Gå til innhold

Trenger litt moralsk 'validation'


Anbefalte innlegg

Kom nettopp hjem i fra byen og trenger litt

.

 

Traff på ei venninne fra ungdomskolen som sa hun nylig har blitt forlovet, og viste forlovelsesringen som var av diamant. Som førte meg til å spør om hun visste hvor diamanten kom fra, tatt i betraktning at en del diamanter kommer i fra slave-afrika. Hun sa hun ga faen hvor den kom fra. Noe jeg mente var umoralsk.

 

Etter hvert kom typen og ble veldig hissig på meg. Noe som går veldig greit, da jeg har ingen problemer med å "bøye" meg for fulle folk. Tviler en slosskamp vil hjelpe i en slik situasjon. Og mange oppfører seg som drittsekker i fulla. Jeg gav meg ikke på at det var umoralsk, men sa meg enig at jeg ikke trengte å nevne det for dama hans igjen.

 

Etter hvert snakket jeg med en kompis som mente han aldri hadde gjort det samme. Han hadde rett og slett ikke skapt en problematisk situasjon utav det hele. Noe jeg også mener er umoralsk. Hvis man aksepterer en diamantring, og driter i hvor diamanten kommer fra, så er man umoralsk. Og jeg vil ta folk på slikt. Uansett hvor sinte de blir. Det er rett og slett ikke akseptabelt.

 

Ved å ta i betraktning at kompisen min ikke var helt enig håper jeg på å få litt bekreftelse fra dere (aka. resten av samfunnet) om at jeg gjorde det rette. Må jo ta alle alternativer i betraktning. Å ta i mot diamanter fra potensiale slaver er ikke akseptabelt, og folk bør få en sosial "straff" av å akseptere slikt.

 

Edit: Begynner å bli litt edru nå og er pretty much sikker på at jeg gjorde det riktige. Men er fremdeles nysgjerrig på om det er andre synspunkter på saken.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom nettopp hjem i fra byen og trenger litt
.

 

Traff på ei venninne fra ungdomskolen som sa hun nylig har blitt forlovet, og viste forlovelsesringen som var av diamant. Som førte meg til å spør om hun visste hvor diamanten kom fra, tatt i betraktning at en del diamanter kommer i fra slave-afrika. Hun sa hun ga faen hvor den kom fra. Noe jeg mente var umoralsk.

 

Etter hvert kom typen og ble veldig hissig på meg. Noe som går veldig greit, da jeg har ingen problemer med å "bøye" meg for fulle folk. Tviler en slosskamp vil hjelpe i en slik situasjon. Og mange oppfører seg som drittsekker i fulla. Jeg gav meg ikke på at det var umoralsk, men sa meg enig at jeg ikke trengte å nevne det for dama hans igjen.

 

Etter hvert snakket jeg med en kompis som mente han aldri hadde gjort det samme. Han hadde rett og slett ikke skapt en problematisk situasjon utav det hele. Noe jeg også mener er umoralsk. Hvis man aksepterer en diamantring, og driter i hvor diamanten kommer fra, så er man umoralsk. Og jeg vil ta folk på slikt. Uansett hvor sinte de blir. Det er rett og slett ikke akseptabelt.

 

Ved å ta i betraktning at kompisen min ikke var helt enig håper jeg på å få litt bekreftelse fra dere (aka. resten av samfunnet) om at jeg gjorde det rette. Må jo ta alle alternativer i betraktning. Å ta i mot diamanter fra potensiale slaver er ikke akseptabelt, og folk bør få en sosial "straff" av å akseptere slikt.

 

Edit: Begynner å bli litt edru nå og vet jeg gjorde det riktige. Men er fremdeles nysgjerrig på om det er andre synspunkter på saken.

 

Nå syns jeg du er litt streng. Men skjønner poenget ditt.. Vi alle har forskjellige meninger om hva vi mener er moralsk og umoralsk. Jeg syns du kan si hva du mener om saken, og hvis dem respekterer det, kan du respektere dem. Vi kan ikke få alle til å mene det samme.

Lenke til kommentar
Nå syns jeg du er litt streng. Men skjønner poenget ditt.. Vi alle har forskjellige meninger om hva vi mener er moralsk og umoralsk. Jeg syns du kan si hva du mener om saken, og hvis dem respekterer det, kan du respektere dem. Vi kan ikke få alle til å mene det samme.

