blir mildvær, å vips så er isolasjonen din gjennomvåt igjen. I tillegg vil du mest sannsynlig få svære istapper hengende på utsiden å kansje også en del ising på selve taket.

 

Plukk ned taklister/takplater å legg fuktsperren på undersiden,kjipt men det blir helt knalle bra

Lenke til kommentar

Kommer til å sjekke forholdene i taket litt grundigere i første omgang, så jeg har mest mulig info når jeg kontakter fagfolk om dette.

 

Jeg heller mot å ta ned taket og gjøre det helt på nytt, da jeg generelt er motstander av mediokre løsninger. Særlig med tanke på konsekvensene det i dette tilfellet kan få.

 

Takk for gode råd og innspill! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...