Jump to content
Sign in to follow this  
Danny

trenger hjelp(angående kjøpsloven)

Recommended Posts

Er så forbanna nå,for det første så kjøpte et amd hovedkort fra komplett sjappe ikke nettbutikk,da jeg skulle sette på vifta knakk det en jævla festet,typisk,har lest at det har skjedd mange greit nok,så når jeg skulle teste det var det doa. :evil:

Så prøvde jeg å få det bytta, neida han man i komplett sjappa nekta vilt fordi det ene feste var knekt,1100 rett i dass,kan han virkelig nekte?Greit min feil.

For det andre siden jeg ikke har hk ikke penger til nytt så prøver jeg å få igjen penga for cpu`en og minne,neida han nekta plent igjen siden det var åpnet kunne han ikke gi igjen penga på det sa han.

Står det ikke i noen lov at han må ta det igjen og gi tilbake penga selv om det er åpna?når kunden vil det, ala elkjøp fritt kjøpt i 30 dager.

 

Kan noen plis hjelpe meg her?,er så jævla forbannet på komplett :cry: .

Share this post


Link to post

Det finnes ingen lov som sier at du har rett på pengene tilbake nei. At Elkjøp gjør det er et pluss hos dem, men det gir deg ingen rettigheter hos andre.

 

Når det gjelder kortet ditt derimot så kan han ikke nekte deg å enten få byttet det eller reparere det, sålenge det faktisk var defekt da du kjøpte det. Om du har gjordt noen skade på det senere har ikke noe å si såfremt det ikke er skaden din som har gjordt at kortet ikke virker.

 

Men, er du sikker på at det faktisk er kortet som er DOA? Kanskje det er prosessoren istedet? Har du fått sjekket det?

Share this post


Link to post

Du har kun angrerett hvis du har kjøpt en vare av en selger som ikke var i sitt eget lokale. Altså hvis du kjøpte den i butikken hans var det du som oppsøkte han, ikke han som oppsøkte deg. Dermed går angreretten din bort, som vanligvis er 14 dager. Hvis det er du selv som har forårsaket at festet er ødelagt er det din feil. Ikke en feil som var der når du kjøpte det. Alle defekte kjøp kan du forlange byttet, hvis de var slik når du kjøpte det. CPU og minne kan du ikke få byttet uten at det er noe feil med de, eller de er uåpnet. Sånn jeg ser det har du ikke mye rettigheter her.

 

*edit* leste litt fort, hvis det er kjøpt defekt kan du forlange å få det reparert!

Share this post


Link to post

Det stemmer ikke, du har ikke bytterett hvis du kjøper noe i en butikk du har selv har oppsøkt. Men hvis en dørselger selger deg noe har du rett til 14 dagers ubetinget bytterett. Hvis han ikke gir deg et angreskjema har du 3 mnd bytterett eller pengene tilbake.

 

Men så lenge du selv gikk og kjøpte noe i butikken har du ikke mange rettigheter når du har ombestemt deg...

Share this post


Link to post

Komplett har angrerett med pengane tilbake. Huskar ikkje kor mange dagar der var i farta. 10 kanskje, eller ei veke. Står på kvitteringutskrifta du fekk. Men, dei krever vel mest sannsynlig at varen er ubrukt/uåpna. Men angrerett har dei, brukte den sjølv for nokre veker sidan.

Share this post


Link to post
Guest Slettet-66d37

hmm..sjekk forbrukerkjøpsloven, kanskje du kan bruke den!

Share this post


Link to post

Ser at det er oppstått en del forvirring her, men.. Du kan ikke bruke kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven.

 

Siden du først ødela en del på hk og det etterpå ble oppdaga at det ikke fungerte er dette litt i gråsonen.

 

De andre varene kan du bytte (hvis det er under 14 dager siden du kjøpte de, kontaktet de om problemet)

 

sjekk: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

 

ps: "Komplett har angrerett med pengane tilbake. Huskar ikkje kor mange dagar der var i farta. 10 kanskje, eller ei veke" urk, fy skam deg.

 

 

uGn

Share this post


Link to post
.

 

Siden du først ødela en del på hk og det etterpå ble oppdaga at det ikke fungerte er dette litt i gråsonen.

 

Dette er ikke i gråsonen i det hele tatt. Han kan selvsagt ikke reklamere på festet, men han kan reklamere på at kortet er dødt. Dette er to helt uavhengige ting. Om det derimot hadde vært noen vitale deler (mosfets etc) på hovedkortet så hadde det vært en annen sak. Da hadde det vært skaden han påførte kortet som gjorde at kortet ikke fungerte.