 

Streng? Dett er et viktig spørsmål med en viktig betydning. Synes dette var helt riktig gjort. Alt for mange tenker for lite, og når de først blir konfrontert med dette og gir ett sånn, svar synes jeg det er et helt riktig svar å gi.

"Vik kan ikke få alle til å mene det samme", men vi kan få alle til å gi ordentlige argumenter og holde en diskusjon som voksne folk.

Lenke til kommentar
Edit: Begynner å bli litt edru nå og vet jeg gjorde det riktige. Men er fremdeles nysgjerrig på om det er andre synspunkter på saken.

Så lenge du tenker slikt på ALT annet også er jeg enig med deg....

 

Hvor kommer klærne du har på deg fra, maten du spiser, treverket møblene dine er laget av, etc.

 

Hvis du ikke tenker på alt dette vil jeg si at du bare er dobbelmoralsk og kun stiller spørsmål når det passer deg men ikke når det er egne ting det er snakk om.

 

Kanskje du underbevisst kun er litt misunnelige på dem... det er vel også ganske umoralsk å ødelegge en ellers fin kveld for folk som er blide.

 

Så... det spørs hvordan du ser på det.

 

Selv hadde jeg ikke gjort det... blir liksom teit å "bitche" over at noen har fått en diamant man ikke har sjekket bakgrunnen på når man selv går i bukser som er sydd av en slave i Kina.

 

Da er det nok mer misunnelse som kommer frem mener jeg...

Lenke til kommentar

Vel, er jo litt hvordan man ser på det. Visst jeg hadde fått en bil, som jeg visste var slavelagd på en eller annen måte, så hadde jeg jo ikke vært særlig komfortabel med det, men ville heller ikke takket nei til bilen.

 

Ringen var allerede ute på markedet, og den ville blitt solgt til hvem som helst uansett.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Vel, er jo litt hvordan man ser på det. Visst jeg hadde fått en bil, som jeg visste var slavelagd på en eller annen måte, så hadde jeg jo ikke vært særlig komfortabel, men ville heller ikke takket nei til bilen.

 

Ringen var allerede ute på markedet, og den ville blitt solgt til hvem som helst uansett.

Blir vel litt feil å tenke slik også...

 

Hvis alle plutselig sluttet å kjøpe diamanter med slavebakgrunn hadde de rast i pris og det hadde ødelagt dette markedet med en gang.

Lenke til kommentar
Kom nettopp hjem i fra byen og trenger litt
.

 

Traff på ei venninne fra ungdomskolen som sa hun nylig har blitt forlovet, og viste forlovelsesringen som var av diamant. Som førte meg til å spør om hun visste hvor diamanten kom fra, tatt i betraktning at en del diamanter kommer i fra slave-afrika. Hun sa hun ga faen hvor den kom fra. Noe jeg mente var umoralsk.

 

Etter hvert kom typen og ble veldig hissig på meg. Noe som går veldig greit, da jeg har ingen problemer med å "bøye" meg for fulle folk. Tviler en slosskamp vil hjelpe i en slik situasjon. Og mange oppfører seg som drittsekker i fulla. Jeg gav meg ikke på at det var umoralsk, men sa meg enig at jeg ikke trengte å nevne det for dama hans igjen.

 

Etter hvert snakket jeg med en kompis som mente han aldri hadde gjort det samme. Han hadde rett og slett ikke skapt en problematisk situasjon utav det hele. Noe jeg også mener er umoralsk. Hvis man aksepterer en diamantring, og driter i hvor diamanten kommer fra, så er man umoralsk. Og jeg vil ta folk på slikt. Uansett hvor sinte de blir. Det er rett og slett ikke akseptabelt.

 

Ved å ta i betraktning at kompisen min ikke var helt enig håper jeg på å få litt bekreftelse fra dere (aka. resten av samfunnet) om at jeg gjorde det rette. Må jo ta alle alternativer i betraktning. Å ta i mot diamanter fra potensiale slaver er ikke akseptabelt, og folk bør få en sosial "straff" av å akseptere slikt.

 

Edit: Begynner å bli litt edru nå og er pretty much sikker på at jeg gjorde det riktige. Men er fremdeles nysgjerrig på om det er andre synspunkter på saken.

Kronidiot, du sier ikke sånt til ei nyforlova jenta, som sikkert er stolt over ringen sin.

