Gå til innhold

WinXP finner ikke riktig størrelse på ekstern raid


fudun

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nettopp installert 3x1,5 Tb Samsung Ecogreen F2 i en Lian Li ex-50 (ekstern raid, 5 disk).

 

Raid 5 er satt opp, og JMicron-software finner 3Tb. Når jeg går i XPs "Manage" og formaterer den dynamiske disken, finner jeg kun 750 gb. Formatering og bruk av disken gikk greit, men skulle gjerne utnytta hele...

 

Har xp 32-bit, så partisjoner over 2Tb er vel ikke mulig, men jeg burde vel kunne lage to partisjoner?

 

Noen tips?

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, dette ser foreløpig ut til å være et litt sammensatt problem...

 

I utganspunktet skal det gå fint å lage 2Tb arrayer som jeg syr sammen i windows 32bit.

 

EX-50-kassa kommer med en JMicron 393 chip, og software-cdn som følger med hører til den Silicon-chippen Lian planla å bruke. Jeg fant programvare på nettet, men i motsetning til den som er beskrevet i manualen er det noen små forskjeller, blant annet kan jeg ikke velge størrelse på array jeg oppretter. Ei heller endre størrelse i etterkant.

 

Prøver å få noe svar fra Lian Li, er det noen som vet om annen programvare jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Hmmm, dette ser foreløpig ut til å være et litt sammensatt problem...

 

I utganspunktet skal det gå fint å lage 2Tb arrayer som jeg syr sammen i windows 32bit.

 

EX-50-kassa kommer med en JMicron 393 chip, og software-cdn som følger med hører til den Silicon-chippen Lian planla å bruke. Jeg fant programvare på nettet, men i motsetning til den som er beskrevet i manualen er det noen små forskjeller, blant annet kan jeg ikke velge størrelse på array jeg oppretter. Ei heller endre størrelse i etterkant.

 

Prøver å få noe svar fra Lian Li, er det noen som vet om annen programvare jeg kan bruke?

 

Mener du E-Sata braketten som følger med? Eller selve chipen i Lian Li boksen? Som egentlig bare samler alle fem Sata kanalene til en kanal? Jeg har ihvertfall fått Sil3531.... Sliter med å lage en Raid gruppe jeg da. Det tar evigheter og til slutt går bare hele raid arrayet offline...

Lenke til kommentar

Hmmmm, jeg har Jmicron både på hovedkort (36x?) (P5B-e plus) og i Lian-boksen (393).

 

Jmicron-programvaren jeg fant her http://www.lian-li.com/v2/en/product/produ...ndex=13&g=f, da den manglet på vedlagte cd.

 

Har ikke testet esata-braketten som fulgte med, men jeg får laget akkurat de raid-arrayene jeg vil. Jeg kan skrive og lese til diskene og hotswappe. Men dersom jeg setter opp RAID5, blir det for stort for windows, og manage disks finner bare 750Gb.

 

Har testet å bruke Easeus til formatering. Der finner jeg 2Tb, men formatering feiler.

Lenke til kommentar

E-sata braketten som fulgte med er ihvertfall Sil3531. Har ikke installert noen egen driver for jmicron 393, men det virker som det fungerer allikevel. Har ett Gigabyte EX58-UD5 hovedkort. I lian li boksen sitter det nå 5x2tb Hitachi 7200RPM disker. Den driver nå og lager Raid gruppen. Tar utrolig lang tid!

Lenke til kommentar
Det var rart, her tar det ca 30 sekunder å lage Raid5 av 3*1,5Tb.

 

Hva slags programvare og versjonsnummer bruker du for å konfigurere diskene i boksen? Fulgte det med kassa, eller måtte du laste ned noe?

 

Altså, den lager det relativt kjapt, men så kommer det opp Create Raid Group, og det tar utrolig lang tid. Brukte alt av det som fulgte med i kassa, inklusive esata kontrolleren... Hvilken setting har du den på bak? Har prøvd både som Raid-5 og med Port Multiplier bak...

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er sata kontrolleren på hovedkortet som lager trøbbel. Husker dette var et problem da jeg gikk til anskaffelse av ekstern esata-disk på 1Tb. Ved test på flere maskiner fant jeg ut følgende trend: maskiner med hovedkort produsert i 2005 eller nyere hadde ingen problemer med disken, men eldre hovedkort klarte enten ikke detektere disken i det hele tatt, eller klarte ikke å boote eventuelt at windows ikke fant disken eller i beste fall kun fant deler av den.

 

Altså, hvor gammel er sata (eSATA) kontrolleren din?

