Gå til innhold

Ta bilder av et hjemmekinorom med Nikon D40?


Anbefalte innlegg

Har satt opp et hjemmekinorom hjemme som jeg ønsker å ta noen bilder av som skal sendes til noen venner. Ønsker jo da å få tatt litt tøffe bilder med litt mørke i og detaljer. Men har prøvd og enten blir det for mørkt eller lyst.

 

Jeg har dette utstyret: Nikon d40 med 18-55 linse, stativ og en ekstra blitz til å montere på kameraet. Jeg har også tilgang til feks photoshop ellers andre gratis bileprogram.

 

Noen som kan komme med noen tips? Jeg har egentlig bare kjørt kameraet i Auto og blitz-off.

 

I taket henger det spotter på skinner som kan dimmes for å regulere lys styrken der inne.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville droppet blitsen og satt kameraet på stativ med en gang.

 

Jeg tror jeg ville satt kameraet i A, satt blenderen på 6.3 eller 7.1 og prøvd noen bilder der.

 

Så ville jeg sett hvilke lukkerhastigehter du får der og prøvd med samme blender og lukker i M, men nå justert litt på spottene underveis for å se hvilke effekter du kan få av lyset.

 

Skal du ha film på kinoen ville jeg funnet det kult bilde, ikke for lyst og pauset på dette for bildets skyld.

 

Men...det er sikkert folk som har mye bedre erfaring med dette som har noen forlsag, bare der jeg ville begynt om det var meg.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har drevet litt med dette selv, uten å være noe ekspert. Som allerede nevnt bør du bruke stativ til dette formålet. Kjenner ikke Nikon sine justeringer men de som allerede er nevnt kan prøves.

 

Når du tar bilde av kinoen lar du skjermen være avslått slik at det sterke lyset fra skjermen ikke forstyrrer resten av bildet. Når du har tatt et bilde av rommet du er fornøyd med, lar du kameraet være på stativet, og setter på skjermen med et stillbilde som ser tøft ut. Ta nå et nytt bilde der skjermen vises skarpt og godt - her bryr du deg ikke om hvordan rommet blir eksponert.

 

Etter du har tatt disse bildene åpner du begge i Photoshop eller tilsvarende og plasserer layeret av rombildet øverst, og det med skjermen underst. Lag en nøyaktig og god markering av den mørke skjermen og slett den delen av bildet.

 

Resultatet skal da blir ganske godt:)

 

Glemte å si noen ord om vinkel. Dette er viktig. Bruker du stativ så setter du kameraet så lavt på gulvet som mulig, og retter det litt oppover. Da får anlegget ditt et mer majestetisk og "enormt" preg.

 

Ha for all del dempet belysning i rommet når du tar bildene.

Endret av Christiansk
Lenke til kommentar
Om du bruker under 50mm vil du få vidvinkel, så om du ikke er en ræser på å rette opp linjer i PS i etterkant bør du være nøye med å ha stativet/kameraet helt i vater. Da blir det minst mulig forvrenging :-)

 

Nå har vel forvrengning strengt tatt ikke noe med hvorvidt kamera er i vater eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...