Gå til innhold

Kan en busslomme regnes som et offentlig sted?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag satt jeg og kjedet meg når jeg ventet på bussen. Det som da skjedde var at en dame satt seg ned ved siden av meg og begynte å røyke. Som den ikkerøykeren jeg er ble jeg temmelig irritert da jeg ufrivillig ble nødt til og bli en passiv røyker.

 

Jeg valgte og ikke konfrontere henne med at jeg ikke kan fordra gamle damer som tror de kan røyke hvor de vil. I stedet begynte jeg og fundere på om jeg skulle be henne stumpe røyken.

 

For og vise min avsky til henne begynte jeg med en falsk røykhoste og hosting av slim samtidig som jeg viftet med hånden for og fjerne røyken, hun ignorerte meg, vel vitende om at hun forurenset lungene mine og forkortet min levetid drastisk.

 

Det som så skjedde var at når hun var ferdig med å røyke så kastet hun røyken på bakken, MILJØSVIN! Jeg kjenner rumpehårene reise seg bare ved tanken!

 

Men tilbake til det jeg tenkte på istad, hvordan skal jeg si til henne, eller neste person som røyker at de kan stumpe røyken sin, på hyggeligs mulig måte.

 

Som den gamle kjerringa hun var valgte jeg ikke og fortelle henne noe ved frykt av å få en heslig kommentar tilbake, samt beskjed om og bare flytte seg og at hun vil stumpe røyken i trynet mitt hvis jeg ikke gjør det.

 

Min negative tankegang sier at ingen vil stumpe røyken sin, derfor trenger jeg et godt argument til å få dem til og gjøre det.

 

Har vurdert kniv, pistol, knyttneve, pepperspay og røykmaskin rettet mot vedkommende, flere ganger men har funnet ut at å ha noen gode argumentet må være det smarteste.

 

Tenker da på røykeloven som forbyr røyking på offentlige steder.

 

Offentlig sted:

I gjeldende rett defineres «offentlig sted», og når en handling anses forøvet «offentlig» i straffeloven § 7 nr. 1 og 2. Bestemmelsen i nr. 1 gjelder direkte bare straffeloven, og det samme må trolig legges til grunn for nr. 2, selv om dette ikke følger av ordlyden. Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted. Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.

 

Vil da en busslomme defineres som et offentlig sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel ikke kreve at hun skal slukke siggen, eller flytte seg. Men det skader ikke å spørre.

Og røykeloven gjelder vel forsåvidt bare inne.

 

Uteservering på en resturang/pub er vel et like offentlig sted, og der er det lov til å røyke.

Du kan heller ikke nekte noen å røyke i en gågate.

Lenke til kommentar

Her er det vell mer folkeskikk en loverk som bør (og skal) gjelde.

Om jeg ønsker å ta meg en røyk så velger jeg å trekke unna folk for å ikke plage andre med min uvane.

Men i din situasjon var det en gammel dame som hadde uvanen, å når jeg da reflekterer over dette så kommer jeg til at det er heller den unge som kan (og bør) reise seg for å trekke unna.

Lenke til kommentar

Har samme problem som TS stadig vekk. Spesielt når jeg står sammen med 20 andre på bystasjonen midt i sentrum og gjerne halvparten røyker. Jeg går bevisst vekk om noen som står ved siden av meg tenner en røyk, men av og til fins det ingen røykfrie soner på en måte. Ofte spankulerer jo folk frem og tilbake på busstoppet også, spesielt nå i kulden eller om de snakker i telefonen. Da sprer de liksom røyk over hele stoppet, makan. Er flittig til å drive med sånn falsk hoste da, liker jo egentlig røyklukten.

 

Visste ikke at det var ulovlig å røyke på offentlig sted forresten, da brytes jo loven mangfoldige ganger av sikkert hver eneste røyker, hver eneste dag i hele Norge. F.eks. åpne plasser og gater i en by, utenfor restauranter osv. Er jo bare ute i skogen og i hjemme til folk som egentlig kan kalles et ikke-offentlig sted.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal den unge allergikeren fløytte seg så den gamle røykekjerringa kan røyke i busslomma i fred?

 

Er du klar over hvordan dette vil fortone seg i praksis på en full bussholdeplass?Hvis røykere ikke trenger å flytte seg før de tenner sigaretten, kan de stå godt spredd utover. Da blir det ingen plasser igjen for ikke-røykerne.

 

Røykere er noen hensynsløse svin.

