Gå til innhold

Jeg trenger råd til nytt objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg har en Canon 400D med en heller trist EF-S 18-55 f3.5-5.6 som normalobjektiv

Jeg snuser på overnevnte objektiv for å få mer ut av min 400D på normalområdet. Den koster jo mer enn 400D'en gjorde i sin tid som kit, men nå snuser jeg også på en Canon 7D som mer vil rettferdiggjøre prisen på 17-55 f2.8.

Jeg liker å kunne bruke den innebygde blitsen av og til, og jeg lurer da på om 17-55 f2.8 er for langt og stort til å bruke den innebygde blitzen til 400D og 7D. Jeg ser i testen på 7D at det sitter en EF-S 15-85 f3.5-5.6 IS USM og jeg antar at internblitsen i 7D dekker alle brennvidder på den. Den er ubetydelig mindre i diameter, men 17-55 f2.8 er 23mm lenger. Så jeg er litt i tvil her. Ellers så er jeg rimelig godt dekket med EF og EF-L objektiver i andre brennvidder. (Ja, jeg har en ff også!)

 

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 17-55 og 30D og objektivet skygger nok litt for blitsen på vidvinkel, men utover det så er det ikke et stort problem. Regner ikke det er noe bedre med 400D.

På 7D vet jeg ikke. Muligens så sitter blitsen litt høyere på den??

 

Har faktisk mindre problemer med blits på 10-22'en enn på 17-55'en(Med tanke på at objektiv er i veien for blits). Blitsen fyller ikke ut hjørnene, men litt mindre halvmåneeffekt i underkant.

 

Uansett så er 17-55'en et veldig bra objektiv.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at 17-55 f2,8 objektivet lager en liten skygge nederst på bilde hvis du bruker den innebygde blitsen på 7D og objektivet innstillt på 17mm. Du skal dog ikke mange mm opp før dette unngås.

Vil uansett anbefale objektivet på det sterkeste da det er meget lyssterk og gir meget god bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Hvorfor man overhode har med i vurderingen om objektiv skygger for innebygd blits er for meg et mysterie. Innebygd blits bør ikke brukes med mindre det er seriøst krise (på en annen side, må man bruke innebygd blits kan man like greit droppe å ta bilde fullstendig).

 

Men bare mitt syn :)

Lenke til kommentar
Hvorfor man overhode har med i vurderingen om objektiv skygger for innebygd blits er for meg et mysterie. Innebygd blits bør ikke brukes med mindre det er seriøst krise (på en annen side, må man bruke innebygd blits kan man like greit droppe å ta bilde fullstendig).

 

Men bare mitt syn :)

 

Så kameraer med innebygd blits er altså en alvorlig feil fra alle produsenter som lager speilrefleks med dette, etter din mening? Rart de bruker penger og ressurser på det da.

 

Nå er jeg ikke en profesjonell fotograf, men jeg vet jo utmerket at det er bedre å bruke en eksterm blits, og jeg har flere gode, men av og til er det begrenset hva man kan dra med seg og møter man da på noe uventet som krever blits, så har i hvertfall jeg hatt god nytte av intern blits. Ellers så har jeg naturligvis et kompaktkamera med blits, men det er vel bare en vits for deg. Min gamle 400D leverer faktisk bedre blider med internblitsen en kompakten. Synes forøvrig dette svaret var rimelig useriøst og arrogant

Lenke til kommentar

Knallbra. gled deg :)

 

Har selv objektivet. Det gir så ekstremt mye for pengene, tross prisen. Veldig allsidig og optisk helt utmerket. Står bortimot kontinuerlig på mitt kamerahus.

 

Kan bekrefte at objektivet skygger for internblitsen til mitt 50D på det videste. Fra ca. 20mm er det ikke lenger noe problem. Men jeg prøver å unngå bruk av internblitsen. Syns det blir for målrettet og skarpt. Man kan selvfølgelig stille ned blitseksponeringskompensasjonen, men da kan man fort få for lite dekkende lys. Foretrekker likevel sistnevnte hvis internblitsen er siste utvei.