Lenke til kommentar
Vel, er jo litt hvordan man ser på det. Visst jeg hadde fått en bil, som jeg visste var slavelagd på en eller annen måte, så hadde jeg jo ikke vært særlig komfortabel, men ville heller ikke takket nei til bilen.

 

Ringen var allerede ute på markedet, og den ville blitt solgt til hvem som helst uansett.

Blir vel litt feil å tenke slik også...

 

Hvis alle plutselig sluttet å kjøpe diamanter med slavebakgrunn hadde de rast i pris og det hadde ødelagt dette markedet med en gang.

 

Riktig, riktig!

Lenke til kommentar
Vel, er jo litt hvordan man ser på det. Visst jeg hadde fått en bil, som jeg visste var slavelagd på en eller annen måte, så hadde jeg jo ikke vært særlig komfortabel, men ville heller ikke takket nei til bilen.

 

Ringen var allerede ute på markedet, og den ville blitt solgt til hvem som helst uansett.

Blir vel litt feil å tenke slik også...

 

Hvis alle plutselig sluttet å kjøpe diamanter med slavebakgrunn hadde de rast i pris og det hadde ødelagt dette markedet med en gang.

 

Nei? For akkurat den ringen er allerede produsert og lagd. Og noen ville ha kjøpt den uansett.

 

Men visst det skulle ha seg slik at ingen kjøpte akkurat denne ringen, så tviler jeg på at den ville blitt gitt tilbake til slavene.

 

"Hei, jeg gir dere denne ringen tilbake fordi den blei ikke solgt" Neppe.

Lenke til kommentar
Vel, er jo litt hvordan man ser på det. Visst jeg hadde fått en bil, som jeg visste var slavelagd på en eller annen måte, så hadde jeg jo ikke vært særlig komfortabel, men ville heller ikke takket nei til bilen.

 

Ringen var allerede ute på markedet, og den ville blitt solgt til hvem som helst uansett.

Blir vel litt feil å tenke slik også...

 

Hvis alle plutselig sluttet å kjøpe diamanter med slavebakgrunn hadde de rast i pris og det hadde ødelagt dette markedet med en gang.

 

Nei? For akkurat den ringen er allerede produsert og lagd. Og noen ville ha kjøpt den uansett.

 

Men visst det skulle ha seg slik at ingen kjøpte akkurat denne ringen, så tviler jeg på at den ville blitt gitt tilbake til slavene.

 

"Hei, jeg gir dere denne ringen tilbake fordi den blei ikke solgt" Neppe.

 

Nei, såklart ikke! Men om noen kjøper den ringen, så må de bestille inn en NY. Men om ingen kjøper den ringen, slipper de å lage nye. Skjønner?

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt edru nå og er pretty much sikker på at jeg gjorde det riktige. Men er fremdeles nysgjerrig på om det er andre synspunkter på saken.

De så nok ikke utbruddet ditt for hva det var. Din noble handling ble oppfattet som et klart brudd på normer for høflig oppførsel og reaksjonene fulgte deretter.

Selvfølgelig må man bryte normer om man ønsker forandring, men man må også se på tankene bak handlinger. Det å vise deg diamantringen var ikke et bevisst forsøk på å gjøre umoralsk diamanthandel legitim, motivasjonen var nok en annen; men resultatet blir det samme: aksept igjennom selvvalgt ignoranse.

 

Det du, og alle andre, må - er å velge når man skal kjempe for det man mener er rett. Det er ingen selvfølge at det finnes noen god løsning. Balanse og en gylden middelvei er klisjeene.

Lenke til kommentar
Nei? For akkurat den ringen er allerede produsert og lagd. Og noen ville ha kjøpt den uansett.

Feil... det er IKKE slik markedet fungerer!!

 

Bruktmarkedet for ting gjenspeiler også prisingen på nye ting, dette er grunnleggende sammenhenger som man bør hvite om før man uttaler seg bastant som nettopp du gjør!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hvor kommer klærne du har på deg fra, maten du spiser, treverket møblene dine er laget av, etc.

Hvis du ikke tenker på alt dette vil jeg si at du bare er dobbelmoralsk og kun stiller spørsmål når det passer deg men ikke når det er egne ting det er snakk om.

Kanskje du underbevisst kun er litt misunnelige på dem... det er vel også ganske umoralsk å ødelegge en ellers fin kveld for folk som er blide.

Så... det spørs hvordan du ser på det.