 

Når alle har gått av toget, og går i samlet flokk mot sentrum, skal selvsagt alltid en av dem som går fremst tenne opp en sigg.

 

Dette må jo bevise at røyking skader den delen av hjernen som har med empati og sosial oppførsel å gjøre.

 

Det er på tide å slå fast en gang for alle: Det er røykeren som har å fløtte seg. Rett og slett fordi det er han/hun som utgjør problemet.

 

Jeg hadde aldri i verden fyrt opp en sigg i nærheten av mennesker som ikke selv røykte. Jeg fatter ikke at noen kan få seg til å gjøre det. Så utrolig selvhøytidelig og respektløst.

 

 

 

 

Du skal ikke være redd for å høflig anmode en røyker om å fløtte seg.

Har de ikke kreft i HELE hjernen ennå, så er de høflige nok til å fortsette røykingen et annet sted.

 

Hvis ikke, bruk vannpistol.

 

Det skal ALDRI være ikke-røykerens ansvar å flytte seg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvorfor skal den unge allergikeren fløytte seg så den gamle røykekjerringa kan røyke i busslomma i fred?

Hvilken ung allergiker er det du sikter til?

 

Røykere er noen hensynsløse svin.

Du synes ikke det er å stigmatisere en gruppe mennesker?

 

Dette må jo bevise at røyking skader den delen av hjernen som har med empati og sosial oppførsel å gjøre.

Internett virker på samme måte, bare se på alle forumtråder rundt om i verden.

 

Jeg hadde aldri i verden fyrt opp en sigg i nærheten av mennesker som ikke selv røykte. Jeg fatter ikke at noen kan få seg til å gjøre det. Så utrolig selvhøytidelig og respektløst.

Jeg er sikker på at du aldri bruker parfyme/aftershave i offentligheten, eller skravler i vei på mobilen når du sitter på en buss full av folk uten interesse av dine daglidagse ting

 

Du skal ikke være redd for å høflig anmode en røyker om å fløtte seg.

Helt korrekt :yes:

Lenke til kommentar

Synes det er verre med innendørs t-banestasjoner. Mange tror røykeforbudet bare gjelder inne på t-banevognene og ikke på de innendørs stasjonene. Noen ganger er det så ille at det blir røyklukt av klærne av å kjøre t-bane.

 

Og hva skal man gjøre når man kommer hjem en sommerkveld og det er kraftig røyklukt i leiligheten fordi man har hatt vinduer på gløtt og har naboer med fullt av røykere på balkongen? Man aner ikke om det er naboene over eller under som har forårsaket det og ber man noen slutte røyke på balkongen vil de tro en er gal. Og lukker man opp vinduet helt for å lufte kommer det bare enda mere røyk inn. :hm:

 

Når samfunnet blir litt mere utviklet vil det forhåpentligvis bli totalforbud mot røyk i boligblokker, innendørs og på balkonger. De som har enebolig og ikke plager andre kan bare holde på som de vil.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Hvorfor skal den unge allergikeren fløytte seg så den gamle røykekjerringa kan røyke i busslomma i fred?

Hvilken ung allergiker er det du sikter til?

 

Enhver. Siden røykeren ikke kan vite hvorvidt andre busspassasjerer er allergiske eller ikke, får røykeren selv følytte seg bort fra menneskemassen.

Å bare anta at alle mennesker elsker passiv røyking, er idiotisk. Man trenger ikke engang være allergisk for å kunne kreve røykfritt miljø.

 

Røykere er noen hensynsløse svin.

Du synes ikke det er å stigmatisere en gruppe mennesker?

 

Muligens litt generaliserende. Jeg kjenner faktisk et par stykker som selv går vekk fra menneskemassen når de skal røyke, i stedet for å satse på at de vil flytte seg.

Jeg mente ikke å generalisere eller å fornærme disse to menneskene.

 

 

Jeg hadde aldri i verden fyrt opp en sigg i nærheten av mennesker som ikke selv røykte. Jeg fatter ikke at noen kan få seg til å gjøre det. Så utrolig selvhøytidelig og respektløst.

Jeg er sikker på at du aldri bruker parfyme/aftershave i offentligheten, eller skravler i vei på mobilen når du sitter på en buss full av folk uten interesse av dine daglidagse ting

 

Jeg gjør faktisk ikke det. Det gjør ikke de fleste andre heller.-Vi leser da Nemi!

De som allikevel gjør det kan sove godt i natt. Hverken passiv parfymesniffing eller det å høre om sexlivet til medpassasjerene er definert som helseskadelig av Myndighetene.

