Gå til innhold

Openoffice.org populær i Tyskland


Anbefalte innlegg

@Blåbær:

 

Begrepet strict har her en noe annen valør enn når det gjelder nettsider. Strict går her på om implementasjonen ikke vil bruke leverandørspesifikke tillegg for full funksjonalitet. Og det vurderes som et betydelig problem relatert til bruken av OOXML som en fungerende standard, og er deler av argumentrekka for at OOXML både i Norge og Danmark har flat igjennom foreløpig.

 

Skal ikke legge under en stol at OOo dessverre surrer med lignende problemstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har funnet et grums i Open oficce .

hvis man skal pynte på tabeller eller scellene i regnearket kan man i MS oficce bare dra en blyant med rette farge, tykkelse og form på strekene. den funksjonen mangler i OOo.

likedan får å slå sammen noen sceller her og der er det bare å dra viskelæret på de plasene

 

for å gjøre det samme i OO må man markere område , velger format for område og så gjenta på hver område man vil endre. det er til sammenligning svær tungvindt

 

hvis det er noen som mener at det ikke har betydning så sover man

Lenke til kommentar

@efikkan:

Hæ? Jeg prøvde ikke å være useriøs i det hele tatt :-§. Jeg er en uerfaren forumbruker så jeg kan tydeligvis ikke uttrykke meg på skikkelig vis enda. Beklager.

 

Jeg installerte jo OpenOffice fordi jeg hadde gode forhåpninger(selveste NRK skal jo begynne å bruke det) og at jeg ikke hadde lyst til å kjøpe MS Office pakka til en maskin som ikke er i daglig bruk.

Men skuffelsen var stor og brutal!

Lenke til kommentar

@den andre elgen

"...det er ikke bare bare å gå over fra MS ofice til OPenOfice"

 

Er ikke litt av poenget til OpenOffice.org at man skal kunne jobbe på vanlig vis med MS-Office filer. Det vil jo ellers bli det totale kaos hvis f.eks halvparten av oss går over til OpenOffice.

Jeg skulle gjerne ha gått over til Openoffice hvis man får det til å fungere i praksis. Kunne ha spart en del kroner da. Vi kjøper med MS office hver gang vi kjøper en ny pc..

Lenke til kommentar

poenget er der men da må MS tilpass seg open oficee ikke omvendt for at det skal fungere.

 

nå var vel MS først ute i forhold til open office.

 

100 % like vil de neppe bli så lit problemer vil det siker bli fremover også.

 

det er en ting brukeren må passe på hvis de skal bruke begge pakkene , at filformatet stemmer overens.

det er det ikke alle som her nok kunnskap til å vite om

Lenke til kommentar

@ den andre velgen

 

OpenOffice fungerer, (så var det sagt).

 

I fare for å gjenta mye av det som har blitt sagt tar vi det enkelt:

 

At MS har lukkede standarder, ting som ikke er implementert osv. er kilden til problemet med at MS-filer ikke funker helt prikkfritt i OpenOffice.

 

De er dog ikke jamnbyrdige partnere, hvilket det later til at du har hatt som utgangspunkt i din sammenligning.

 

OOo støtter åpne standarder, og så godt det lar seg gjøre andre ting.

 

MS-office beholder sin markedsdominans gjennom et kvakksalversk nettverk av usammenhengende dokumentasjonssvikt, ikke gjennom å være bedre i denne sammenhengen. Det er mye lettere å implementere odf-støtte enn vice versa. Og hva hjelper det når ikke MS-Office lager dokumenter som følger egen standard?

 

Det går forresten ann å installere støtte for ODF i MS-office gjennom vedlegg, så da har du en løsning på problemet ditt.

 

OOXML er et forsøk på å snu skuta, synd man drar med seg akkumulert grums i prosessen. Når man ikke kan gå for den åpenbart enkle og fine standarden så står man igjen med akkurat det samme + grums. Det tjener ingen hensikt hvis man ikke har noe å tjene på å videreføre nevnte grumsete strategi.

 

@ alle andre. Hva om man har mstruetypefonts installert, hvordan virker det inn på statistikken?

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

MicroGDS. Dersom du faktisk er interessert i spare lisens-utgifter, noe du sier at du er, bør du nok revurdere strategi.

 

OOo kan billig installeres og ansatte oppfordres til å bruke denne plattformen. Da slipper du problemer med Powerpoint-formatet. Det er feil å klage over Openoffice når problemet ligger i Microsofts filformat. Prosjektlederen i din bedrift kan utmerket godt lagre sin presentasjon i Openoffice Presentation format. Da blir det ikke tull med fremvisningen. Det er vel heller ikke feil å beholde noen få lisenser til MS Office, dersom det er nødvendig.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Er ikke litt av poenget til OpenOffice.org at man skal kunne jobbe på vanlig vis med MS-Office filer.

Nei. Kun at man skal kunne jobbe med tekst, regneark, presentasjon osv dokumenter. Skal man jobbe med MS Office filer, så bør man kjøre MS Office hvis man ikke vil ha noen potensielle ulumskheter ...

Openoffice er ikke en gratis utgave av MS Office, men ett alternativ. Så får man vurdere om Openoffice er rett løsning til det man ønsker å bruke det til.

 

Det vil jo ellers bli det totale kaos hvis f.eks halvparten av oss går over til OpenOffice.

Nei egentlig ikke, forutsatt at det blir benyttet åpne dokument standarder som er godt støttet og utbredt. Det er her mye av problemet ligger, og noe av årsaken til dette er at tidligere så var det ikke vanlig at man utvekslet (fil)dokumenter, de ble for det meste skrevet ut og f. eks fakset rundt. Derfor så var ikke nødvendigheten av åpne standarder/dokumenter så viktig.

Så det optimale er at alle office pakker har full støtte for åpne dokument standarder, og at dette formatet/disse formatene blir brukt som standard. Da skal det ikke spille noen rolle om man velger MS Office, Openoffice eller office pakke X.

 

poenget er der men da må MS tilpass seg open oficee ikke omvendt for at det skal fungere.

Nei, MS må tilpasse seg åpne dokument standarder. Det må andre office pakke utviklere også, hvis de ikke allerede har gjort det. Og det er viktig at man enes om ett eller noen få standarder, hvis ikke så tror jeg vi er like langt, eller så blir det fryktlig mye ekstra arbeid for utviklere å implementere støtte for en bråte forskjellige filformater.

--

 

Syntes det er bra at Openoffice får større utbredelse. Mer konkuranse er ikke negativt, og kanskje det hjelper til å fremskynde implementasjonen av åpne (standardiserte) filformater. Slik at jeg kan velge det som passer meg best, uten å måtte tenke på hva andre ønsker/har behov for, noe som ikke er en realitet i dag (i alle fall ikke uten potensielle "problemer").

Lenke til kommentar

jeg bruker Open ofice til det mest så er det sagt.

men jeg har også brukt MS Word i noen sammenhenger.

 

Open ofice funger ja, men fungerer det bra nok . det kommer lit an på hva man vil og hvordan man ønsker å gjøre ting.

for en bruker så spiller ikke standarder nødvendigvis så stor rolle.

men hvis man bruker flere programmer så må de fungere sammen

 

 

det er ting i Open ofice som lit mer kronglet i måten å gjøre det på og sikkert andre veien også.

jeg har nevnt et eksempel i en et av svarene lenger oppe

 

poenget er at det ikke alltid er så enkelt å gå fra et "system" til et annet.

 

har man mange dokumeter lagret i MS format så må man bruke til på justere dem slik at de funger i open office

selv om OO skal lese filene til mS office så er det ikke alltid det fungerer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...