Gå til innhold

Bubba Two til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint å vite noe om Ethernet kapasiteten på 10000mbit da det er et viktig parameter.

 

Tror forøvrig at sikkerheten på en slik enhet (eller en NAS) er mye bedre da den har en enklere bruker administrasjon som gjør at en ikke konfigurerer seg på jordet sikkerhetsmessig og heller ikke trenger tenke på Windows "hull". Dette gjelder spesielt tjenester som FTP.

Dessuten blir ikke disken fragmentert, den er liten, støyer lite og bruker lite strøm.

 

Har en liten NAS selv og liker den bedre og bedre, den bare er der hele tiden liksom, uten noe "administrering" og mas :)

Lenke til kommentar

Ærlig talt er jeg lite imponert over dette prismessig...

 

Jeg hadde mye heller gått for en

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460864#ProductTabs

 

Sterkere, mer for pengene, flere muligheter, customizable osv.

 

(disker eksludert) med slike vanvittig lave specs i forhold til dagens standarder, så er det bare ikke grunnlag for at dingsen bør koste mer enn noen hundre kroner i mine øyne. Selve hardwaren må jo være steinbillig...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ærlig talt er jeg lite imponert over dette prismessig...

 

Jeg hadde mye heller gått for en

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460864#ProductTabs

 

Sterkere, mer for pengene, flere muligheter, customizable osv.

 

(disker eksludert) med slike vanvittig lave specs i forhold til dagens standarder, så er det bare ikke grunnlag for at dingsen bør koste mer enn noen hundre kroner i mine øyne. Selve hardwaren må jo være steinbillig...

 

-Stigma

Man får en liten ferdig boks, uten å måtte gjøre så veldig mye så det kan nok forsvare prisen til en viss grad.

Lenke til kommentar
Ærlig talt er jeg lite imponert over dette prismessig...

 

Jeg hadde mye heller gått for en

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460864#ProductTabs

 

Sterkere, mer for pengene, flere muligheter, customizable osv.

 

(disker eksludert) med slike vanvittig lave specs i forhold til dagens standarder, så er det bare ikke grunnlag for at dingsen bør koste mer enn noen hundre kroner i mine øyne. Selve hardwaren må jo være steinbillig...

 

-Stigma

Synd det ikke har ION integrert eller PCIe, men begge deler gir utslag på prisen.

Lenke til kommentar

NAS server og en PC-server (som Mini-ITX er) er to helt forskjellige ting. En NAS kjører en strippet Linux og det gir mange fordeler :

- enklere å sette opp

- du trenger ikke tenke på virus-scanner

- den er mere stabil

- er vanskeligere å hacke (min mening)

- den er liten

- bruker lite strøm

 

Bakdeler er:

- mindre fleksibel (kan bare kjøre programmer som leverandør har som plugin's)

- Ofte CPU som leverer i underkant på 1Gbit Ethernet.

 

Har selv både en Windows server og en ZyXEL NSA210. Målet mitt er å kunne klare meg med NSAen, men er usikker på om det går. Men jeg tror at det kommer mere avanserte NAS etterhvert så med tiden...

 

Jeg fortalt en at jeg hadde satt opp FTP på NAS-serveren som nås med DNS fra internett og han sa at "da skulle han hacke meg". Da sa jeg at "jeg hadde satt det opp mot NASen", han sa da "Åhh" :)

 

Kan legge til at en NSA210 koster under 700,- (uten HDD) på MPX og leverer ca. 15-16Mbit på lesing og ca. 13 på skriving på 1Gbit nettverk (altså halvparten en enn NAS til ca. 2000,-)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

har kjørt denne selv i godt over et år nå, og den fungerer utmerket. Kjører på Debian, så konfigurasjonsmulighetene strekker seg så langt man vil. Blir benyttet som router/FW hjemme, samt webserver, DHCP server etc. Kanonfornøyd med den. Genialt å sitte på jobb og sette opp en ssh mot boksen og ha tilgang til hele musikksamlingen hjemme.

 

Men, de som planlegger å bruke den til filserver blir nok skuffet, da overføringshastigheten ligger vel på ca 5-6MB i snitt. Men som en fullverdig linuxserver, som er knyst og strømgjerrig er den meget fin som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...