 

De andre varene kan du bytte (hvis det er under 14 dager siden du kjøpte de, kontaktet de om problemet)

 

Da har Komplett noen egne regler, for du det er ikke noe i norsk lov som pålegger dem dette siden det ikke er snakk om et fjernkjøp

 

 

Danny: Hvordan vet du at hovedkortet var DOA når viftefestet knakk?

Share this post


Link to post

Hvis du hadde solgt et hovedkort, og kjøper kom inn igjen dagen etter med det og klaget på at kortet var dødt, og viftefestet var knekt, ville du ikke da ha tenkt at "den kløna der har herpet kortet sitt sjøl, ikke pokker om jeg erstatter det"? Det ville jeg.

Share this post


Link to post

ps: "Komplett har angrerett med pengane tilbake. Huskar ikkje kor mange dagar der var i farta. 10 kanskje, eller ei veke" urk, fy skam deg.

 

uGn

 

FY skamm seg sjølv!

 

"Varen kan byttes innen 7 dager dersom den er i original uåpnet stand." står det svart på kvitt på kvitteringa eg fekk på Komplett Bergen. Om ein ikke vil bytte til annen vare kan ein få pengane igjen. Har nettopp gjort det same sjølv, så det veit eg. Er det ingen forsegling som blir brutt når ein åpnar pakken kan dei heller ikkje bevise om varen er brukt eller ikkje, så sant det ikkje er fysiske skader på varen då. (Vil tru ein prosessor går under det temaet, alt errer kva type innpakning den er i.) Men er dei i det snille hjørnet kan ein vere heldig å få bytte sjølv om ein har åpna emballasjen. Aldri godt å vite.

Share this post


Link to post
.

 

Siden du først ødela en del på hk og det etterpå ble oppdaga at det ikke fungerte er dette litt i gråsonen.

 

Dette er ikke i gråsonen i det hele tatt. Han kan selvsagt ikke reklamere på festet, men han kan reklamere på at kortet er dødt. Dette er to helt uavhengige ting. Om det derimot hadde vært noen vitale deler (mosfets etc) på hovedkortet så hadde det vært en annen sak. Da hadde det vært skaden han påførte kortet som gjorde at kortet ikke fungerte.

 

De andre varene kan du bytte (hvis det er under 14 dager siden du kjøpte de, kontaktet de om problemet)

 

Da har Komplett noen egne regler, for du det er ikke noe i norsk lov som pålegger dem dette siden det ikke er snakk om et fjernkjøp

 

 

Danny: Hvordan vet du at hovedkortet var DOA når viftefestet knakk?

 

til dere som spør åssen jeg knakk feste,er ganske enkelt for det første var den metal dritten til heatsinken bøyd for mye innover slik at den ikke vil feste seg,for det andre så er det et herk å ta av feste på sånne heatsink uten å knekke feste spes når den greia på metale hvor man skal sette in skrutrekker slik at man kan tre den over har knekki.

Aldri mer skal jeg kjøpe coolermaster dritt.

Og du som spør var ikke hk direkte doa vifta var på plass det er litt feste igjen slik at heatsink står på plass men det bare slutta funke hk altså led`s til kabinttet slutte å og funke men vifta går rundt.

Skal skrive til epox nå og se om de kan bytte det.

Share this post


Link to post

Jeg vil oppfatte dette som en soleklar reklamasjons sak. Selvfølgelig skal vifte festet tåle at du setter på en vifte uten at det knekker altså er det en svakhet i konstruksjonen og den kan og skal du selvfølgelig reklamere på med det resultat at selger reparerer eller bytter i tilsvarende fungerende vare

 

Går nå selvfølgelig utfra at du ikke brukte spett for å få på den vifta :)

Share this post


Link to post

Jeg vil fortsatt si at det med hk må dere nok få ordna opp i dere 2 i

mellom, du har krav på å få det fikset. Men.. det kan godt hende at du

må betale noe for den socket-feste du ødela.

 

ang de resterende varene.

