Gå til innhold

Hva tjener folk med IKT fagbrev?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå søkt lærling i Forsvaret og har gode muligheter til å få kommet inn. Spørsmålet er hva tjener gjennomsnittlig en som har fått fagbrev? Hva får du i timelønn når du har fått fagbrev? Og hva tjener du under lærlingperioden? Jeg vet at den øker hver halve år eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at tarifflønna ligg på 256 000(240, er noen år siden den var Tordenflesk) - Har selv til gode å møte på noen som har blit ansatt med fagbrev som har mottat en så dårlig lønn, tilogmed i kommunal sektor. Etter mine erfaringer så ligger en normalt på 300 000 - 350 000 (regn med noe mindre startlønn) - Men dette er jo avhengig av jobb og arbeidsoppgaver. Og ikke minst; lønnsforhandlinger.

Endret av Rartnamn
Lenke til kommentar

Står om lærlinger i statlig sektor her:

http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhand...dater-i-staten/

 

Tabell A – hovedlønnstabell - lønnstrinn 26 er 273 400kr brutto pr. år.

 

For militæret står det følgende:

10. Militære lærlinger

Militære lærlinger – dvs. lærlinger som har tegnet kontrakt med Forsvaret, og der hele eller deler av førstegangstjenesten blir godskrevet som læretid – skal ha samme økonomiske vilkår som andre soldater som avtjener førstegangstjeneste. Etter avtjent førstegangstjeneste skal den militære lærlingen ha utbetalt 50 % av begynnerlønnen til en fagarbeider med fagbrev (eksklusive tillegg). Forsvarsdepartementet eller den de bemyndiger, kan etter drøfting med arbeidstakerorganisasjonene, gi utfyllende bestemmelser om andre ytelser til dette punktet.

 

Edit: Jobbfeber.no har følgende å si

I bedrifter hvor de ansatte er organisert, har man tariffavtaler med bestemmelser om lønnsplassering. Man kan regne med en begynnerlønn på omlag 250 - 300 000 kroner, og en gjennomsnittslønn etter hvert på mellom 320 - 350 000 kroner.
Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Er per dags dato lærling i Forsvaret i IKT og gjennomsnitts lønnen for de som er her som har fullført lære tiden sin tjener en smule over 200 000 året. Militæret er ikke spesielt godt for økonomien, men du har mange fordeler. Jobben kan sponse deg bosted (hybel), for ikke å snakke om mat som bilr servert. (for ca 500 mnd.)

 

Men, ellers andre steder tror jeg du kan tjene opp i mot 300 000 i starten, men ikke spesielt mer. Lønnen stiger der etter innstats og ikke minst hvor lenge du har vært der

 

Håper det gidde deg svar på det du lurte på samtidig, som jeg sa mye av det andre allerede har sagt :)

 

Mvh Johsse

Endret av Johsse
Lenke til kommentar

Til siste.

 

Litt over 200 000? Som fagarbeider? Bomma du på 2 og 3 tasten, for det kan da ikke være mulig.

 

Lønn varierer veldig. Kommer ann på hvilken avdeling du jobber i. Jeg jobber selv i Forsvaret og i avdelingen min så begynner grenaderene med fagbrev på lønnstrinn 31 pluss fagbrev tillegg. Dvs ca litt over 300 000 i grunnlønn. Så kan du legge til alt fra 50 000 til 200 000 i øvelsesdøgn, utenlandsmisjoner og overtid. I fjor hadde jeg ca 70 000 i øvelsesdøgn, overtid og andre tillegg.

 

Grunnlønnen er "ok". 300 000 er ikke all verdens, så om du kommer til en avdeling med lite øvelsesdøgn og lav kjangse for utenlandsoppdrag, så blir ikke lønna så alt for bra.

 

Det skal også sies at de 300 000 blir hakket "søtere" når man betaler 1200 i måneden i husleie, samt 1000 i kostpenger. Du klarer deg ganske bra på det. :)

 

Men ja, øvelser og intops. Er der det ligger.