Følgelig kan de vanskelig sammenliknes med de kreftfremkallende fabrikkpipene som alltid skal gå rett foran meg på vei mot sentrum.

 

Du skal ikke være redd for å høflig anmode en røyker om å fløtte seg.

Helt korrekt :yes:

 

 

Godt vi er enige om noe, da. Det er den som utgjør et problem som skal flytte seg.

Alminnelig folkeskikk, om det ikke står i Loven.

Rart hvordan røykere ofte mangler evnen til å forstå at ikke alle liker passiv røyk.

Lenke til kommentar
Forresten... Hva som regnes som "offentlig sted" varierer etter det jeg husker fra en annen tråd, utifra hva du har tenkt å gjøre der.

 

Hvis du vil pisse der, eller drikke der f.eks.

"Offentlig sted" er definert ulikt for disse scenarioene. F.eks. kan du pisse i skogen, men ikke drikke der.

Du kan ikke pisse i skogen hvis du står på en sti som er mye brukt. Hvis du er på fisketur og slår opp telt ved et vann, kan du drikke der.

Bare for å snu litt på flisa :p

Lenke til kommentar

Hvis det er helsen som er poenget her, så synes jeg det er rart hvor mange antirøykere som befinner seg i særdeles tettbebygde steder. Jeg tror ikke det skal mange minuttene til i Oslo sentrum før du har fått i deg giften fra en 20-pakning, på grunn av bilkjøring og ikke røykere. eller kanskje det er fordi folk røyker i bilen også?

Hvis det plager deg så fælt å ha noen gående foran deg som røyker, så skulle du fint klare å sprette forbi. Ikke-røykere har jo stålkondis og jernhelse. Men hvis det er som du sier, på tur ned til sentrum, så er det ikke så nøye. Du sjal jo allikevel til gasskammeret, og det er tradisjon med en siste røyk før man henrettes.

Lenke til kommentar

Sigarettrøyk er mye verre enn bileksos. Sigarettrøyk gir meg hoste og ubehag.

 

Bilene har ikke noe valg. De må kjøre for å komme dit de skal.

 

Røykeren kan velge å gå bakerst. Vise hensyn.

 

Jeg har vel ikke stålkondis. Jeg har faktisk astma og allergier, og irriterer meg grønn på han tufsen som allltid går foran og røyker, så alle 20 som går bak må puste det inn.

 

Vedkommede tror altså at ingern av disse 20 personene har noe imot det.

Snakk om optimist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Røykere er noen hensynsløse svin.

 

Fantastisk hvor trangsynte enkelte mennesker faktisk kan være. :roll:

 

Hvorfor i all verden framstilles den gamle damen som det helvetes trollet? Hun tok seg bare en blås og kunne umulig vite at noen som helst måtte føle for å spy opp lungene sine.

Dersom TS hadde spurt pent, ville nok responsen ha vært overraskende positiv.

 

Å stigmatisere røykere generelt er som sagt særdeles trangsynt. Det er primært sin egen helse de ødelegger og dette vet de utmerket godt. I tillegg skal de nærmest kriminaliseres og dyttes i båser, ikke ulikt det nazistene drev med under andre verdenskrig.

 

Dersom bare folk passer sine egne saker i stedet for å komme med den lange pekefingeren sin til folk som de ikke har noe som helst med å gjøre, hadde samfunnet blitt betydelig bedre.

I likhet med at jeg ikke ønsker å bli belært av en veganer når jeg spiser en kjøttfull middag, ønsker jeg heller ikke å kjefte unødvendig på røykere selv om jeg er allergisk.

I en familie på 6, er jeg eneste som ikke røyker (med unntak av pappa som måtte slutte grunnet hjerteinfarkt), men jeg ønsker ikke på noe som helst vis å si at de er mennesker som ikke fortjener å puste inn samme luft som meg.

Lenke til kommentar

De kan ta den sigaretten et annet sted, det er alt jeg ber om.

 

De som bestandig må gå foran meg fra toget og inn mot sentrum, er hensynsløse svin.

Ikke meningen å formulere meg slik at ALLE er det.

 

 

Hun tok seg bare en blås og kunne umulig vite at noen som helst måtte føle for å spy opp lungene sine.

Hun kan umulig ha unngått å få med seg at europeiske myndigheter har definert tobakksrøyk som helseskadelig.

Følgelig skal hun innhente tillatelse fra alle som står i nærheten før hun starter med sine giftige utslipp.

Eventuellt bare gå vekk fra de andre menneskene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...