Gå til innhold

Sekskjerneprosessorer utover våren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden Core i7 980X og xeon versjonen av denne er de 2 eneste 6 kjerners intel prosessorene som er ventes i 2010, så er det like greitt å få tak i en med en gang :) Prisen kommer til å være høy på disse hele 2010, så å vente på at prisen synker er ikkje nødvendig.

 

Corei7 975 (4kjerner) som er toppmodellen nå, kan nok synke littegranne når 6 kjerneren kommer i butikkene. Dog blir det vel heller at 975 fases ut til fordel for den nye Core i7 980X toppmodellen.

 

6 kjerner er flott for dem som trenger flertrådet cpukraft, i tillegg kan man kanskje slippe å kjøre dualslot hovedkort.

 

Ja det blir spennende å se om AMD kommer med noe som kan true gulftown på både ytelse og overklokking! Da kan det bli spennende :D

 

Kanskje vi får en ny AMD "939" tidsalder snart? Jeg håper det :)

 

 

Noen flere som har lest artikkelen på www.blog.GSMArena.com?

 

Ikkje lett å lese der da adressen ikkje fungerer :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Intel lanserer jo ikke noen 4 kjerners westmere (32nm), kun 980x til en ...æh... voksen pris.

 

Disse 6 kjerners Thuban CPU'ene kan derfor gjøre det ganske bra om prisen blir "riktig". Blir artig å se "scores" på disse ettehvert.

Lenke til kommentar
Kanskje vi får en ny AMD "939" tidsalder snart? Jeg håper det :)

 

Hvorfor håper du på slikt? Håper AM3 socketen varer litt lenger før den utfases helt...

Han mener nok ikke bytte av sokkel, men at han håper AMD kan hevde seg slik de gjorde da de hadde de beste prosessorene i markedet (som var da de benyttet seg av 939-sokkelen).

 

AM3-sokkelen kommer nok til å vare lenge enda. Bulldozer vil ifølge veikart bruke AM3, og det er neste generasjon prosessorer til AMD (2011?)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Hmm... Intel lanserer jo ikke noen 4 kjerners westmere (32nm), kun 980x til en ...æh... voksen pris.

 

Disse 6 kjerners Thuban CPU'ene kan derfor gjøre det ganske bra om prisen blir "riktig". Blir artig å se "scores" på disse ettehvert.

 

 

Intel kommer med 4 kjerner 32nm. Det er allerede ute ES av disse ;)

Lenke til kommentar

Hva slags gpu bruker 890GX?

 

EDIT: Nevermind

AMD's next-generation 890GX platform (codenamed Leo) should offer a considerable improvement in IGP performance when it debuts next year. Fudzilla believes the chipset sports integrated Radeon 4350 graphics, with a 700MHz graphics core and support for 2x8 CrossFire. 890GX will boast a TDP of 22W and run alongside AMD's upcoming SB850 South Bridge.
Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Kanskje vi får en ny AMD "939" tidsalder snart? Jeg håper det :)

 

Hvorfor håper du på slikt? Håper AM3 socketen varer litt lenger før den utfases helt...

Han mener nok ikke bytte av sokkel, men at han håper AMD kan hevde seg slik de gjorde da de hadde de beste prosessorene i markedet (som var da de benyttet seg av 939-sokkelen).

AM3-sokkelen kommer nok til å vare lenge enda. Bulldozer vil ifølge veikart bruke AM3, og det er neste generasjon prosessorer til AMD (2011?)

 

 

Mener dette ja. 939 overklokket bra, og var rettogslett konge på den tiden :) Billig og bra.

Lenke til kommentar
Dette er bare tull. "Ingen" har bruk for 6-kjerner på lap-toppen eller arbeidsstasjonen per i dag.

 

Dersom du driver med 3D rendering eller tyngre simuleringer har man faktisk nytte av så mange kjerner som mulig. I dag velger faktisk mange som driver med slikt i noe omfang å kjøre på maskiner med 2 CPU-er. Sekskjerne kan her være et meget prisgundtig alternativ. At det ikke er så stor prosent av antall brukere er nok en realitet, men det betyr ikke at "ingen" har bruk for det.

 

Personlig kjører jeg simuleringer dann og vann som skalerer bra på mange kjerner og kunne således godt tenkt meg mer enn 4 kjerner. Men da jeg kan kjøre disse på en server hvor det betyr lite at simuleringen tar tid, har det ikke førsteprioritet.

 

Intel kommer med 4 kjerner 32nm. Det er allerede ute ES av disse ;)

 

Er det offisielt ? Link ?

 

Jeg har ikke sett noe offisielt, men det har vært mange spekulasjoner om at Intel vil komme med 4 kjerner på 32 nm rundt sommertider.

 

Generelt tror jeg nok AMD sine sekskjerner kommer til å yte dårligere enn i9, ytelsen til sekskjerne Opteron indikerer klart dette. Men prisinga kan bli meget interessant, det vil ikke forundre meg om inngangsprisen vil ligge rett over 965 BE.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg maskinen mest til surfing og spilling. De fleste spill idag og de fleste en stund fremover har godt av kjappere kjerne heller en flere.

 

Om ikke cpu produsentene finner på noen måte og kjøre en process på flere kjerner eller om ikke software utviklere begynner og lage programmene for fler kjerner så blir jo ikke forskjellen så veldig stor.

 

I dag så er vel den "beste" gamer CPU'n AMD 945 BE om en tar pris/ytelse bland de beste for spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...