 

EDIT: Jeg tok ikke læretiden i forsvaret. Men det er egentlig ikke relevant. De som fullfører læretiden uten å ha gått befalsskole blir uansett grenaderer eventuelt midlertidige sersjanter. Jeg er grenader.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
Er per dags dato lærling i Forsvaret i IKT og gjennomsnitts lønnen for de som er her som har fullført lære tiden sin tjener en smule over 200 000 året. Militæret er ikke spesielt godt for økonomien, men du har mange fordeler. Jobben kan sponse deg bosted (hybel), for ikke å snakke om mat som bilr servert. (for ca 500 mnd.)

 

Men, ellers andre steder tror jeg du kan tjene opp i mot 300 000 i starten, men ikke spesielt mer. Lønnen stiger der etter innstats og ikke minst hvor lenge du har vært der

 

Håper det gidde deg svar på det du lurte på samtidig, som jeg sa mye av det andre allerede har sagt :)

 

Mvh Johsse

 

Jeg hadde i underkant av 300 000,- etter endt læretid.

Finner nok ingen som har 200 000 ;)

Lenke til kommentar

Jeg har to kamerater som tok IKT.

De tjener 260-280 tusen i grunnlønn. Når man snakker om lønn, er det vanskelig å sammenlikne hvis man regner med overtid og annen tillegg.

Du kan fint tjene 500 000 med 280 000 i grunnlønn, hvis du jobber nok overtid eller har nok andre tillegg. Disse tilleggene er som oftest variable og gir et litt feil bilde om hvor mye man egentlig tjener. Dessuten er fritid gull verdt ;)

Lenke til kommentar

Tydeligvis ingen som tok militær biten seriøs? Militæret er ikke godt for din økonomiske fordel i det hele tatt! Men som plaster på såret kan man da bli sponset militær hybel, eller bosteds bistand.

Folk som er ansatt sivilt kan tjene mye mer, hadde en som slutta her for ikke så lenge siden, som tjente 340 000 i året.

 

Har aldri sagt at alle tjener 200 000 sa i overkant, men alle her på forumet er litt for bokstavelige :p

Lenke til kommentar

Er selv lærling i IKT-driftsfag i forsvaret. Går du lærling kontrakt (LK), vil du første året få dagpenger, sånn som de som har vanlig førstegangstjeneste, pluss dimmepenger etter første året. Andre året ligger du på 50% av lønnstrinn 26, noe som tilsvarer ca 12k i måneden.

 

Begge årene både spiser og bor du gratis. Andre året kan du og søke om stipend fra Lånekassen. Jeg får ca 4k i måneden derfra.

 

Edit: Lønnstrinn 26, ikke 25.

Endret av Zash
Lenke til kommentar
Takker for alle innspill.

 

Haddis: Hva ble da sånn ca. månedslønn om jeg får lov til å spørre?

 

Og hva er jobben din?

 

Hva slags karrieremuligheter har man?

Ligger på en 22000 - 25000 etter skatt.

Når det gjelder karriere muligheter er det mange, jeg har bådet jobbet i det private og nå det offentlige. Er innom ganske mye, mye support, drifting osv.

Offentlige er en mer typisk 0800-16.00 jobb, mens det private jobber du til alle tider på døgnet.

Lenke til kommentar

Folk snakker så negativt om lærlingtid i forsvaret her. Jeg tok selv IKT-Driftsfag læretida i forsvaret, og det kommer jeg aldri til å angre på. Her er noen punkter for folk som vurderer å ta læretida i forsvaret burde se på.

 

1. Du bor gratis og har gratis mat i 24måneder

2. Du tar to fluer i en smekk (Du bruker 2 år på noe som hadde tatt 3år om du skulle tatt lærlingtia sivilt)

3. 2året har du 50% i lønn av en ferdig faglært person med fagbrevet du tar.

4. 2året får du de aller fleste plasser gratis hybel utenfor leiren eller på befalmesse.

5. 2året får du fullt bortebostiped av lånekassen (om du bor mer en 40km unna dine foreldres adresse får du maxsum 3700kr per måned)

 

Det ikke alle veit om er at du kan også søke bortebostiped som 2års lærlig fordi du ikke bor hjemme og tar utdanning. Første året har du ikke rett på bortebostiped i å med at du er vernepliktig. Jeg kom ut med 15k utbetalt hver måned hele andre året, og det er slettes ikke værst når du har gratis mat og bopel.

Endret av stianhjelmas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...