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått mitt til å virke. Etter å ha vært jævlig frustrert i 4 dager, har jeg nå endelig klart å få det til. Før fikk jeg create raid group som faila ved cirka 6%. Den silicon image driveren som følger er grei nok den, TIL E-SATA BRAKETTEN!!! Alt av programvare som følger med er jo til helt feil chip. Programvaren som følger med er til SIL3132 eller noe annet jalla, mens den som er inni boksen er en jmp393. Etter at jeg fant ut dette gikk jeg på Lian Li siden og fant da applikasjonen som skal brukes, HW Raid Manager. Så nå håper jeg alt går bra: Rebuild 10% akkurat nå. Var veldig nærme å bare sende hele driten tilbake igjen. Dette er jo noe som Netshop burde vite og i verste fall brenne en skive med riktig programvare til kundene! Kommer til å ringe de i morgen og fortelle de om min opplevelse og si til de at de må legge ved noe mer, sånn at ikke flere går i samme fellen som meg. Føler meg litt noldus akkurat nå, men det er da vanlig at den programvaren som følger med skal funke???

Lenke til kommentar

Gratulerer med ekstern lagring! :D

 

Hva slags array har du fått satt opp, og hvilken versjon av windows bruker du?

 

Skal hjem og teste med den medfølgende eSata-braketten og se om det gjør noen forskjell.

 

Temmelig morsom cd som fulgte med ja, hvis din er som min, finnes det en tom mappe som heter "EX-50"...

Lenke til kommentar
Gratulerer med ekstern lagring! :D

 

Hva slags array har du fått satt opp, og hvilken versjon av windows bruker du?

 

Skal hjem og teste med den medfølgende eSata-braketten og se om det gjør noen forskjell.

 

Temmelig morsom cd som fulgte med ja, hvis din er som min, finnes det en tom mappe som heter "EX-50"...

 

Bruker Raid-5 og Windows 7 Ultimate. Den cd'en som fulgte med er jo bare søppel, med feil driver til e-sata kortet og feil programvare. Har informert Netshop om det...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

hva slags leseytelse får du med Silicon-braketten? Jeg får veldig dårlig ytelse med denne (50-60Mb/s), så bruker hovedkortets jmicron istedet og får over det dobbelte. Pussig nok ser skriveytelsen ut til å ligge på omtrent det samme.

 

Hva er enkleste måten å måle dette på? Bruker den kun som en stor lagringdisk med masse filmer og de streamer helt fint ihvertfall.

Forresten: ifølge lian li kan denne kobles til alle pcer da den ikke er OS avhengig. Hva er da poenget med programvaren som følger med? For å kontrollere?

Lenke til kommentar

Du klarer deg uten RAID manageren når du først har satt opp arrayet, men du kan også bruke verktøyet til å overvåke feil på enkeltdisker etc. som OS ikke oppfatter.

 

Jeg har foreløpig bare brukt HD tach og crystaldiskmark 2.2 for å måle med, begge deler kan lastes ned gratis.

 

Her er tall fra crystaldisk:

 

post-117-1267013265,0119_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

fudun og Kimma16:

Har kjøpt EX-50, men sliter med å få HW Raid Manager til å gjenkjenne noe kontroller.

Har som flere her lastet ned programvaren fra lian-li.com.

 

Pci-e kortet blir installert som Silicon Image 3531 og under Device Info på drivere/Disk Management ser jeg diskene i kabinettet. Men jeg er avhengig av å få satt opp raid5 fordi enheten skal kobles til en Qnap TS-439. Den støtter ikke port multiplier derfor må diskene være satt opp i raid5.

 

Har også forsøkt å sette opp raid5 ved hjelp av knappene på baksiden, men enheten registrerer ikke noe endring fra raid10 til raid5 til port multiplier.

 

Har jeg fått en enhet som er DOA ?

Hva gjorde dere for å få HW Raid Manager til å fungere/gjenkjenne kontrolleren i boksen ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte dette kabinettet for noen uker siden og da var alle driverne jeg trengte på cden som fulgte med. inkludert HW-raid manager. HAr satt opp 5x500gb disker i raid 5, 2 WD green power, 1 WD black power, 2 Samsung. Har litt trøbbel med kompatibiliteten med AMD chipset, Alt funker og lesehastigheten er helt ok, men skrivehastigheten er bare 10Mb/s. uansett. Noen som har testa den på et eldre nvidia chipset? nForce 4?

 

Kjøpte den for å kunne bruke de gamle diskene mine til noe fornuftig. Siden alt under 1Tb er pensjonert fra filserveren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...