Lenke til kommentar
Knallbra. gled deg :)

 

Har selv objektivet. Det gir så ekstremt mye for pengene, tross prisen. Veldig allsidig og optisk helt utmerket. Står bortimot kontinuerlig på mitt kamerahus.

 

Kan bekrefte at objektivet skygger for internblitsen til mitt 50D på det videste. Fra ca. 20mm er det ikke lenger noe problem. Men jeg prøver å unngå bruk av internblitsen. Syns det blir for målrettet og skarpt. Man kan selvfølgelig stille ned blitseksponeringskompensasjonen, men da kan man fort få for lite dekkende lys. Foretrekker likevel sistnevnte hvis internblitsen er siste utvei.

 

Mange takk for det. Er stygg fare for at veien til en 7D blir kort nå.

Lenke til kommentar
Mange takk for det. Er stygg fare for at veien til en 7D blir kort nå.

 

Vurderer 7D jeg også,men med så mye mer å prosessere er jeg nødt til og oppdatere hele drivlinjen også,ellers ville jeg gått på veggene hver gang et bilde skal oppdateres på pc'en.

Så må nok bytte dataen før kameraet kommer i hus :)

Lenke til kommentar
Mange takk for det. Er stygg fare for at veien til en 7D blir kort nå.

 

Vurderer 7D jeg også,men med så mye mer å prosessere er jeg nødt til og oppdatere hele drivlinjen også,ellers ville jeg gått på veggene hver gang et bilde skal oppdateres på pc'en.

Så må nok bytte dataen før kameraet kommer i hus :)

 

Hvor kraftig data mener du trengs til oppdatering av bilder fra 7D?

Lenke til kommentar

Vel,jeg har Pentium 4,2.6GHz og 2Gb ram.Når jeg åpner bilder "8Mp" tar det forholdsvis lang tid,spesielt hvis det er litt tyngre redigering,ved og øke til 18mp vil nok prosessor-tiden øke vesentlig.

 

Så ønsker meg noe nyere og gjerne med SSD,så når det er dags så vil jeg nok spørre her på forumet hva som er best pris/ytelse :)

Lenke til kommentar
Vel,jeg har Pentium 4,2.6GHz og 2Gb ram.Når jeg åpner bilder "8Mp" tar det forholdsvis lang tid,spesielt hvis det er litt tyngre redigering,ved og øke til 18mp vil nok prosessor-tiden øke vesentlig.

 

Så ønsker meg noe nyere og gjerne med SSD,så når det er dags så vil jeg nok spørre her på forumet hva som er best pris/ytelse :)

 

Takk for det.

Jeg har noe tilsvarende, men jeg redigerer ikke så veldig mye, så det er ikke så farlig for meg. Det er hastigheten til 7D som er tiltrekkende. Har 5D2 og den gir jo fortreffelig billedkvalitet, men den er jo treg og mindre egnet til action.

Lenke til kommentar
Innebygd blits er ikke mer enn og bør være en blits som "løser ut en annen blits" eller som "fill in flash" , sånn for å spøtte inn. Altså ikke baser kamera på hva den innebygde blitsen gjør, kan og er.

 

Selvfølgelig baseres ikke kamera på den innebygde blitzen, men den er kjekk å ha i et knipetak hvor man ikke har med ekstern blits, eler som du sier "fill inn" Det har jeg savnet på min 5D2.

Lenke til kommentar
Vel,jeg har Pentium 4,2.6GHz og 2Gb ram.Når jeg åpner bilder "8Mp" tar det forholdsvis lang tid,spesielt hvis det er litt tyngre redigering,ved og øke til 18mp vil nok prosessor-tiden øke vesentlig.

 

Så ønsker meg noe nyere og gjerne med SSD,så når det er dags så vil jeg nok spørre her på forumet hva som er best pris/ytelse :)

 

Selv har jeg en core 2 2,0 Ghz og har forlengst sett behovet for ny maskin, ja det går alfor tregt når en skal redigere bilder .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...