Selv hadde jeg ikke gjort det... blir liksom teit å "bitche" over at noen har fått en diamant man ikke har sjekket bakgrunnen på når man selv går i bukser som er sydd av en slave i Kina.

Da er det nok mer misunnelse som kommer frem mener jeg...

Misunnelse i forhold til forlovelsen er det uansett ikke. Da jeg ser på hele "sverger å elske deg i all tid" som en løgn. Folk forandrer seg, så man kan ikke sverge noe slikt.

 

Er enig at jeg ikke har kontroll over hvor moralsk alt jeg kjøper er, dog jeg har prøvd å finne internettsider med slikt informasjon. Men denne jenta mente så brutalt at uansett om det var slaver som stod bak, så gav hun faen. Og det er hva som virkelig gjorde meg så irritert. Hvordan kan man gi faen i noe slikt uten å være umoralsk?

 

Kronidiot, du sier ikke sånt til ei nyforlova jenta, som sikkert er stolt over ringen sin.

Jeg kjører alltid på med det jeg føler er moralsk riktig over sosiale regler. Og jeg har mottatt masse kritikk for det, men står fremdeles fast at det er mer viktig i mitt liv å være ærlig og moralsk. Enn å være falsk og skjule hva jeg mener. Jeg er veldig åpen for muligheten om at det ikke alltid er den beste løsningen, men det føles mest riktig for meg. Har du et argument for hvorfor det er så teit så skal jeg ta det i betraktning.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Vel, mine 2 påstander er riktige.

 

Ringen er lagd, det er et faktum som du ikke kan argumentere på.

Og noen blir å kjøpe ringen uansett, med mindre noe usansynlig skjer.

Så klart... ringen er allerede produsert.

 

Men bruktprising på ting har en DIREKTE virkning på hvor mye NYE av samme ting som blir kjøpt.

 

Ser du ærlig talt ikke en sammenheng her?

 

Eks:

Du skal kjøpe en bil som du skal ha i 3 år...

 

Du skal enten ha Toyota eller Saab.

 

Etter å ha sjekket ut bilene nøye ser det ut som de kommer helt likt ut og du klarer ikke å bestemme deg før du oppdager noe...

 

Du finner ut at bruktprisen på en 3 år gammel Toyota er ca 60% av ny pris mens bruktprisen på en 3 år Saab er i snitt ca 35%.

 

Hvilken bil kjøper du?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er ein ting at ein må byrje ein plass dersom ein vil oppnå noko, men det er visse plassar ein bør unngå.

Dette er eit godt eksempel på ein slik plass. Dårleg ordval av jenta å sei at ho gir faen, men sannsynlegvis er grunnen til at ho viste deg ringen i første omgang fordi ho var forlova, ikkje fordi ho var stolt over å ha misbrukt niggerbarn i Afrika.

Lenke til kommentar
Det er ein ting at ein må byrje ein plass dersom ein vil oppnå noko, men det er visse plassar ein bør unngå.

Dette er eit godt eksempel på ein slik plass. Dårleg ordval av jenta å sei at ho gir faen, men sannsynlegvis er grunnen til at ho viste deg ringen i første omgang fordi ho var forlova, ikkje fordi ho var stolt over å ha misbrukt niggerbarn i Afrika.

Enig... hvis man vil begynne en plass begynner man IKKE med en nyforlovet jente.

 

Skjønner det godt hvis trådstarter brenner for dette og det er noe han tenker på selv hele tiden når han handler varer.

 

Ellers synes jeg man bør holde kjeft og gå hjem og begynne med seg og sine ting hvis man finner ut man vil starte en plass!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt ute å kjører nå, men jeg mener å ha hørt at de diamantene du kjøper i butikk skal ha et sertifikat som beviser hvor de kommer fra, ekthet osv.

Enn videre at disse slavediamantene du nevner faktisk er boykottet av seriøse oppkjøpere, og at de derfor kun havner på det svarte marked.

 

Og ja, jeg synes det var respektløst av deg. Man skal velge sine slag med omhu, og du feilberegnet grovt.

 

Du oppnådde ikke målet ditt, å sette søkelyset på slavediamanter og utnyttelse av mennesker.

Isteden såret du en venninne, du ødela sannsyneligvis kvelden hennes for å kunne hevde deg selv.

 

Du burde be din venninne om unnskyldning, forklare at du forstår at det var feil sted og tid for dette.

Da kan du også fortelle om disse slavediamantene, og hvorfor du er så interessert i disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...