Gå til innhold

Jeg har en Ide, hvem kan hjelpe meg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en veldig god ide, men vet ikke hvem jeg kan henvende meg til.

 

Dere husker sikkert skaperen som gikk på tv2, jeg har en ide som er langt bedre enn de fleste der.

 

Jeg lurer på om noen vet hvem jeg kan få hjelp av.

 

Har snakket med patentstyret i norge, men jeg må ha hjelp av et firma eller noe.

Kanskje få hjelp av personer som driver med å utvikle ideer..

 

Noen som kan hjelpe meg med forslag? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ideer er enkelt. Mange har gode ideer hverdag.

 

Utfordringen er og gjennomføre dem. Og dermed er du helt i ditt rette til og spørre åpent "Hva gjør jeg?". Og dette er ikke ment som kritikk selv om det vil føles slik.

 

Men det er akkurat her man skiller klinten fra hveten. De som har en idee og får den gjort gjør det bare. Veien er ikke standarisert. Det er de som starter på kjøkkenet og spikker ut og selger på gata. Det er de som reiser til fabrikker i Kina og sikrer seg produksjonsavtaler. Det er de som låner seg til over hode og hopper uten frykt ut i og kjøpe lokaler, ansetter folk og ser hva som skjer.

 

Så det er vanskelig og si hva du skal gjøre. For det finnes ikke noe A4 svar. Men de som har gode ideer og får dem gjort....bare gjør det. (jeg lurer ofte på hvordan selv.) Og det er enda vanskeliger og gi deg råd når man ikke vet om ideen din er er en ting eller tjeneste. De krever to vidt forskjellige veier og gå for og komme til noe du kan selge (noe jeg antar du vil).

 

Nå vet jeg ikke helt hva alderen din er heller. Men er du av typen 15 til 20 så vil jeg anbefale deg og faktisk tenke om ideen er så god at du kan sitte litt på den og utdanne deg innen noe som kan hjelpe deg og realisere den. For eksempel gå på BI, eller Norges Markeds Høyskole for og lære om og hvordan forettninger gjøres fra A til Å. Da har du grunnlaget for og lede din egen bedrift rundt den gode ideen din. Er du ferdig utdannet så overse dette rådet.

 

Jo, et konkret råd kan du få. Dette er et steg som mange med gode ideer hater for de føler ideen er så god at bare det og fortelle den vil være nok. Men det er veldig feil. Lag en presentasjon! Uansett hvem du skal pitche ideen frem til så må du presentere den. Hva ideen er. Hvorfor den er god. Hva markedspotensialet er. Hvem eller hva som er konkurrerende produkter og en 2 år, 5 år og 10 års plan for ideen. Og hvis du kan, økonomiske krav til og få gjennomført ideen og når de pengene vil være tjent inn igjen (Inngår gjerne i 2, 5 og 10 års planen). Ofte når man må strukturere sine tanker ned i dette formatet så pleier ofte problemer og svakheter og dukke opp. Det hjelper deg og gjøre ideen enda bedre da du får luket ut disse. Det er en itterasjons prosess som gjør at du ender opp med noe som kan funke.

 

Lykke til!

 

Just do it!

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den eneste erfaringen jeg har på dette er fra vgs. Der lagde vi en slags hylle med stikkontakter (ladereol for laptop( dette var før andre "seriøse" bedrifter hadde satt noe slik i produksjon)).

Hvor sammenlignbart dette er med det du sitter med vet jeg ikke, men prosessen fra idé til produkt er jo det som er av interesse.

Vi fikk hjelp i fra en "mentor" i fra næringslivet. Han var profesjonell industri designer.

 

Det første vi gjorde var å ta tegningene våre og lage en 3D modell ut i fra dem. Videre var det å finne tak i råvarer (stål, treverk, PVC etc.). Det første vi gjorde var å kontakte lokale bedrifter. Dette kan være strategisk i en startfase, da de har en større tendens til å hjelpe lokale innovatører.

Videre må det lages en prototyp/proof of consept-modell.

Nå finner du lettere ut om det er svakheter som bør forbedres, eller om ting må forandres.

Om du ikke har råd til patent, så er en såkalt mønsterbeskyttelse et alternativ. Men den beskytter ikke din idé, kun design.

Vi lekte med tanken om å beskytte produktet og prøve å få solgt hele greia, men der stoppet det også. For å være ærlig så tror jeg ikke at vi hadde spesielt god sjangs på å få solgt designet, selv om sluttproduktet hadde salgspotensial.

 

Foruten Innovasjon Norge, så kan det være greit å ta kontakt med noen som jobber innen det relevante fagfeltet du har innovert i. Selvfølgelig bruker du en NDA hvis du er redd for at din idé kan bli stjålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...