 

Danny skrev: "Da har Komplett noen egne regler, for du det er ikke noe i norsk lov som pålegger dem dette siden det ikke er snakk om et fjernkjøp"

 

danny, disse varene er kjøpt i en av Kompett.no sine butikker (ikke nettbutikk) så jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette. Det finnes også en lov for dette, hvis det du sier skulle være riktig: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html#1 <- Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

 

 

Inbreak skrev: FY skamm seg sjølv! osv. (for langt til at jeg gidder og paste)

 

Selfølgelig kan du bytte varene etter 7 dager, men du kan også bytte de etter 14 dager. Det er ikke komplett som bestemmer disse reglene.

www.lovdata.no <- der finner du det meste av regler.

 

 

uGn

Share this post


Link to post

jaha typisk komplett prøver seg på å si det er 7 dagers returrett ja :evil:

 

blir forbannet når jeg ser sånn siden komplett prøver å framstille dette som en "gode" de gir og prøver å framstille det som at det er slik det er.

 

ALLE BUTIKKER I HELE NORGE HAR DU 10 DAGERS FULL RETURRETT PÅ IFØLGE KJØPSLOVEN. DETTE GJELDER ABSOLUTT ALLE FORRETNINGER, DATA ELLER IKKE. OFTE PRØVER SELGERE SEG PÅ Å BESTRIDE DETTE MEN DA SIER DU BARE : GLEM DET, IKKE PRØV DEG, JEG VET HVA JEG HAR RETT PÅ SÅ SKAL DU SE DE SPAKNER LITT TIL JA icon_twisted.gif

Share this post


Link to post

La meg se om jeg har fått dette rett; du knakk festet når du prøvde å sette på vifta?

 

Og så prøvde du det etterpå? Med vifta bare løst på? Akkurat hvor langt kom hovedkortet i boot-prosessen før det stoppa? Funka det litt først, og så stoppa etterhvert? Hadde vært fint om du kom med litt mer detaljert informasjon om dette.

 

Men jeg hadde vært i veldig tvil om jeg hadde bytta det hovedkortet. Fysiske skader på hovedkortet typer på særdeles dårlig behandling av kortet. Og det at du starter det med vifte bare delvis på kan føre til overoppheting og feil (kanskje derfor du ikke får det til å funke; knekte fester fører til dårlig kontakt mellom CPU og ribbe, som igjen fører til for høye temperaturer ... og dermed kræsjer hovedkortet eller så skrur det seg av for å forhindre at CPUen også går opp i røyk). Jeg vil si at det i beste fall er en gråsone-sak. En sak du ikke stiller så fryktelig sterkt i (imho).

 

(ps; hadde vært utrolig fint om du brukte komma, punktum og stor forbokstav i setningene. Det er utrolig vanskelig å lese hva du skriver ... og skjønne hva du mener, når man ikke vet hvilken setning hvert ord hører til )

 

 

Selfølgelig kan du bytte varene etter 7 dager, men du kan også bytte de etter 14 dager. Det er ikke komplett som bestemmer disse reglene.

www.lovdata.no <- der finner du det meste av regler.

 

uGn

 

Varen er kjøpt i en Komplett-butikk. Komplett.no har INGEN vanlige utsalgssteder. Komplett-butikkene er nå skilt helt ut og har ingenting med Komplett.no å gjøre ... ikke at de har hatt det tidligere heller, men nå har de enda mindre med Komplett.no å gjøre enn noen gang tidligere. :lol:

 

Og som du sikkert veit, man har INGEN angrerett ved kjøp over disk etter kjøpsloven. Ikke noe 7-dagers, ikke noe 14-dagers og ikke noen 30-dagers. None-what-so-ever. Angrerettloven har ingen gyldighet i dette tilfellet.

Share this post


Link to post

ALLE BUTIKKER I HELE NORGE HAR DU 10 DAGERS FULL RETURRETT PÅ IFØLGE KJØPSLOVEN. DETTE GJELDER ABSOLUTT ALLE FORRETNINGER, DATA ELLER IKKE. OFTE PRØVER SELGERE SEG PÅ Å BESTRIDE DETTE MEN DA SIER DU BARE : GLEM DET, IKKE PRØV DEG, JEG VET HVA JEG HAR RETT PÅ SÅ SKAL DU SE DE SPAKNER LITT TIL JA icon_twisted.gif

 

herregud...det du sier er direkte feil. du har ingen form for angrerett ved kjøp i butikk etter forbrukerkjøpsloven. det er opp til butikkene selv om de vil tilby dette, som bl.a. elkjøp gjør med sine 30 dager. kjøper du på nett er det en helt annen sak, og det er nevnt over her. les www.lovdata.no før du driter deg ut igjen Insomniac.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...